Reklámfilmmel ijesztgeti a bevándorlókat az EU

2007.12.02. 15:26

Az illegális bevándorlók valós, drámai életkörülményeit kívánja bemutatani a Nemzetközi Migrációs Szervezet új reklámfilmje, amely szerint az Európába érkezőkre semmi jó nem vár. A spot ellenzői szerint nem szerencsés Európát érzéketlen helyként bemutatni, különösen nem EU-s pénzalapokból gyártott kisfilmen.

"Christian vagyok, papa, minden rendben van" - mondja az illegális bevándorlók féken tartására készített reklámfilm főszereplője. A filmben, amelyről a la Stampa című olasz lap számolt be, a fiú egy európai (nem pontosan meghatározott) ország telefonfülkéjéből hívja fel Afrikában édesapját. Elmondja, hogy jól utazott, kedvesen fogadták, jár az egyetemre és kellemes a szállása.

Miközben mesél, kemény képsorok mutatják be Christian valós európai hétköznapjait: drámai megérkezését, azt, hogy táborba került, alamizsnákból tartja fenn magát és üldözi a rendőrség. Reményeit elvesztette, az európai út rémálommá változott. A spot üzenete világos: "Maradjatok otthon, ne gyertek Európába!"

A Nemzetközi Migrációs Szervezet kegyetlen, minden sallangot nélkülöző reklámfilmjét EU-s támogatásból, az igazságügyi és belügyi biztos, az olasz Franco Frattini által felügyelt alapokból készítették. A film célja az, hogy fékezze az illegálisan Európába érkező bevándorlók tömegeit, és megcáfolja az "Európa tejjel-mézzel folyó kánaán"-mítoszát, amelyet a szervezet szerint a világ sok országának lakója oszt földrészünkről.

Jemini Pandya, a Nemzetközi Migrációs Szervezet genfi szóvivője szerint a film szereplőjéhez hasonlóan sokan nem mondják el a valóságot, valóságos életkörülményeiket otthon maradt ismerőseiknek, rokonaiknak, akik így reményekkel telve utánuk indulhatnak. Pandya szerint ezért meg kell mutatni, milyen is a bevándorlók helyzete valójában, és szólni kell a veszélyekről.

Brüsszelben azonban vita alakult ki a reklámfilmről. A spotban egymást követik olyan képsorok, amelyek ugyancsak kevéssé szolidáris és toleráns színben tüntetik fel Európát. A filmet Afrika néhány országában vetítik, de lejátszották november végén Zürichben, a Svájc-Nigéria barátságos focimérkőzésen is.

Az olasz lap szerint a spot ellenzői nem tartják szerencsésnek, hogy Európát lehetetlen, rideg helyként mutatják be, különösen nem EU-s pénzalapokból gyártott filmen. Christoph Blocher svájci igazságügy miniszter ugyanakkor az elsők között ünnepelte a hirdetést: "Meg kell mutatnunk, hogy Svájc nem az afrikaiak édenkertje" - mondta.