Hétfőn elindulhat az európai légi járatok fele

Vágólapra másolva!
Hétfőn elindulhat az európai légi járatok fele uniós tisztségviselők szerint, a tesztrepülések alapján úgy tűnik, nincs hatása az izlandi vulkáni hamunak, amely miatt légtérzárat kellett elrendelni. A légitársaságok is azt követelik, hogy vizsgálják felül a korlátozásokat. A zárlatot több ország is meghosszabbította vasárnap, de olyan területek is vannak, ahol már újra kinyithattak a repülőterek. Sok százezer ember maradt külföldön, vagy nem tudott elutazni, a brit szigetek és a kontinens között már megtelt minden vonat és komp.
Vágólapra másolva!

Nem érzékelhető a vulkáni hamu hatása az Európai Unió légterében az elvégzett tesztek alapján - mondta Diego López Garrido európai ügyi államtitkár vasárnap este Brüsszelben a CNN beszámolója szerint. Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedésért felelős tagja pedig azt közölte: amennyiben az izlandi vulkánkitörés miatti hamufelhő "úgy mozog tovább, ahogy eddig", akkor hétfőn a menetrenszerint légi járatok fele elindulhat. A légi forgalom biztonsága nem lehet kompromisszum, meg kell nézni, mi a helyzet hétfőn - tette hozzá ugyanakkor az európai légi biztonsági szervezet, a Eurocontrol sajtókonferenciáján Kallas.

Európában csütörtökön kezdődött zavar a légiközlekedésben, miután hamu került a légtérbe az izlandi vulkánkitörés következtében.

Vasárnap több légitársaság is próbarepüléseket hajtott végre utasok nélkül az európai légtérben. Az Európai Légitársaságok Szövetsége a repülési tilalom, illetve a korlátozások azonnali felülvizsgálatára szólított fel. "Miközben a légitársaságok és repülőterek abszolút elsőbbséget adnak a biztonságnak, kételyek merülnek fel a hatályba léptetett repülési korlátozások arányosságát illetően. Az izlandi vulkán kitörése nem példa nélkül álló jelenség. A világ más részein ilyen esetekben alkalmazott eljárások nem követelnek olyan megszorításokat, mint amilyeneket Európában hoztak" - olvasható az Európai Légitársaságok Szövetségének vasárnapi közleményében.

Részleges újranyitás

Közben több európai ország bejelentette vasárnap délután, hogy részlegesen feloldják légtérzárlatukat, illetve megnyitják néhány repülőterüket. Csaknem az egész légteret megnyitotta az északi Bergennél Norvégia, ahol közölték, hogy még vasárnap szinte biztosan újra lehet használni az ország teljes déli légterét.

Megnyitották Észak- és Kelet-Spanyolországban az összes repülőteret, beleértve például a barcelonait, amelyet vasárnap reggel zártak be - közölte a spanyol polgári légügyi hatóság. Helyi idő szerint vasárnap délután megnyílt 17 repülőtér, amelyeket korábban, a nap folyamán egymás után zártak be. A spanyol polgári légügyi hatóság előzőleg még azt közölte, hogy legalább este nyolcig maradnak zárva ezek a repterek.

Kedd reggel 8 óráig zárva maradnak Franciaország nagyobb részének repülőterei, köztük a párizsi Roissy-Charles de Gaulle és az Orly termináljai - jelentette be vasárnap Francois Fillon francia kormányfő. A Nizza-Bordeaux tengelytől délre található, vasárnap délután újra megnyílt kilenc polgári és öt katonai repülőtér viszont működik. "A lehető legtöbb járatot átirányítunk ezekre a repülőterekre, s így lehetővé válik a külföldön rekedt honfitársaink hazaszállítása" - mondta az illetékes kormánytagokkal folytatott megbeszélése után a miniszterelnök.

Szinte óráról órára változtak Németországban vasárnap a légtér zárlatára vonatkozó rendelkezések. A német repülésbiztonsági szolgálat szóvivője este bejelentette: a hamu miatti zárlatot - átmeneti enyhítés után - országosan hétfő délután 14 óráig meghosszabbítják, azaz egyetlen repülőtér sem indíthat, illetve fogadhat gépeket. A hatóságok korábban 7 nemzetközi repülőtér számára lehetővé tették, hogy este 20 óráig indítsanak repülőgépeket, így a két berlini - a Tegel és a Schönefeld repülőtér -, és a frankfurti nemzetközi repülőtér is kinyitott átmenetileg.

