Pár ezresért pelenkát cserél a zsebasszisztens

Vágólapra másolva!
Nincs időnk kicserélni a gyerek pelenkáját? Le kéne vinni a kutyát, de zuhog az eső? Nem tudjuk, hol vegyünk virágot barátnőnknek? Mindenben segít személyi asszisztensünk. Az eddig főleg luxusigények kielégítésére berendezkedett, életvezetési tanácsadást és szervezőmunkát vállaló cégek egyre szélesebb rétegek számára kínálnak megfizethető szolgáltatásokat. Az élet minden területén segítenek, legyen szó akár mozijegyvásárlásról, akár kedvenc marhasültünk felkutatásáról, esetleg pizzarendelésről és persze exkluzivitással kecsegtetnek.
Vágólapra másolva!

"A cég megszervezte, hogy legyen virág az asztalunkon, amikor egy étteremben vacsoráztunk. Az volt az első alkalom, hogy randiztam a barátnőmmel. Két év eltelt és a LesConcierges elintézett mindent az évfordulónkra, amikor megkértem a kezét. Ő igent mondott, úgyhogy most a LesConcierges segít megtervezni az esküvőnket. Köszönöm, hogy mindent tökéletessé varázsolsz és a családunk részévé váltál" - áradozik meglepően lelkesen a LesConcierges nevű cég oldalán egy vásárló. A társaság személyi asszisztenciát vállal bármilyen ügyben, az élet bármely területén, a világon bárhol, napi 24 órában, a hét mind a hét napján.

Az amerikából induló, életvezetési menedzsmenttel foglalkozó cégek eddig leginkább a leggazdagabb rétegek kényelmét szolgálták, de a nem mindennapi, váratlan ötletek kielégítésére egyre több társaság szakosodik - írja a Guardian. Némelyikük kifejezetten a kevésbé pénzes embereket célozza meg szolgáltatásaival, politikájuk lényege, hogy segítenek megtakarítani azt, amiből mindenkinek a legkevesebb van: ez pedig az idő.

A Guardian szerint nagy a kereslet a hasonló cégek iránt. Az egyik társaság londoni irodájában például fél óra alatt intéztek egy helikopterbérlést, felszedték a mosodából egy ügyfél ruháit, apartmant foglaltak Amszterdamban, megszerveztek egy ejtőernyőzést és elintézték, hogy a konyhai radiátort tegyák át egy méterrel balra, hogy az új konyhafelszerelések stimmeljenek a kliens házában.

A Life's 2 Short (Az élet túl rövid) nevű cég például azt ígéri, hogy bármit segít megszervezni regisztrált tagjainak: akár vízvezetékszerelőre, akár jógatanárra, akár mozijegyre van szükségünk, akár csak nincs időnk levinni a kutyát sétálni, akár ajándék kell anyánknak, de nincs ötletünk, akár ki kell takarítani. "Azt hittem, hogy az életvezetési menedzsment luxus. De a Life's 2 Short éppen segített pénzt megtakarítani" - idézi a cég egyik elégedett ügyfelét.

Minden esetre az alapár óránként 45 angol font, ennyiért segít intézni ügyes-bajos dolgainkat a cég, ami átszámítva több mint 17 ezer forint. Ez egy kutyasétáltatásért elég sok, de sok olyan lehetőség is szerepel a cég kínálatában, amiért nem tűnik egetverőnek (ilyen például a komplett költöztetés), ráadásul ha rendszeres használatban állapodunk meg velük, akkor az ár is rögtön esni kezd és már 25 fontért (9500 forint) is segítenek rajtunk, ha mondjuk pelenkát kell cserélni.

A hasonló, 24 órás, személyre szabott szolgáltatásokat kínáló társaságok egyrészt a sztárok és gazdag üzletemberek igényeinek kielégítésére berendezkedett, személyi asszisztenciát vállaló luxuscégek kínálatát, másrészt az internetes utazástervezés miatt egyre szűkülő vevőkörrel dolgozó utazási irodák, ügynökségek szolgáltatásait igyekszenek ötvözni - állítja a Guardian. Az utazási irodák így, az exkluzív, teljesen személyre szabott szolgáltatások kínálatával próbálják fenntartani vevőkörüket.

Az iparág fejlődését jól jelzi, hogy már külön szervezetek alakultak a minőségi személyi asszisztensszolgáltatás szabályinak és etikájának lefektetésére. A személyi szolgáltatásokról szóló egyik könyv szerzője felhívja rá a figyelmet, hogy számos hasonló cég indult mindenféle felkészültség nélkül, így - mint fogamaz - "perek egész sora tanított meg rá", hogyan kell megbízható és kielégítő szolgáltatást nyújtani. A könyv azonban mindenkit arra buzdít, hogy bátran vágjon bele: "az olyan klienseink mint a hírességek vagy a politikusok mind rászorulnak egy megbízható személyi asszisztens szolgálataira", így a könyv szerint "munkánk gyümölcse nagyon édes". Az nem derül ki, hogy ez alatt a szerző a szolgáltatások ellenértékét érti-e.

"Ez lesz a következő évszázad első 10 évének húzóágazata" - állította még 1999-ben egy asszisztenscég vezetője. Mint fogalmazott, "a globalizáció és a rohamosan fejlődő technológiák miatt az élet egyre bonyolultabbá válik... Az embereknek nincs módjuk és idejük mindennel foglalkozni, úgyhogy szükségük lesz egy profira, aki mindent elvégez". A jóslat pedig bevált, mert az iparágat az Entrepreneur magazin az amerikai gazdaság egyik leggyorsabban fejlődő részlegének választotta.

A cégek pedig pont úgy működnek, mint a legtöbb függést okozó szenvedély: először csak tetszik a dolog, aztán pedig rákapunk. Az egyik társaság honlapján olvasható ajánlás szerint egyik ügyfelük "kezdetben nagyon pontos utasításokat" adott, amiket az asszisztens teljesített is. "Most már csak elmondom, hogy milyen hangulatban vagyok és segít kitalálni, mire is van szükségem valójában". Néhány cég kínálatában olyan pedig olyan szolgáltatások is felbukkannak, mint személyes szórakoztatás, sajnos azt nem árulják el részletesebben, hogy ez mit is takar.