Nincs határa a parkolási bírságnak az EU-ban

Az Európai Unió tagállamai összahangolják ugyan a közlekedési szabálysértők büntetésének behajtását, de a szabályok még korántsem egységesek.

Hamarosan elmúlnak azok az idők, amikor a tilosban parkoló magyar autós turista Németországban gondtalanul a szemétládába dobja a büntetést kilátásba helyező cédulát. A rendőrség később az összeget is közölné - a bírság öt eurónál kezdődik -, de ha Németországban nem bejegyzett, magyar rendszámú autóval követték el a szabálysértést, a levél sohasem jut el az illetőhöz.

Ugyanilyen gondtalanul parkolhatott eddig tilosban a német autós az Európai Unió területén bárhol - Ausztria kivételével -, a büntetést nem tudták behajtani rajta. Az aranyéletnek hamarosan vége. Mire Magyarország az Európai Unió tagjává válik, már határokon átnyúlóan fogják "üldözni" és fizetésre kötelezni a rossz helyen parkoló autóst. Legalábbis ebben állapodtak meg a közelmúltban az Európai Unió igazságügyi miniszterei.

A német autóklub, az éppen most 100 éves ADAC azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a tervezett intézkedés több szempontból is problematikus. Míg más országokban akár két évig is fáradozhatnak a vétkes megbüntetésén, Németországban a közlekedési szabálysértések három hónap múlva elévülnek. Ezen kívül mindenütt más és más a tarifa. Németországban 5 eurótól 35 euróig terjedhet a büntetés nagysága, Hollandiában minimum 40 euró, Nagy-Britanniában 50 eurónál kezdődik, Írországban 80 eurónál.

De nem csak ezért mondja az ADAC, hogy az európai miniszterek rögtön a második lépéssel kezdték, ahelyett, hogy először kicsit egységesebbé tették volna a tarka-barka európai közlekedési szabályokat. Az idegenbe merészkedő autós - ha nem akar pórul járni - jól teszi, ha az út előtt alaposan tanulmányozza a szabályokat és a szokásokat.

Nagyon eltérő például, hogy az egyes országokban mennyi alkohol elfogyasztása után szabad még a volán mögé ülni. Ha Németországban a véralkohol szintje 0,5 ezrelék, még nyugodt lelkiismerettel vezethet az autós. Erre az alkoholszintre nagyjából egy pohár sör elfogyasztásával tehet szert. Norvégiában, Lengyelországban és Svédországban 0,2 ezrelék a határ, Görögországban 0,25, Portugáliában 0,5, Nagy-Britanniában, Írországban és Luxemburgban nagyvonalú 0,8 ezrelék. Egyáltalán nem szabad alkoholt inni vezetés előtt Szlovákiában, Csehországban, Magyarországon.

A vezetés közbeni telefonálást (kihangosító nélkül) is különbözőképpen ítélik meg. Finnországban, Nagy-Britanniában, Írországban és Svédországban nem  tiltják a mobilkészülék  használatát az autóban, de ha emiatt baleset következik be, nincs kegyelem. 138 euró büntetést kell fizetniük Hollandiában a lebukott autósoknak. Németországban viszonylag olcsón meg lehet úszni: a 30 eurós bírságot azonban hamarosan negyvenre akarják emelni. Görögországban 59 eurót, Spanyolországban 91-et, Dániában 67 eurót tehet ki a büntetés nagysága.

Dániában 70 eurótól szabadíthatják meg azt, aki nem tompított fényszóróval közlekedik napközben is, a szomszédos Norvégiában ezért 108 eurót kell fizetni. Újabban az olasz autópályákon is bekapcsolt lámpával szabad csak közlekedni, aki erről megfeledkezik, viszonylag elviselhető 32 eurós büntetésre számíthat. Ezzel szemben 130 eurót is elkérhetnek az autóstól, ha húsz kilométerrel túllépi a sebességhatárt. A száguldás ára ennél csak a finneknél magasabb. Finnország az egyetlen EU-ország, ahol alkalmazzák a szociális elvet: a büntetés mértékét a jövedelem nagysága alapján állapítják meg.