Az al-Dzsazírát bírálja az iraki kormány

2007.02.07. 19:02

Az iraki kormány azzal vádolta meg szerdán az országból két éve kitiltott al-Dzsazíra katari székhelyű pánarab tévéállomást, hogy műsoraival a "halált és rombolást" terjeszti az országban. Felszólították a parlamentet, hogy tegyen jogi lépéseket a műholdas hírcsatorna ellen, amely az iraki események tálalása miatt bőszítette fel a síiták vezette bagdadi kabinetet. A csatorna hírszolgálatának főszerkesztője cáfolja az ellenük felhozott kritikát.

Az iraki kormány két évvel ezelőtt tiltotta meg az arab hírtévé tevékenységét Irakban, bár a tévéállomás angol nyelvű hírszolgálata jelen van Bagdadban, és sugároz az északi Kurdisztánból is. A kormány azzal vádolja az al-Dzsazírát, hogy szítja a vallási ellentéteket a többségben lévő iraki síita és a kisebbségi szunnita közösségek között.

"Az al-Dzsazíra továbbra is nyilvánosan szégyenteljes módon viszonyul az iraki néphez, s hozzájárul a halál és a rombolás terjedéséhez Irakban. Az al-Dzsazíra megkísérel zűrzavart teremteni az országban, elferdíti a tényeket, és eltereli a nemzetközi közvélemény figyelmét a bűnbandák által elkövetett szörnyű bűntettekről" - olvasható a kormány állásfoglalásában.

Ahmed Sejk, az al-Dzsazíra arab hírszolgálatának főszerkesztője "indokolatlannak, alaptalannak és nevetségesnek" nevezte az iraki kormány vádjait. "Az iraki kormány bűnbakot keres, hogy igazolja saját kudarcát a biztonság és a stabilitás megteremtésében az irakiak számára" - mondta a főszerkesztő.

Musztafa Alani Dubajban élő iraki elemző felhívta a figyelmet arra, hogy az al-Dzsazírának már más közel-keleti országok kormányával is meggyűlt a baja, ezért nem mondható, hogy kifejezetten az iraki kormányra száll rá. A közelmúlt példái arról tanúskodnak, hogy a bagdadi kabinet túlzott érzékenységgel viseltetik az ország bajait boncolgató médiumok iránt. Januárban betiltotta a Dubajból sugárzó Sarkíja népszerű tévécsatorna tevékenységét az országban, tavaly novemberben rövid időre két helyi tévéadótól vonta meg a műsorszórási jogot, szeptemberben pedig egy hónapra az al-Dzsazíra fő vetélytársának, az al-Arabíja hírtévének a bagdadi irodájára tett lakatot.

KAPCSOLÓDÓ CIKK