Feleannyi sört isznak a brit kocsmákban, mint 1979-ben - állítja a Brit Sör- és Pubszövetség (BBPA). Szerintük azonban ennek oka nem az, hogy az angol ale langyos és nincs benne szénsav, hanem a bor, a pezsgő és a kormány. A túlzott alkoholfogyasztás ellen küzdőknek jó hír, hogy az 1930-as évek óta nem adtak el ilyen kevés sört a brit kocsmákban, de az alkoholfogyasztás nem tűnt el, csak átalakult.

Az angol ale sör és a pub a brit társadalom alapvető építőkövének számított évszázadokon át. A Brit Sör- és Pubszövetség (BBPA) szerint azonban az 1930-as évek óta nem vettek ilyen kevesen sört a pubokban. A csúcs 1979-ben - Margaret Thatcher miniszterelnökké választásának évében - volt: ma 14 millióval kevesebb pint (0,568 liter) sört adnak el naponta, ami közel 50 százalékos esés.

A világszerte randalírozó részeg britek azonban cáfolják a fenti állítást. A BBPA szerint azonban nincs ellentmondás: a sörivás nem tűnt el, csak átalakult. Mind többen isznak otthon vagy rosszabb esetben az utcán. Az 1970-es évek végén a Nagy-Britanniában elfogyasztott sör még 90 százalékát kocsmákban itták meg, míg ma ez az arány csak 58 százalék. A sörgyárosok és kocsmárosok szerint ennek egyik fő oka a brit kormány.

Míg a sörre kivetett adó 1997 óta 27 százalékkal nőtt - miközben a fogyasztás 11 százalékkal csökkent - a bor jövedéki illetéke csak 16 százalékot emelkedett. Így mind többen vásárolnak sört szupermarketekben, amelyek jóval olcsóbban árulják az alkoholt, mint a pubok. Az angol sör igazi ellensége azonban a bor és a pezsgő.

Az 1997 óta eltelt időszakban a borfogyasztás 46 százalékkal nőtt. Különösen felgyorsította a folyamatot, hogy a francia borokkal ellentétben az újvilági - ausztrál, dél-amerikai, dél-afrikai, kaliforniai - borok trendi palackokban kaphatók, és a szőlőfajta megjelölésével könnyebben érthetők a komolyabb borkultúrával nem rendelkező országban.

Az elmúlt öt évben 26 százalékkal több bort ittak a britek, mint korábban, ráadásul a tömény italok fogyasztása is nőtt 16 százalékkal. Ugyanakkor a langyos ale nem is teljesít olyan rosszul a többi sörfajtához képest. "Az emberek egyre inkább a kisebb, regionális sörfőzdék márkáit keresik, miközben a nagy gyárak ezekre nem fordítanak figyelmet, és inkább a világos söröket erőltetik" - mondta Owen Morris, a Kampány az Igazi Ale-ért szóvivője. A sörgyárosok és kocsmárosok most azt szeretnék, ha csökkentenék a sör jövedéki adóját, de a kormány egyelőre nem nyilatkozott a kérdésben.