Vasárnap délután részleges megnyitotta légterét Bulgária is. Vasárnap a dél és délkelet felé tartó repüléseket engedélyezte a szófiai közlekedési minisztérium, a teljes légtérzárat egyébként vasárnap reggel rendeltek el. A bejelentés szerint ideiglenesen megnyílt a szófiai és a plovdivi repülőtér is. Engedélyezték a repülést néhány célállomás, például Athén és Thesszaloniki valamint a ciprusi Larnaca irányában. Az engedély nyolcezer méteres magasság fölötti repülésekre érvényes.

Közben Horvátországban bejelentették, hogy vasárnap megnyitották csaknem az összes repteret. Újra üzemel a zágrábi légikikötő, valamint az észak-adriai partszakasz több, fontos városának repülőtere is.

84 százalék volt a kieső járatok aránya

Vasárnap a megszokott le- és felszállások 84 százaléka marad el az izlandi vulkánból kiáramló hamu miatt - közölte az európai légi közlekedési biztonsági szervezet, a Eurocontrol. A kieső járatok aránya csütörtök óta drámaian nő. A Eurocontrol adatai szerint első nap 27,1 százalékos volt a forgalomcsökkenés, pénteken már ennek több, mint duplája, 59,2 százalékos, szombaton pedig 78,4 százalékos. A légtérkorlátozás Európa nagy részét, 24 országot érinti, a kontinens déli országaiban van egyelőre repülés - derül ki az adatokból.

Rendkívüli videókonferenciát tartanak hétfőn az Európai Unió közlekedési miniszterei a közlekedési válság miatt - közölte vasárnap a közösség soros elnöki tisztét betöltő Spanyolország közlekedési tárcájának vezetője. Jose Blanco azt mondta Madridban, hogy a hétfői videókonferenciát egyidőben tartják a Eurocontrol tanácskozásával.

A SAS gépei keddig nem repülhetnek

Vasárnap délutánra elérte Törökország légterét is az izlandi vulkánkitörésből származó finom hamu, emiatt bezárták a repülőtereket három északi tartományban, a Fekete-tenger partján. Isztambul környéke nincs köztük, a Zonguldaktól keletre fekvő területen helyi idő szerint egyelőre hétfő délig hirdettek ki repülési tilalmat.

Svédország vasárnap egész nap és még hétfőre virradóra is zárva tartja légterét az izlandi tűzhányó hamufelhője miatt - közölték a polgári légi közlekedési hatóságok, amelyek nem látnak okot arra, hogy feloldják a korlátozást. A skandináv légitársaság (SAS) gépei egyenesen keddig nem repülhetnek, bár egyes amerikai valamint norvég járatok beléphetnek a légtérbe és leszállhatnak. Vasárnap ugyanis megnyitottak egy szűk légi folyosót Norvégiától az észak-svédországi Kirunáig. "Az SAS vizsgálja annak lehetőségét, hogy néhány járatát átirányítsa Norvégia felé" - közölték. Az átirányítást az indokolja, hogy Norvégia megnyitotta légterének egy részét az ország középső részén lévő Kristiansund-tól északig, egészen a finn határig.

Dánia hétfő hajnalig hosszabbította meg légterének zárlatát.

Hétfő estig ismét meghosszabbították a brit légügyi hatóságok is a légtérzárlatot. A brit országos légi irányítási szolgálat (NATS) vasárnap este közölte: a légtérzárlat helyi idő szerint "legalább" hétfő este 7 óráig - közép-európai idő szerint 8 óráig - érvényben marad

A britek a meteorológusok tanácsait követve folyamatosan hosszabbították a légtérzárlatot,amely eredetileg szombat hajnali 1 óra lett volna, majd szombat reggel 7, szombat este 7, vasárnap reggel 7, majd délután egy és este nyolc. Skócia és Észak-Írország légterének nagy részében brit idő szerint péntek este megindulhatott a forgalom egy időre, de a NATS szombaton újból lezáratta.

Százezrek várnak a gépekre

A brit repülőterek naponta 5500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A legnagyobb forgalmat a londoni Heathrow - a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőtere - bonyolítja le, itt naponta átlagosan 1250 járat és 180 ezer utas fordul meg.

