Újabb szigorú jelentés az Európai Bizottságtól

Vágólapra másolva!
Magyarországnak tulajdonképpen valamennyi területen rá kell erősítenie, hogy a csatlakozásig megteremtse a felzárkóztatási források fogadásához szükséges alapvető feltételeket. Az Európai Bizottság hazánkról készült értékelése - amely az ebben a műfajban valaha készült legaprólékosabb elemzés - a jogharmonizációban, az intézményi háttér létrehozásában, az elvárható közigazgatási és tervezési képesség elérésében, valamint az alapok pénzügyi és költségvetési működtetésében - tehát lényegében minden létező területen - olykor jelentős elmaradásokat tapasztal.
Vágólapra másolva!
Tárgyalások Brüsszellel a jövő évi EU-pénzről/nagyvilag/20030710targyalasok.htmlKritikus az Európai Bizottság jelentése/nagyvilag/20030526kritikus.htmlEurópai Bizottság/nagyvilag/20030113europai2.html

A Bizottság véleménye szerint a legfontosabb követelmény a jogharmonizációs hátralék ledolgozása: ez mindenekelőtt a közbeszerzésre, a pénzügyi ellenőrzésre és irányításra-működtetésre vonatkozó jogszabályok sürgős átvételét jelenti. A hazai közbeszerzési szabályokat az uniós joggal összhangba hozó törvény elfogadása egyébként 2003 októberében várható. Ennél nagyobb aggodalom övezi Brüsszelben a belső állami pénzügyi ellenőrzésről szóló stratégiai dokumentum előkészítésében bekövetkezett késlekedést. Az irányítási és ellenőrzési hatáskörök nem megfelelő elkülönülése felett érzett komoly aggodalmának Brüsszel előbb márciusban, majd júniusban a magyar kormánynak küldött "figyelemfelhívó levélben" is hangot adott. A Bizottság a költségvetés szerkezetátalakításának törvényi hátterét is számon kéri a kormánytól, amely lehetővé tenné a többéves pénzügyi kötelezettségvállalást és felhatalmazná a Nemzeti Fejlesztési Hivatalt az alapok indokolt esetben történő átcsoportosítására.

Az Európai Bizottság a strukturális és kohéziós politika végrehajtási rendszerének végleges formáját is mielőbb látni szeretné. Az indoklás szerint a szerepkörök pénzügyi és ellenőrzési szabályokkal összhangban lévő világos meghatározásával és elosztásával, továbbá az (irányítási és ellenőrzési) funkciók különválasztásával adós még a kormány. A jelentés részletesen ismerteti a felzárkóztatási alapok irányításáért felelős kormánystruktúrát és az alsóbb szintű testületeket, amelyeket alapvetően az egyes operatív programokat felügyelő minisztériumokban állítanak fel. Brüsszel arra bátorítja Magyarországot, hogy a minisztériumok közötti koordinációt - a magyar közigazgatási struktúra hagyományosan gyenge láncszemét - tovább erősítse, hogy a különböző programtervek közötti koherencia biztosítva legyen. A Bizottság egyébként többször is inkoherensnek nevezi a kormánytól a pénzügyi ellenőrzés vagy a könyvelési rendszerrel kapcsolatban kapott információkat.

A jelentés arra is kitér, hogy Magyarországon egyetlen kifizető hatóság lesz, amely a Pénzügyminisztérium kebelében végzi majd munkáját. Miközben a Bizottság elégedett a kiadások hitelesítésére-igazolására vonatkozó rendelkezésekkel, a mellékelt szervezeti organigram "kérdéseket vet fel a tanúsításért felelős osztályon belül felállítandó "intézményépítő egység szerepkörével kapcsolatban".

A pénzügyi ellenőrzési rendelkezésekkel kapcsolatban is vannak még észrevételek. A dokumentum például szóvá teszi, hogy az ellenőrzési-könyvvizsgálói stratégia nincs kidolgozva. A kohéziós alapoknál tervezett pénzügyi irányítási és ellenőrzési intézkedések ugyanakkor kielégítik Brüsszelt.

Magyarország alapjában véve teljesíti a létszámfejlesztéssel kapcsolatban a tárgyalásokon tett ígéreteit. A Bizottság ugyanakkor még mindig késlekedést tapasztal a munkatársak toborzásánál. A jelentés külön is megemlíti a regionális fejlesztési program irányításáért felelős hivatalt, ahol az előrelépést - meglátása szerint -a Miniszterelnöki Hivatal belső átszervezése akadályozta.

A következő nagy falat, a tervezési képesség fejlődése. A dokumentum leszögezi, hogy a programozási dokumentumok előkészítése a tárgyalásokon bevállalt határidőhöz képest 3-4 hónapos késedelmet szenvedett. A Nemzeti Fejlesztési tervet (NFT) hivatalosan 2003. március 31-én nyújtotta be a kormány, amit május 5-én követett az öt operatív program és a kohéziós alap keretprogramja. Magyarország 2003 szeptemberében készül benyújtani a kiegészítő programokat, amelyek a tervezési folyamat szerves részét képezik.

A jelentés első ízben utal arra, hogy a Bizottság szerint immár létrejöttek a feltételek a tárgyalások megkezdésére a közösségi támogatási keretről, amely a felzárkóztatási támogatások felhasználásának megkezdésére jelet adó pénzügyi memorandum. A Bizottság az év végéig szeretné befejezni a tárgyalásokat az operatív programokról, ennek azonban többek között előfeltétele, hogy a benyújtott dokumentumok ex ante (előzetes) kiértékelése időben befejeződjön.

Kritika érte a magyar kormányt a számítógépes monitoringrendszer létrehozása terén tapasztalt súlyos késlekedés miatt is. Ez a dolgok jelenlegi állása szerint legkésőbb decemberig várható. "A tagállamok gyakorlati tapasztalatai alapján ugyanakkor nehéz elképzelni, hogyan lehet a rendszert ilyen rövid időn belül kifejleszteni, bevezetni és kipróbálni" - állapítja meg a jelentés.

Forrás: Bruxinfo - Brüsszel