Eloltották a tüzet a Csatorna-alagútban

Vágólapra másolva!
Péntek délelőttre sikerült eloltani a Nagy-Britanniát Franciaországgal összekötő Csatorna-alagútban csütörtökön keletkezett tüzet. A forgalom azonban továbbra is áll az alagútban, megnehezítve a hétvégi csúcsforgalomban London, Brüsszel, illetve Párizs felé igyekvők dolgát. A tűz úgy keletkezett, hogy kigyulladt egy vasúti szerelvényen szállított kamion.
Vágólapra másolva!

Péntek délelőttre sikerült eloltani azt a vasúti szerelvényt, amely előző nap gyulladt ki a Nagy-Britanniát Franciaországgal összekötő Csatorna-alagútban. A forgalom azonban továbbra is áll az alagútban.

Brit sajtóértesülések szerint a tűz úgy keletkezett, hogy a harminc teherautót szállító szerelvényen egy kamion túlmelegedett fékjétől kipukkadt a jármű egyik gumija, és kigyulladt a vezetőfülke. A tűz a francia partoktól 11 kilométerre ütött ki. A vonatról 32 embert menekítettek ki a tűzoltók, senki sem sérült meg.

A tűzzel 170 brit és francia tűzoltó küzdött csaknem húsz órán át. A vonaton voltak olyan tartályautók, amelyek gyúlékony, veszélyes vegyi anyagokat szállítottak. A szerelvényen utazó kamionsofőrök közül többet füst belélegzése miatt kivizsgálásnak vetettek alá, de súlyosabb sérülés nem történt. A The Daily Telegraph francia illetékeseket idézve pénteken azt írta: az érintett alagútszakaszban súlyos károsodásokat okozott az ezer fokos hőmérsékleten égő tűz.

A baleset a Franciaország felé vezető alagútban történt, közelebb a francia oldalhoz. A másik alagút sértetlen, és elvileg egy korábbi tűzvész után alkalmazott áttereléssel megindulhatna a forgalom, de erről még nem született döntés. A London, Párizs és Brüsszel között közvetlen vasúti járatokat üzemeltető Eurostar társaság bejelentette, hogy szerelvényei pénteken biztosan nem indulnak el.

A közlekedés éppen a hétvégi csúcsforgalom idején állt le a Csatorna-alagútban, és több tízezer utas rekedt mindkét oldalon. Csak a Eurostar expresszeken és csak pénteken 30 ezren utaztak volna a három főváros között. Nekik igen nehéz lesz más módon eljutniuk úti céljukhoz, ugyanis a London és Párizs, illetve Brüsszel közötti légi forgalom - éppen a Csatorna-alagút által támasztott verseny miatt - mára minimálisra csökkent, a két part közötti kompjáratok pedig jórészt telítettek.

A Eurotunnel társaság által üzemeltetett, a délkelet-angliai Folkestone és a franciaországi Calais között kiépített alagútrendszer két fő vasúti alagútból és egy harmadik, karbantartási és menekülő útvonalként szolgáló szűkebb alagútból áll. Az 50 kilométeres hálózatból 39 kilométernyi halad a tengerfenék alatt, ez a világ leghosszabb tengeralatti vasúti alagútja.

A Csatorna-alagútban háromféle vonat közlekedik. Az óránként 300 kilométeres sebességgel haladó Eurostar szuperexpresszek utasokat szállítanak közvetlenül London, Párizs és Brüsszel, illetve több köztes célállomás között. A Le Shuttle szerelvényeken személyautók és buszok kelhetnek át Folkestone-ból Calais-ba és vissza, emellett külön, teherautók szállítására kialakított, konténerszerű vasúti kocsikat vontató szerelvények is közlekednek a két part között. A baleset ez utóbbiak egyikén történt.

A tűzeset felidézi az 1994 óta működő alagútrendszer eddigi legsúlyosabb tűzvészét, amely 1996-ban következett be, szintén egy teherautó kigyulladása miatt. Akkor a károk helyreállítása 200 millió fontba (60 milliárd forintba) került, és a szerelvények fél évig csak úgy tudtak közlekedni, hogy az érintett szakasz előtt átmentek a másik alagútba. Ez komoly mértékben csökkentette a kapacitást és meghosszabbította a menetidőt.