Pszichológusi diploma kell a hullámvasút- tervezéshez

Vágólapra másolva!
Új játékot vesz a Vidámpark. A 120 millióba kerülő eszközt egy olasz cég gyártja, amely azonban eltörpül a vidámpark-ipar óriásai mellett. A dicső múltú nagyok találják ki az új játékokat, amelyeket sok kicsi másol. Magyarországon is készülnek alkatrészek híres gyártók játékaihoz. Hol készülnek a hullámvasutak és ringlispílek?Pillantson be a vidámparkok megálmodóinak világába!
Vágólapra másolva!

Új játékot vehet a városligeti vidámpark, miután a a Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága támogatta, hogy a társaság felvegyen egy 100 millió forintos bankhitelt. Az új játék - egy olasz gyártású pörgő-forgó szerkezet - összesen 120 millióba kerül. A vidámpark 20 milliót fizet saját zsebből. A Twin Flip fantázianevű eszközzel egyszerre 32 ember (óránként 576) kevertetheti fel a gyomrát és szédíttetheti magát 15 méteres magasságban.

A játékot egy Bologna közelében működő olasz cég, a Moser Entertainment forgalmazza, számos más hasonló eszköz mellett. A társaság honlapján nem csak új, de használt játékokat is hirdet, árat azonban csak egy használt, gyerekeknek való lóversenyes játéknál jeleznek. A 3 éves eszközért 20 ezer eurót (ötmillió forintot) kell leszurkolni.

Kőfalvi Tamás, a Vidámpark vezérigazgatója szerint a forgalmazók általában egyedi árat kérnek egy-egy játékért, hiszen még ha típusában hasonló is egy-egy üzem, a részletes műszaki megvalósítás gyakran különbözik, ezek működése rendszerint féltve őrzött titok. A gyártók és vidámparkok világa viszonylag zárt közösség, sokszor családok működtetik a rendszert - mondta az igazgató az [origo]-nak.

"A hullámvasutat úgy kell megtervezni, mint egy Broadway-darabot"

Az ipart - amely leginkább az építőiparhoz hasonlítható, ráadásul sok cég abban is érintett - manapság azok a tőkeerős gyártók vezetik, akiknek elég pénzük van ahhoz, hogy megvalósítsák az új ötleteket, vagy kreatív tervezőket foglalkoztassanak, akik újabb és újabb, minél több emberi érzéket próbára tevő eszközt találnak ki. Például olyanokat, mint az amerikai John A. Miller vagy John C. Allen. Előbbit gyakran nevezik a hullámvasutak Thomas Edisonjának - több mint 100 szabadalom fűződik a nevéhez, utóbbinak pedig egyik kedvenc mondását szokták idézni a rajongók: "nem mérnöki diploma kell a hullámvasúttervezéshez, hanem pszichológusi - plusz bátorság. A hullámvasutat úgy kell megtervezni, mint egy Broadway-darabot". Miller több mint 60, Allen több mint 25 hullámvasutat tervezett életében különböző vidámparkoknak és cégeknek.

Az egyik tőkeerős gyártó a svájci Intamin, amely eddig 70 hullámvasutat épített világszerte, és két - svájci és amerikai - gyárában évente 5-7 új készül. Ők építették fel az első mesterséges raftingpályát - amelyet egy ma már nem működő texasi vidámpark igazgatója talált ki, és a 2004-ben csődbe ment ugyancsak svájci Giovanola által kifejlesztett, a szabadesés élményét nyújtó Freefall nevű játékot is tőlük lehetett először rendelni, amíg ki nem szorította az először ugyancsak általuk piacra dobott ejtőtorony. Ebből a jelenlegi legnagyobbat is az Intamin gyártotta, az ausztráliai Aranypart Dreamworld-jében majdnem 120 méter magasból ejtik le a látogatókat, akik a fékezés előtt majdnem 136 kilométer per órás sebességgel zuhannak a föld felé.

Orosz hegyek és kis háborúk

Az egyik legpatinásabb európai társaság a Mack, amelyet az 1780-es években alapított egy Paul Mack nevű német bognár. Akkor még messze nem vidámparki eszközöket készítettek - vidámparkok sem nagyon voltak, bár állítólag Oroszországban - Szentpéterváron, az Orienbaum parkban - 1784-ben már megépült az első hullámzó pálya, amin kerekes kocsik gurultak lefelé. Ez a Nagy Katalin cárnő által igen kedvelt jégcsúszdák továbbfejlesztett változata volt, amelyek 20-25 méter magas faállványok voltak, egyik felükön 50 fokos jéggel borított lejtővel, amin leszánkáztak az orosz arisztokraták. Más források szerint először a franciák szereltek kerekeket a szánkókra, de ez mit sem változtat azon, hogy franciául és olaszul - szó szerint fordítva - ma is "orosz hegyeknek" hívják a hullámvasutat, mivel az első franciaországi hullámvasutat is úgy hívták, hogy a Belleville-i orosz hegyek.

