Vasárnap kigördül Párizsból az első kelet felé tartó TGV szupervonat, amely a tervek szerint 2020-ban Budapestig közlekedik majd. Most - első lépésként - a kelet-franciaországi Strasbourgig tartó 400 kilométeres pályaszakaszon indul meg a forgalom, 2 óra 20 percre csökkentve a menetidőt. Jóllehet a franciaországi gyorsvasúti hálózat már 1500 kilométer hosszú, de az első TGV 1981-es átadása óta most először tart a hálózat Közép-Európa felé.

"Párizsban két évtizede mondják, hogy ez a vonal nem lenne rentábilis, mert nincs elegendő ember, aki Strasbourg felé Luxemburgba, Németországba vagy Svájcba utazna. Ez annyira rövidlátó gondolkodás" - mondta Pascal Mangin, Strasbourg polgármester-helyettese.

A francia vasút keleti nyitását az Európai Unió is elősegítette. A keleti TGV kiépítését ugyanis az EU 1994-ben felvette a kiemelt projektek közé. Így vasárnaptól már 2 óra 20 percre rövidül a Párizs-Strasbourg távolság. Az akár 320 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedő vonatok Reims, Metz és Nancy érintésével érik el az Európai Parlament és az Emberi Jogok Európai Bíróságának székhelyét.

Decembertől, együttműködve a német Deutsche Bahnnal, a vonatok már Frankfurtig és Münchenig járnak. Ez utóbbi már csak 6 óra 15 percre lesz Párizstól. A német ICE (Inter City Express) és a francia TGV (Train a Grand Vitesse) vonatok felváltva közlekednek a két ország városai között.

A távolabbi tervek ennél is ambiciózusabbak. A Párizs-Strasbourg vonal csak egy része lesz a Barcelonától Párizson, Münchenen és Bécsen át Budapestig húzódó kelet-nyugati vasúti magisztrálénak. A most még nehezen megközelíthető Strasbourgon át haladna az észak-déli, Hamburg-Frankfurt-Lyon-Barcelona vonal is - írta a Washington Post.

Az EU 20 milliárd eurót (5100 milliárd forint) szán az európai gyorsvasúti hálózat fejlesztésére, elsősorban öt, kontinenst átszelő vonal kiépítésére, amelyeket elvileg 2015-ig kellene megnyitni. A TGV az [origo] számításai szerint 6-7 óra alatt érhetne Párizsból Budapestre, ami nagyjából megegyezik a 2 órás repülőúttal, ha beleszámítjuk a repülőterek megközelítését, a poggyászfeladást és a sorbanállást.