Kisiklott a bajor szupervonat terve

Vágólapra másolva!
Majdnem duplájára, több mint hárommilliárd euróra nőttek a költségek, ezért a szövetségi kormány és a bajor tartományi vezetés úgy döntött nem építik meg a német ipar büszkeségét, a müncheni Transrapid mágnesvasutat. A kritikusok ünnepelnek, szerintük a méregdrága megaberuházás haszontalan, csak a bajor kormány önfényezését szolgálta volna.
Vágólapra másolva!

Az egekbe szökött költségek miatt nem épül meg Münchenben a bajor kormányzat és a német ipar legnagyobb büszkeségének szánt Transrapid, vagyis a repülőteret a főpályaudvarral összekötő mágnesvasút - jelentették be hivatalosan is Németországban. A müncheni székhelyű Süddeutsche Zeitung már korábban arról adott hírt, hogy a költségek növekedése miatt veszélybe került a bajor presztízsberuházás, csütörtökön pedig már Günther Beckstein (CSU - Keresztényszociális Unió) miniszterelnök is kénytelen volt beismerni a kudarcot.

A Transrapid a tervek szerint tíz perc alatt tette volna meg a 38 kilométeres utat a reptértől a városközpontig. A költségeket Beckstein elődje, Edmund Stoiber kormánya 2002-ben 1,85 milliárd euróra (körülbelül 480 milliárd forint) becsülte. Ebből a szövetségi kormány állt volna 925 milliót. A bajor kormány 500 millió euróban limitálta a részvételét a beruházásban, a többi pénzt a résztvevő vállalatok (mindenek előtt a technológiát kifejlesztő Siemens) adták volna, illetve az Európai Uniótól vártak segítséget. Tavaly ősszel azonban Brüsszel közölte, egyetlen centet sem ad a projektre. Mára kiderült az is, a becsült költségek meghaladják a hárommilliárd eurót (780 milliárd forint) is.

A beruházást a kezdetektől bírálta a tartományban ellenzékben lévő, de München városát irányító Szociáldemokrata Párt (SPD), de tiltakoztak a Zöldek (Die Grünen), környezetvédő és civil csoportok is. A kritikusok szerint a Transrapid teljesen fölösleges és túlságosan drága, csak presztízs-beruházás lett volna a CSU által vezetett bajor kormány számára. Christian Ude (SPD) főpolgármester a lefújás után elégedetten nyilatkozott. Azt mondta, megspóroltak egy teljesen esztelen beruházást.

A Siemens húsz éve fejleszti a Transrapid rendszert, amelynek lényege, hogy a vasúti kocsit a mágneses taszítás tartja a sín felett, és ez az erő hajtja előre is. Németországban eddig csak egy próbapályát építettetek, ezen 2006-ban halálos baleset történt, mivel egy kocsit a turistákkal zsúfolt szerelvény előtt felejtettek. Az egyetlen valóban működő mágnesvasút Kínában üzemel, a sanghaji repülőteret köti össze a várossal. Az óránként akár 430 kilomáéteres sebességgel száguldó szupervonat kevesebb mint tíz perc alatt teszi meg a 30 kilométeres távot.

Forrás: EPA