Libanon közelében lezuhant egy etióp repülőgép

2010.01.25. 6:33

A mentőcsapatok szerint nincs túlélője a Libanon partjainál hétfő hajnalban történt légibalesetnek. Egy etióp légitársaság repülője zuhant a tengerbe 90 emberrel a fedélzetén. A libanoni mentőalakulatok eddig 23 holttestet találtak a gép roncsai között. A repülő villámlás és viharos esőzés közepette szállt fel, és a szemtanúk szerint kigyulladt a levegőben.

90 emberrel a fedélzeten a Földközi-tengerbe csapódott egy utasszállító repülőgép Libanon partjainál hétfőn hajnalban - írja a BBC. Az Ethiopian Airlines repülője nem sokkal azután zuhant le, hogy felszállt Libanon fővárosából, Bejrútból.

Gházi Aridi libanoni szállítási miniszter hétfőn reggel közölte, hogy a mentőalakulatok a libanoni partoktól három és fél kilométerre megtalálták a katasztrófa helyszínét. Bejelentették azt is, hogy a mentőalakulatok hét túlélőt találtak a gép roncsai között, azonban később azt közölték: nincs arra utaló jel, hogy bárki is életben maradt volna.

Eddig legkevesebb 23 holttestet találtak a mentőcsapatok a CNN szerint. Az utasok többsége libanoni és etióp állampolgár volt, de a gépen utazott két brit, egy-egy török, francia, orosz, kanadai, szír és iraki állampolgár is - közölte az Ethiopian Airlines. A bejrúti francia nagykövet felesége is a repülőn volt a BBC szerint.

A Boeing 737-800-as repülőgép 82 utast és 8 fős személyzetet szállított (bár a Boeing ezen típusa 189 utast is képes célba juttatni). A gép öt perccel a felszállás után tűnt el a radarképernyőkről a Bejrúttól délre, 15 kilométerre található Námeh falu közelében, helyi idő szerint hajnali 2 körül.

Még a levegőben kigyulladhatott

Szemtanúk azt állították, egy tűzgolyót láttak az égen, mielőtt az ET409-es légijárat lezuhant. A BBC szerint viharos időjárásban szállt fel a gép a bejrúti Rafik Hariri Nemzetközi Repülőtérről. A nagy mennyiségű esőt hozó viharok már egy hete tombolnak a Földközi-tenger keleti medencéjében.

Abdel Mahdi Szalaneh, egy szemtanú elmondta a BBC-nek, hogy a gép lángolva zuhant a tengerbe. "Láttunk egy villanást az égen..." - mondta Szalaneh, aki szerint ezután a gép zuhanni kezdett. "Az időjárás nagyon rossz volt, csak villámlott és szakadt az eső" - tette hozzá.

Forrás: AFP
Hadihajók keresik a roncsokat a viharos tengeren

A libanoni hatóságok szerint jelenleg is zajlik a mentőakció, amiben részt vesznek hadihajók és helikopterek is. Az ENSZ békefenntartó missziója is küldött három hajót és két helikoptert a térségbe. A libanoni hadsereg katonái is átfésülik a tengerpartot a BBC szerint. Eddig a repülő egyes roncsdarabjait, utasüléseket, egy tűzoltókészüléket és gyógyszeres dobozokat találtak a partra vetve.

Egyelőre nem tudni túlélőkről. Michel Szulejman libanoni elnök kizárta, hogy szándékosság állna a katasztrófa mögött: "a szabotázs nem valószínű" - mondta. Szaad Hariri libanoni miniszterelnök gyásznapot rendelt el az áldozatok emlékére.

A rokonok a bejrúti reptér VIP-részlegében várják a híreket a BBC szerint. Andri Kuszajfi arra vár, hogy 35 éves bátyjáról, Ziadról kapjon valami információt. "Könyörögtünk neki, hogy halassza el az útját a vihar miatt" - mondta Kuszajfi az AP hírügynökségnek. "Ő azonban ragaszkodott hozzá, hogy menjen, mert munkaügyi megbeszélése volt" - tette hozzá a repülőn utazott férfi öccse.

A biztonságos afrikai légitársaság

Az etióp légitársaság a BBC szerint egyáltalán nem tartozik a kis költségvetésű, rossz műszaki állapotú repülőket üzemeltető afrikai légivállalatok közé. Olyannyira nem, hogy egyre több járatot üzemeltet, és a most lezuhant Boeing-típusból 10 repülőt rendelt, mintegy 750 millió dollár értékben. A nem biztonságos afrikai repülőket légteréből kitiltó Európába is járnak az Ethiopian Airlines repülői, világszerte 56 célállomásra visznek utasokat.

Forrás: AFP
Az Ethiopian Airlines egyik repülője

Az Ethiopian Airlines a mostani katasztrófa után azonnal bejelentette: 14 fős vizsgálóbizottságot küldenek Libanonba a baleset okainak kiderítéséért.

Utoljára 1996-ban zuhant le az Ethiopian Airlines repülője: a Nairobi-Addisz-Abeba járatot eltérítették, és miután kifogyott az üzemanyagból, a Comore-szigeteknél az óceánba csapódott. Akkor 123 utas halt meg, 52 túlélte a katasztrófát. Ez előtt 1988-ban madárrajjal ütközött egy gépük, akkor 105 emberből 31 halt meg.

KAPCSOLÓDÓ CIKK