Bizonytalan az Olt-völgyi főút megnyitása

2006.01.05. 19:40

Továbbra is bizonytalan az Olt-völgyi főút megnyitása a közúti és a vasúti közlekedés előtt - ez derült ki a Rompres és a Mediafax hírügynökségek és a román hírtelevíziók csütörtöki helyszíni jelentéseiből.

A román közlekedési tárca vezetőjének ismételt helyszíni látogatása után csütörtökön felkereste az Olt-folyó völgyének vöröstoronyi szakaszát Traian Basescu államfő is. Románia elnöke bizonyos értelemben "szakmai tapasztalatokkal" is rendelkezik az Olt-völgyi közlekedési útvonalakkal kapcsolatban, hiszen az elmúlt másfél évtized során hat évig közlekedési miniszterként felügyelte a folyó mentén vezető vasút és főút korszerűsítését, illetve üzemeltetését.

Helyszíni látogatása után a román államfő úgy nyilatkozott, hogy néhány napon belül megnyitják a főutat a személygépkocsi-forgalom előtt, de egyelőre nem lehet tudni, mikor. Szavaiból kiderült, ezt is csak időbeli korlátozásokkal lehet majd biztosítani. Például 11 és 16 óra között még a személygépkocsik forgalmát is leállítják, mert még nem sikerült eltüntetni a december végi földcsuszamlás és sziklaomlás következményeit, illetőleg teljes biztonsággal elhárítani az újabb sziklaomlások bekövetkezését.

Basescu úgy vélte, hogy az elkövetkező időszakban a kamionforgalom még nem indulhat meg az Olt-völgyi főútvonalon, mert a Vöröstorony-szorosban előállt helyzet "nagyon súlyos". Ennek megszüntetéséhez meg kell hosszabbítani a vasútvonal számára épített alagutat. Mégpedig úgy, hogy az egyúttal olyan építészeti-műszaki megoldással társuljon, ami biztosítja majd, hogy az esetleges további sziklaomlások hordaléka a főút fölött egyenesen a folyóba kerüljön.

Az államfő nem hallgatta el, hogy Románia jelentős bevételektől esik el azáltal, hogy a Nyugat-Európa és a Balkán közötti teherforgalom egyelőre kénytelen elkerülni az Olt-völgyi főutat. Mint mondta, az ide vezényelt műszaki alakulatok derekas munkája ellenére, a meredek hegyoldal nagyon kemény kőzete miatt nem sokat lehet tenni, a szoros geológiai alakzatai miatt "nagyon alacsony hatékonysággal" lehet célt érni.