A rendszert kritizálják a berlini autógyújtogatók

Vágólapra másolva!
Tavaly másfél naponta felgyújtottak egy luxuskocsit Berlinben, és a rongálási hullám januárra sem csillapodott. A rendőrség szerint radikális baloldali csoportok felelősek az akciókért. A rendőrség tehetetlen, jobb híján azt tanácsolja, hogy éjszaka tartsa mindenki garázsban a luxuskocsiját.
Vágólapra másolva!

Lassan a berlini hétköznapok részévé válik a lángoló luxusautók látványa. Tavaly átlagosan másfél naponta felgyújtottak egy kocsit a város különböző részein. A kiégett autók száma 2009-ben meghaladta a 210-et.

A gyújtogatók legfőbb célpontjai a nagy értékű autók. Első helyen a Mercedesek állnak 113 kocsival, utánuk jönnek a Volkswagenek 67-tel. A harmadik legtöbbet támadott márka a BMW, ebből 55-öt gyújtottak fel, ezeket követi 38 darab Audi és 34 darab Opel. "Égő autók" a címe annak a weboldalnak, amely statisztikát vezet a Berlinben és környékén felgyújtott autókról, azok típusáról és az esetek helyszínéről.

Az oldal szerint 2007-től mostanáig 510 autót gyújtottak fel a német fővárosban. A gyújtogatási kedv januárban sem csillapodott, alig három hét alatt 7 autót lobbantottak lángra ismeretlenek.

Az államnak üzennek

A rendőrség szerint az akcióknak politikai indítéka lehet. Bár a gyújtogatások által leginkább sújtott város Berlin, a rendőrség azt feltételezi, hogy a német fővárosban történt esetekhez köze lehet más városokban elkövetett hasonló akcióknak is - írta a Welt című lap. A Welt szerint a rongálások oka a fennálló rendszerrel szemben táplált düh, az akciók hátterében baloldali radikális csoportok állnak. "A gyújtogatók az államnak üzennek" - mondta a lapnak Eckhard Jesse szélsőséges csoportokkal foglalkozó kutató.

A Tagesspiegel című berlini napilap decemberi cikkében ugyanakkor arról írt, hogy egyre több az olyan fiatal, aki mindenféle politikai indíttatás nélkül gyújtogat, és feltételezhetően valamennyi társadalmi rétegben vannak a gyújtogatóknak szimpatizánsai.

A gyújtogatók eleinte jobbára az éj leple alatt dolgoztak, és főleg hétvégenként aktívak. A Berliner Morgenpost című napilap szerint ugyanakkor újabban már nemcsak éjjel támadnak: karácsony előtt egy nappal Berlin Gesundbrunnen nevű városrészében délután 5 órakor törték be egy autó ablakát és dobtak gyúlékony anyagot az ülésre. A lap szerint a tettesek legtöbbször a kerekeknél gyújtják meg az autókat. A Tagesspiegel című berlini lap tavaly év végén olyan esetről írt, amikor kora este gyújtottak fel egymás után két autót a bohémnegyedként ismert Prenzlauer Bergben.

A Welt szerint a gyújtogatások elszenvedői legtöbbször hétköznapi emberek. Ugyanakkor akadtak olyan esetek is, amikor gyanítható, hogy egy akció kifejezetten egy személy vagy egy vállalat ellen irányult.

Érte már támadás a Deutsche Telekom és az áramszolgáltató E.On autóit is. A DHL szállítócégnek pedig több kocsiját is meggyújtották, ráadásul különböző városokban, Berlinben, Hamburgban és Karlsruhéban. A károsultak között van többek között Holger Jung hamburgi reklámszakember, Thomas Straubhaar, a hamburgi világgazdasági intézet igazgatója, illetve Werner Marnette, Schleswig-Holstein tartomány 2009-ben lemondott gazdasági minisztere.

A rendőrség az igazságszolgáltatást okolja

November végén őrizetbe vettek egy 23 éves fiatalembert a gyújtogatások miatt, de öt héttel később elengedték. A férfit november közepén valamivel éjjel 3 óra előtt fogták el egy berlini utcán, ahol két drága autó lángolt. A fiatalembert baloldali körökben jól ismerték, egy foglalt ház lakóközösségének volt a tagja. A házat a rendőrség még aznap megrohamozta. A fiatalembernél a rendőrség szerint egyebek mellett gyúlékony folyadékot találtak, apja az egyik berlini kerület baloldali képviselője.

A német büntető törvénykönyv szerint a gyújtogatás bűncselekmény, amelyet 1-10 évig terjedő szabadságvesztéssel sújthatnak. A rendőrség ugyanakkor, úgy tűnik, tehetetlen. Egyik legfőbb gondjuk az, hogy nem érzik az igazságszolgáltatás támogatását: 2007 óta 19 embert tartóztattak le, és csak kettőt ítéltek el - írta a Welt.

A berlini bűnügyi hivatal igazgatója, Peter-Michael Haeberer sem tartja kecsegtetőnek a helyzetet: Berlinben "1,2 millió kocsit tartanak engedéllyel 4000 kilométernyi útszakaszon. Nem lehet minden autó mellé őrt állítani" - mondta egy interjúban. A Welt szerint a rendőrség tehetetlenségét mutatja Haeberer tanácsa is: "Csak azt a tanácsot adhatjuk értékes autók tulajdonosainak, hogy éjszakánként lehetőleg garázsokba parkoljanak. Az ember egy 100 ezer eurós gyémántgyűrűt sem hagy csak úgy az utcán."