Magyar gyártású biciklikkel kerekezhetnek a párizsiak

Vágólapra másolva!
Jövő hét végétől indul a párizsi bérbicikli-hálózat. A VÉLIB-bel a dugókat és a zsúfolt tömegközlekedést unó párizsiaknak akarnak megfizethető közlekedési lehetőséget biztosítani. A kerékpárokat Magyarországon gyártották.
Vágólapra másolva!

Magyarországon gyártották a jövő hétvégén megnyíló párizsi VÉLIB kerékpárkölcsönző-hálózat biciklijeit - adta hírül vasárnap a francia Le Journal du Dimanche. A párizsi önkormányzat a közlekedési káosz enyhítésére és környezetvédelmi megfontolásokból jövő vasárnaptól 750 automata tárolóhelyen 11 ezer - félórára ingyen - bérbe vehető kerékpárt állít forgalomba a fővárosiak számára. Ezt a számot az év végére 20 ezerre növelik és megduplázzák a kölcsönző állomások számát is.

A hálózatot működtető egyik legnagyobb európai kommunikációs cég, a JCDecaux elnöke, Jean-Charles Decaux a lapnak elmondta: mind a 11 ezer kerékpár időben megérkezett a magyarországi összeszerelő-üzemből. Az elmúlt hónapban naponta négy kamion hozta egy Párizs közeli logisztikai központokba a francia Lapierre márka által tervezett bicikliket. A kölcsönkerékpárokat csak az utolsó pillanatban, jövő szombat éjféltől kezdve helyezik el, mindössze 34 óra alatt. Az utolsó kerékpárok két órával az avatás előtt kerülnek ki. A tárolóhelyeket hétfő estig adják át. A bicikliket a cég eredetileg 18 kilogrammosra tervezte, ám mivel évente várhatóan 10 ezer kilométert fognak futni a párizsiak alatt, a nagyobb strapabíráshoz 22 kilogrammosak lettek.

A bicikliket 29 eurós éves bérlettel lehet majd igénybe venni, amelyre eddig 7800 előfizetés érkezett. A cég az év végéig 200 ezer, hosszú távon pedig félmillió felhasználóra számít. A turisták érdeklődését a napi- és hetijegyek kelthetik fel (egy, illetve öt euróért), bár az önkormányzat nem rájuk összpontosít. A cél: a helyi lakosoknak alternatívát biztosítani a városi forgalmat állandóan megbénító autózás és a túlterhelt tömegközlekedési hálózat helyett. A kölcsönzőállomásokon hitelkártyával lehet majd fizetni.

A napi, illetve heti bérlettel rendelkezőknek az első 30 perc ingyenes, a második 1 euróba kerül. A harmadik félóráért már 2 eurót, minden továbbiért pedig 4 eurót kell fizetniük. A fokozatosan emelkedő tarifától azt várják, hogy a kerékpárokat nem fogják órákra vagy egész napokra lefoglalni, és így mindig lesz elég szabad gép. A VÉLIB lesz az első olyan tömegközlekedési eszköz, amely pénzt termel a párizsi önkormányzatnak. A JCDecaux ugyanis a pályázaton elnyert működtetési jogért fizet és cserébe reklámfelületeket kap az önkormányzattól, amelyeket tizenötszörös áron értékesít.