Forrás: Getty Images
Hullámvasút egy amerikai vidámparkban

Ebben az időszakban terjedtek el szélesebb körben a körhinták is, amelyeknek eredete bizácnig nyúlik vissza - kis kosárkákban forgatták az embereket -, de francia és angol elnevezésük egy, a keresztes háborúkban olasz és spanyol vitézek által megfigyelt nomád lovas játékon alapul, amelyet a kereszetsek kis háborúnak (garosello, carosella) neveztek el. Európai változatának lényege az volt, hogy lóhátról kellett karikákat lándzsára tűzni. Az első körhinták készítői az igazi lovakat központi tengelyre szerelt karokon lógó falovakkal helyettesítették.

A legrégebbi, ma is működő vidámparki eszközöket gyártó cég amerikai. Az 1904-ben létrehozott a Philadelphia Toboggan Company eleinte szépen faragott falovakkal szerelt körhintákat készített - a fafaragókat és a nevükhöz fűződő működő körhintákat név szerint tartják számon mai rajongóik -, és 1921-ben építették első fa hullámvasútjukat. A ma már Philadelphia Toboggan Coasters néven működő társaság összesen 33 fa hullámvasutat épített, legutóbb tavaly adtak át egyet Floridában.

Sztártervezők

Mackék családi vállalkozásának száz évig nem sok köze volt a vidámparkokhoz, de az 1880-as évektől cirkuszi kocsikat kezdtek készíteni, majd az 1920- as években beszálltak a hullámvasút-üzletbe. A társaság ma is a Mack család tulajdonában van, akik a Párizs melletti Disneyland utáni legnépszerűbb európai vidámkpark, a Strasbourg közelében fekvő Europa Park tulajdonosai is egyben. Az Europa Parkot eredetileg gyártmányaik bemutatására nyitották meg 1975-ben. Az általuk kidolgozott újdonságok egyike a Wild Mouse fantázianéven is ismert hullámvasút, amely nem dimbes-dombos, hanem víszintes, keskeny pályán, szűk kanyarokban száguldozó apró kocsikkal ijesztgette a közönséget.

Mire Mackék beszálltak az üzletbe Németországban, addigra az Egyesült Államokban virágba borult a vidámparküzlet. Becslések szerint ezekben az években 1500-2000 hullámvasút működött, és még több körhinta, illetve más mulattató eszköz. A hullámvasutak elterjedésében az 1920-as, 1930-as években az említett John A. Miller, majd a '60-as években John C. Allen - ők szinte csak fa hullámvasutakat terveztek - játszott jelentős szerepet. Az 1970-es évek közepétől a német Anton Schwarzkopf volt a húzónév, az ő terveit - számos acél hullámvasutat - a svájci Intamin valósította meg. Az utóbbi idők nagy neve Werner Stengel, aki Schwarzkopf többször is csőd szélére került cégének alkalmazottja volt, majd saját tervezőirodát nyitott, és több mint 500 hullámvasút megépítésében játszott szerepet.

Hazai kapcsolat

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Egy Huss-játék a Vidámparkban

Míg a hullámvasutak építése úgy működik, mint egy komoly épületé - szártervezők megtervezik és kivitelezők, alvállalkozók megépítik -, a kisebb játékokat kifejlesztik a nagy cégek, aztán több kisebb társaság is olyanokat kezd építeni. Mackék "vad egerét" vagy ahhoz hasonló koncepciójú vasutat számos más gyártó is készített, mind helyhez kötött, mind szállítható változatban. A budapesti Vidámparknak szállító Moser Entertainments kínálatában is szerepel olyan játék, amit más talált ki. Ez a német Huss által kidolgozott Frisbee nevű eszköz, amely egy óriáshinta és egy körhinta furcsa keveréke.

Az eredetileg hajómotorokhoz alkatrészeket gyártó Huss az 1960-as évek végétől szállt be a vidámparki eszközök gyártásába, és a Frisbee-n kívül más népszerű játékokat is terveztek, például a világban 100 helyszínen felállított Break Dance-t. Az 1919-ben Brémában alapított, de 2006-ban csődbe ment, de módosított más néven újráalakított Huss-nak Magyarországhoz is köze van, és nem csak azért, mert a budapesti Vidámparkban is van egy Break Dance, meg egy ugyancsak általuk kitalált Top Spin is. A Huss-nak ugyanis van egy magyarországi leányállalata, amely egy csepeli üzemben többek között ilyen vidámparki eszközök fémalkatrészeit is forgácsolja.