Az Európai Unió el akarja készíteni a nem biztonságos légi társaságok "fekete listáját" - jelentette ki az Európai Bizottság közlekedési biztosa. Loyola de Palacio asszony nem bocsátkozott részletekbe arra vonatkozóan, hogy mikorra készül el a "fekete lista", melynek célja, hogy javítsa a szervezett utakra befizető turisták tájékoztatását arról, hogy melyik cég utaztatja őket, és lehetőséget adjon nekik arra, hogy lemondják helyfoglalásukat, ha a vásárlás után az utazási iroda megváltoztatja a légi társaságot.

Az Európai Unió inkább a nem biztonságos légi társaságok "fekete listáját" akarja elkészíteni, semmint egy olyan "kék listát", amelyet a biztonságosnak tartott cégekről vezettek be Franciaországban - jelentette ki az Európai Bizottság közlekedési biztosa. Loyola de Palacio asszony az EU közlekedési minisztereinek amszterdami tanácskozása alatt nyilatkozott újságíróknak. E tanácskozás során terjesztette kollégái elé Gilles de Robien francia miniszter a "kék listát", és javasolta annak európai szintű kiterjesztését.

A francia elképzelés szerint azok a légi társaságok, melyek ezt igénylik, 2005 közepétől bizonyítványt kérhetnek biztonságukról egy független szervezettől. Loyola de Palacio abban egyetértett Robiennel, hogy javítani kell a szervezett utakra befizető turisták tájékoztatását arról, hogy melyik cég utaztatja őket, és lehetőséget kell nekik adni arra, hogy lemondják helyfoglalásukat, ha a vásárlás után az utazási iroda megváltoztatja a légi társaságot.

A biztos nem bocsátkozott részletekbe arra vonatkozóan, hogy mikorra készül el a "fekete lista" és benne lesz-e az Európán kívüli repülőgépek biztonságáról szóló jelentésben, amelyet az első ízben idén hoz nyilvánosságra az EU. A jelentés a tagállamok biztonsági ellenőrzéseiről készült beszámolókon alapul, az unión belüli légi közlekedési ellenőrzések megszigorításáról szóló 2004-es direktíva értelmében. A direktívát februárban fogadták el a francia turistákat szállító egyiptomi charter-járatlezuhanása után. Ha ezek az ellenőrzések bebizonyítják, hogy egyes légi társaságok nem biztonságosak, "megemlítik őket" a jelentésben - mondta Loyola de Palacio.

A közlekedési biztos szóvivője pedig bejelentette, hogy a bizottság összehívta a 25-ök szakértői tanácskozását, hogy megtárgyalják a "piszkos bombákkal" kapcsolatos biztosítói fenyegetéseket. A biztosítási társaságok nem akarják a jövőben kifizetni azokat az esetleges károkat, amelyeket a "piszkos bombák" szállítása okozhat a gépeken. Egy ilyen bakterológiai, vegyi vagy radioaktív bombával lakott területre terrorista akció miatt lezuhanó repülőgép több milliárd dolláros kárt is okozhat és a biztosítók el akarják kerülni ezt a kockázatot.