A brit Sunday Times szerint már meghaladja az egymilliót azoknak a briteknek a száma, akik külföldön rekedtek, vagy nem jutottak el külföldi célállomásukra. Sokan várhatóan hetekig nem tudnak hazatérni. A brit lap szerint egy észak-angliai iskola vívócsapatával, amely Pekingben vett részt egy versenyen, azt közölték, hogy akár május 4-éig is eltarthat, mire hazautazhatnak.

Megteltek a kompok, vonatok

A légtérzárlat hasznát a vasúti és a komptársaságok fölözik le. Doverben, a legnagyobb forgalmú brit kompkikötőben szombaton 60 ezer utas fordult meg; ez a nyári utazási csúcsszezon szokásos forgalmának felel meg.

A Nagy-Britanniát Franciaországgal és Belgiummal összekötő Eurostar szuperexpresszekre minden jegy elfogyott a következő napokra. A cég szombaton - pótlólagos szerelvények beállításával - 46 ezer utast szállított; ez nyolcezerrel több az ilyenkor szokásos napi forgalomnál.

Mind a vasúti, mind a komptársaságok közölték ugyanakkor, hogy a következő napokra már képtelenek kielégíteni az újabb foglalási igényeket. Így azok, akiknek nincs érvényes vonat- vagy kompjegyük, jelenleg semmilyen közlekedési eszközzel nem tudják elhagyni Nagy-Britanniát a kontinens felé.

Ígéretes tesztrepülések

A franciák az ország vasárnap az ország délnyugati részén kezdtek tesztrepüléseket. Dominique Bussereau közlekedési miniszter szerint ezek eredményeitől függ, hogy esetleg engedélyezik a rövidtávú, alacsony magasságú kereskedelmi repüléseket.

Szombaton német és holland légitársaságok is végeztek tesztrepüléseket a hamufelhőben, és az első vizsgálatok alapján azt állapították meg, hogy a hamu nem okozott kárt gépeikben. A holland KLM bejelentette, hogy ha a további vizsgálatok is sikeresek, akkor vasárnap várhatóan visszaviszi Németországból Amszterdamba a légtérzár miatt ott rekedt hét gépét, és engedélyt kaphat arra, hogy legalább részlegesen újraindítsa járatait.

A német Lufthansa tíz gépet reptetett Münchenből Frankfurtba, főleg alacsony, 3000 méteres magasságon, de kipróbálta a repülést 8000 méteren is. "Minden gépet megvizsgáltunk Frankfurtban, és semmilyen kár nem érte a pilótafülke ablakait vagy a géptörzset, a hajtóműveket" - közölte a cég szóvivője.

A két legnagyobb német légitársaság, a Lufthansa és az Air Berlin a sikeres tesztek után bírálta a német hatóságokat, amiért nem mérték a levegő vulkánihamu-koncentrációját, miközben az ország légterét vasárnap estig lezárták. "Németországban még egy meteorológiai ballont sem bocsátottak fel, hogy mérjék, van-e és mennyi vulkáni hamu a levegőben. A légtérzárlat egyedül a londoni vulkánihamu-kutató központ számítógépes szimulációjának az adatain alapult" - mondta Joachim Hunold, az Air Berlin vezetője a Bild am Sonntagnak.

Forrás: AFP

A vulkáni hamu csiszoló hatásával képes tönkretenni a gépek kulcsfontosságú aerodinamikai felületeit, és eltömíteni a hajtóműveket, de kárt tud tenni az elektronikában is. A holland kormány szóvivője szerint a tesztrepüléseket ez Európai Unió kérésére végezték el, hogy megtudják: lehetne-e enyhíteni a repülési tilalmon. Voltak próbarepülések Franciaországban és Belgiumban is.

Megsínylették a hamut a finn vadászgépek

A finn fegyveres erők pénteken közölték, hogy a vulkáni hamu jelentős kárt tett a a légierő gyakorlatozó gépeiben. A finn légierő még a légtér lezárása előtt, csütörtökön küldött rövid bevetésekre F-18-as harci gépeket, amelyek hajtóműveit megvizsgálták, és vulkáni hamut találtak bennük. A hajtóművek belsejéről készült fényképek alapján "megállapították, hogy hamun át történő repülés még rövidtávon is megrongálhatja a motort". A hajtóművekben, ahol a hőmérséklet az ezer Celsius fokot is eléri, "a megolvadó és a szellőzőjáratokat eltömő hamu túlhevülést okoz". Egyes hajtóműveket ki kellett szerelni javításra - közölték.