A teknős elintézi a sast - az interneten erősíti propagandáját Észak-Korea

Vágólapra másolva!
Pár hete a Youtube-ra tölt fel videókat, és egy hete twitterezik is az Észak-Koreát vezető diktatorikus rezsim. Propagandafilmek, déli vádakra adott reakciók töltik ki a két oldalt, a videomegosztón például egy mese árulkodik arról, mit gondol Észak-Korea az Egyesült Államokról. Bár a filmek és üzenetek mondanivalója átlátszó és elavult, a propagandaháborút újrakezdő Dél-Korea megrémült és megpróbálja ellehetetleníteni az északi csatornákat.
Vágólapra másolva!

Internetes frontvonalakat nyitott propagandája terjesztésére Észak-Korea. Alig több mint egy hónapja a Youtubon regisztráltak Uriminzok (körülbelül: nemzetünk) néven, a múlt héten pedig a Twitteren ugyanilyen felhasználói névvel. Mindkét felhasználói profil ugyanarra a honlapra, az Uriminzokkiri.com-ra mutat, amelyet egy, a két Korea békés - legalábbis nevében békés - újraegyesítésén ügyködő phenjani szervezet jegyez.

A Twitteren eddig zömében saját honlapjára mutató linkeket tett közzé a szervezet. A cikk írásakor legfrissebb üzenetekben az észak-koreai hivatalos hírügynökség hírei jelentk meg. Ezek többek között a Kubával fennálló diplomáciai kapcsolatok évfordulóján tartott megemlékezésekről, vagy épp Kim Yong-nam, a legfelsőbb népi gyűlés elnökségének elnöke egyik találkozójáról szóltak. Korábban a Kim Dzsong-il észak-koreai diktátor régebbi beszédeit is közzétették, illetve olyan szövegek is megjelentek, amelyben tagadják, hogy ők lőtték volna ki torpedóval a márciusban elsüllyesztett dél-koreai hadihajót, amelynek fedélzetén 46 tengerész lelte halálát.

A teknős és a sas

Sokkal színesebbek a Youtube videómegosztón közzétett videók, amelyeken a propagandafilmektől és híradórészletektől kezdve, gyerekeknek szóló rajzfilmeken és cirkuszi előadások felvételein át, egészen a nevezetességeket bemutató rövidfilmekig vagy mozgalmi időket idéző, több részben közzétett filmsorozatig mindenféle anyag megtalálható. A regisztráció óta eltelt közel öt hét alatt több mint 160 felvételt töltöttek fel, csütörtökön kora délutánig rövid egymásutánban öt film is megjelent az oldalon: egy hegedűművész műsora, egy cirkuszi előadás, valamint egy műemlék épületet, egy szobrot és egy feltehetően cementgyárat ismertető rövidfilm.

Van köztük olyan rajzfilm is, ahol egy gonosz sast (amely akár az USA-t is jelképezheti) tanít móresre egy kisebb madár és egy teknős. A sas mindenáron el akarja pusztítani a teknőst és a kismadarat, de rendre pórul jár. Végül elkapja a két kis állat, és a teknős leviszi a víz alá, ahol megfullad.

"Nagyon érdekes, mert Észak-Korea technikailag nem fejletlen ország. Rendkívül szegény, de egyáltalán nem olyan elszigetelt, mint amilyennek beállítják. Legalább 30 éve fejlesztik az információs technológiát, szóval nem is olyan nagy fejlődés, hogy ezt megcsinálták" - idézte a Guardian Hazel Smith professzort, akinek kutatási területe Észak-Korea a Cranfield Universityn.

Ósdi propaganda új köntösben

Smith szerint nem a kommunikáció módja az érdekes, hanem maga az üzenet. A professzor azt állítja Phenjan rájött, hogy rossz a PR-ja, és új utakat keres üzenetei átadására. Ezek azonban még midig olyanok, mintha megállt volna az idő az országban, és propagandaszempontból mind "a valóság ósdi, már-már abszurd értelmezései".

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=owVeQXEKWYtDX7HL

A New York Times szerint a régi, hidegháborús időket idéző propaganda a két Korea közötti kapcsolatok a déli hadihajó elsüllyesztését követő hónapokban tapasztalható megromlását jelzik. A két ország még 2000-ben megállapodott a pszichológiai hadviselés beszüntetéséről, ám miután egy dél-koreai vizsgálat megállapította, hogy hadihajóját északi torpedóval süllyesztették el, májusban újraindította propaganda-rádióadásait.

A Youtube-on és a Twitteren való megjelentés egyfajta válaszcsapás, annál is inkább, mivel üzeneteik és videóik kizárólag koreaiul jelennek meg, és Észak-Koreában csak keveseknek van lehetőségük arra, hogy számítógép elé üljenek vagy internetezzenek.

A Facebookról lemaradtak

Pajk Hak-szun dél-koreai elemző szerint a két népszerű internetes szolgáltatás igénybe vételével Phenjan célja nem az új technológia alkalmazása, egyszerűen csak a déli propaganda állításaira akar reagálni. A Twitteren már több mint 8600 követője van az észak-koreai csatornának, és van olyan videója - egy hosszú televíziós kommentár kifejező arcú bemondóval -, amelyet már több tízezren láttak.

Dél-Korea igyekszik elzárni állampolgárait az új északi propagandacsatornáktól: blokkolják a phenjani linkeket, és a szigorú kommunistaellenes nemzetbiztonsági törvényre hivatkozva börtönnel fenyegetik azokat a délieket, akik továbbítják az északi üzeneteket. A Facebookot egyelőre nem kel szűrniük a délieknek, arról ugyanis lemaradt Uriminzokkiri. Egy szemfüles ismeretlen már regisztrált ugyanezzel a névvel, és fel is töltött egy átszerkesztett fotót - amin Kim Dzsong-il látható, amint hiányos öltözetben sörözik.