Munkagép okozhatta a belgiumi gázrobbanást

Vágólapra másolva!
Valószínűleg földmunkagép okozta sérüléseket találtak a péntek reggel Belgiumban felrobbant gázvezeték egy darabján a tragédia körülményeit vizsgáló szakemberek. Azt egyelőre nem tudni, hogy a sérülés a vezeték építésekor keletkezett, vagy akkor, amikor néhány hete parkolót építettek a vezeték fölött. Belga lapértesülések szerint a tűzoltók még a robbanás előtt jelezték a gázszivárgást a vezetéket üzemeltető cégnek, azonban a cég munkatársai nem zárták le idejében az érintett szakaszt, ezért történt tragédia.
Vágólapra másolva!

Karcolásokat, bevágásokat - gyaníthatóan munkagéptől származó sérüléseket - találtak a szakértők azon a gázvezetékdarabon, amely pénteken felrobbant a Belgium déli részén lévő Ath melletti ipari övezetben, az elmúlt 30 év legsúlyosabb ilyen jellegű katasztrófáját okozva. A balesetben a legújabb adatok szerint 17-en haltak meg, a sebesültek száma pedig 131: közülük 33-nak válságos, bár stabil az állapota.

A péntek reggeli döbbenetes erejű robbanás a levegőbe röpítette a nagynyomású gázvezeték egy részét. Ezt a 11 méter hosszú, több mint egytonnás darabot a helyszíntől 200 méterre találták meg, s a szakértők több, egymástól néhány centiméterre lévő, egyforma szélességű karcolást, bevágást találtak rajta: egyes vélemények szerint ezek egy markológép nyomai lehetnek.

Ha ez beigazolódik, akkor lehetséges, hogy a nyomok kapcsolatban állnak a tragédiával, s hogy megsértették az egyméteres átmérőjű, 15 milliméter vastag acélból készült cső szilárdságát, amelyet amúgy is hatalmas erőpróbának vet alá, hogy benne 80 bar nyomással áramlik a földgáz.

A nyomozóknak azonban még számos kérdésre kell választ találniuk, így például arra, hogy ha valóban egy munkagép nyomait fedezték fel, a sérülések mikor keletkeztek, még a csővezeték 1992-es lefektetésekor, vagy a közelmúltban, amikor a földgázvezeték felett egy parkolót építettek. De ez utóbbi munkálatok is több hete befejeződtek, s a belga törvények tiltják, hogy egy ilyen vezeték 15 méteres közelében földmunkagépek dolgozzanak.

A hétfői belga lapok szerint a földgázvezetékeket üzemeltető belga cég, a Fluxys szakemberei éppen múlt pénteken állították helyre a nyomást a csőszakaszon, miután azt megelőzően - karbantartás miatt - néhány napig alacsonyabb nyomás mellett üzemelt. Bár a csövet úgy tervezték, hogy a 80 baros szintnél jóval nagyobb nyomást is kibírjon, lehet, hogy a nyomásváltozás szerepet játszott a tragédiában.

Ami bizonyos: a helyszínre kihívott tűzoltók - akik közül öten maguk is életüket vesztették - már fél órával a katasztrófa előtt értesítették a Fluxys diszpécserközpontját, hogy baj lehet a gázvezetékkel. A központ azonban nem tudta pontosan lokalizálni a szivárgást, mert a riasztás nem volt pontos, s így túl későn, csak a robbanás után zárta le az érintett szakaszt.