Felfüggesztették szerda hajnalban a szakszervezetek a hétfő este kezdődött londoni metrósztrájkot, amely teljes káoszba döntötte a londoni tömegközlekedést. Az eredetileg háromnaposra tervezett munkabeszüntetés az utóbbi évek legnagyobb metrósztrájkja a brit fővárosban.

A csütörtök estig meghirdetett akciót a brit közlekedési szakszervezetek azzal indokolják, hogy nem kaptak elégséges garanciákat a hálózat zömét fenntartó, nemrég csődeljárás alá vont vállalat alkalmazottainak állás- és nyugdíjfolytonosságára. Az üzemeltetők és az érdekképviseletek között azonban kedd este újrakezdődtek a tárgyalások, és ezek időtartamára a sztrájkot felfüggesztették.

A 400 kilométeres londoni metróhálózat 12 fővonalából kilencnek a karbantartását a Metronet nevű magánkonzorcium végzi a Transport for London (TfL) - a brit főváros tömegközlekedését felügyelő, városházi tulajdonú vállalat - megbízásából. A Metronet július vége óta csődgondnokság alatt áll.

A TfL szerint ugyanakkor a sztrájk mögött álló fő brit közlekedési szakszervezet, az RMT "kőbe vésett garanciákat" kapott arra, hogy a karbantartó cégnél a csődeljárás ellenére sem lesznek elbocsátások, kényszeráthelyezések és nyugdíjcsökkentések.

A munkajogi vitában éles hangon foglalt állást Gordon Brown brit miniszterelnök is, aki kedd délután tartott havi nemzetközi sajtótájékoztatóján "teljes mértékben igazolhatatlannak" nevezte a londoni metrósztrájkot.

A sztrájk első teljes napján, kedden a napi 3 millió - évente több mint 1 milliárd - utast szállító londoni metró 12 fővonalából a Metronet által fenntartott kilenc egyáltalán nem működött. A három működő vonal karbantartását egy másik vállalat végzi, de ezek egyike is részlegesen zárva volt az itt dolgozók szolidaritási akciója miatt.

A sztrájk a várakozásoknak megfelelően súlyos fennakadásokat okozott a kedd délelőtti és esti tömegközlekedési csúcsidőszakban egyaránt; az egyébként is túlzsúfolt vonatok és városi buszok képtelenek voltak elszállítani a metróból kiszorult milliós tömeget.