Pár órán át bírta nyugdíjasként a repülőlízingelés magyar úttörője

Vágólapra másolva!
Megalapította a világ egyik legnagyobb repülőlízingeléssel foglalkozó cégét, amely üzletel a Malévval is, rajta van a világ leggazdagabb embereit felsoroló listán, az Airbus pedig egyszer újsághirdetésben hálálkodott neki, amiért náluk vásárolt. A magyar származású Steven F. Udvar-Hazy idén év elején visszavonult, de csak három órát bírt ki nyugdíjasként. Lépéseit az egész repülőipar lesi.
Vágólapra másolva!

A magyar kormány 5,7 milliárd "villámátutalásával" sietett a Malév segítségére, amikor az International Lease Finance Corporation (ILFC) amerikai lízingpartnere le akart foglalni néhány gépet a társaság 3 milliárdos adóssága fejében - írta a Figyelő szeptember elején, bár a Malév szerint a ILFC-vel kötött megállapodásnak megfelelően fizeti a lízingdíjat. A Malév és az ILFC kapcsolata több mint egy évtizedes, jelenleg 18 Boeing 737-es repülőt lízingel a Malév a partnerétől. A Los Angeles-i ILFC a világ legértékesebb repülőgép-lízingeléssel foglalkozó cége, több mint ezer gépből álló flottájának becsült értéke 52 milliárd dollár. A cég a két repülőgépgyártó óriás, a Boeing és az Airbus legnagyobb lízingügyfele.

180 millió dolláros bevétel 16 alkalmazottal

A cég nem csak a Malévvel fennálló kapcsolata miatt érdekes, hanem azért is, mert a világ rengeteg légitársaságával kapcsolatban álló, a legnagyobb lízingflottával rendelkező ILFC-t három magyar származású amerikai, Leslie Gonda és fia, Louis L. Gonda, valamint Steven F. Udvar-Hazy alapította 1973-ban. Utóbbi egészen 2010 februárjáig volt a cég vezérigazgatója.

Az 1946-ban Budapesten született Udvar-Hazy 1958-ban vándorolt ki családjával, Svédország érintésével, az Egyesült Államokba. A University of California (UNCA) közgazdászhallgatójaként alapította meg első cégét 1966-ban, amely főleg repülési útvonalak tervezésével és légitársaságoknak nyújtott tanácsadással foglalkozott. Az Air New Zealand egyik gépének eladásakor jutalékként kapott 50 ezer dollárt használta fel később lízingcége alapításához. Louis Gondát a kaliforniai egyetemen, az 1970-es évek elején ismerte meg, Gonda édesapjával, Leslie Gondával hárman alapították meg az ILFC-t 1973-ban, fejenként 50 ezer dollár kezdőtőkével és 1,7 millió dolláros bankkölcsönnel. Leslie Gonda holokauszt-túlélőként 1947-ben költözött Venezuelába, ahol jelentős vagyont gyűjtött ingatlankereskedelemből, mielőtt 1963-ban továbbállt Kaliforniába.

"Megéreztük, hogy szükség van a légitársaságok terheinek csökkentésére a gépek finanszírozásánál" - emlékezett vissza az alapításra Leslie Gonda, ugyanis ebben az időben terjedtek el a propelleres gépek helyett a jóval drágább sugárhajtású utasszállítók. A lízingcég gyorsan nyereségessé vált, és 1983-ban megjelent a tőzsdén is, bár a részvények 58 százalékát a három alapító birtokolta. Az 1980-as évek közepén az adótörvény megváltozása miatt fellendült a lízingelés az USA-ban, az utasszállítók lízingelésével foglalkozó cégek óriási profitot értek el, 1987-ben például 180 millió dolláros bevétel mellett 51 millió dolláros nyereséget ért el az ILFC, úgy, hogy mindössze 16 alkalmazottja volt.

Felmondott a válság miatt

Udvar-Hazy 1990-ben eladta az ILFC-t a világ egyik legnagyobb biztosítási vállalatának, az American International Groupnak (AIG) 1,3 milliárd dollárért, de a cég vezérigazgatója Udvar-Hazy maradt. A Wall Street Journal szerint a cég az elmúlt 20 évben összesen 11 milliárdnyi profitot hozott. Az ILFC a 2008-ban kirobbant gazdasági világválság alatt is nyerséges maradt, tulajdonosát, az AIG-t azonban csak az állami ellenőrzés alá vonás mentette meg a csődtől. A megroppant AIG-tól Udvar-Hazy többször is megpróbálta visszavásárolni az általa alapított céget, de a tárgyalások nem vezettek eredményre. Miután végleg feladta visszavásárlási tervét, 2010. február 5-én felmondott.

Forrás: AFP
Udvar-Hazy (jobbról a második) a brazil Embraer vezetőivel

A gazdasági világválság a vagyonán is nyomot hagyott, ugyanis ő volt az AIG egyik legnagyobb önálló részvényese. 2008-ban a Forbes szerint még a világ 288. leggazdagabb embere volt 3,7 milliárd dolláros vagyonával, a 2010-es lista szerint azonban 2,7 milliárdosra becsült vagyonával visszaesett a 363. helyre. A 2008-as helyezésénél is volt azonban előkelőbb helyen a Forbes milliárdosokat rangsoroló listáján: 2001-ban 2,8 milliárddal a világ 167., míg az Egyesült Államok 74. leggazdagabb emberének számított, a szeptember 11-i terrortámadásokat követő visszaeső légiutas-forgalom azonban valószínűleg az ő bevételeit is elapasztotta.

Visszatér a repülés mogulja

Hatalmas vagyona ellenére nem sokáig élvezte a nyugdíjaséletet a 64 éves Udvar-Hazy. "Miután hazaértem az utolsó munkanapom után az ILFC-től, körülbelül három órán át voltam nyugdíjas. A feleségem azt mondta nekem: 'nyomás ki a házból, csinálj valami hasznosat'. Alapítottam tehát egy új társaságot, ami nagyon izgalmas" - mondta egy mosoly kíséretében a CNN-nek. "Ez a szenvedélyem, és azt gondolom, hogy a repülőgépipar óriási növekedés előtt áll" - válaszolta a CNN riporterének, amikor megkérdezte tőle visszatérésének az okát.

A világ egyik legnagyobb nemzetközi repülőgépvásárának tartott Farnborough Airshow-n új cége, az Air Lease Corporation (ALC) rendelte meg a legtöbb, összesen 105 gépet. A CNN által a repülőgép-lízingelés úttörőjének nevezett Udvar-Hazy dinamikus visszatérését széles körben úgy jellemezték, hogy ez az egyik legbiztatóbb jele annak, hogy a recesszió sújtotta repülőgépipar újra fellendül. "Ő az egyik legbefolyásosabb figurája a kereskedelmi repülésnek, és a több milliárd dollárt megmozgató repülőgép-lízingelés atyja" - írja róla a CNN. "Udvar-Hazy mindig a legtökéletesebb időpontban rendelt meg gépeket, remélem, ismét igaza lesz, mert mi is rendeltünk" - mondta a légishow után Norm Liu, az ILFC legnagyobb riválisa, a GECAS vezérigazgatója.

"Ő egy ikonikus figurája ennek az ágazatnak. Ikonként pedig mindenki őt fogja figyelni, hogy mit csinál" - mondta Udvar-Hazyról Tom Captain, a Deloitte légi közlekedéssel foglalkozó szekciójának helyettes vezetője. Nem véletlen, hogy farnborough-i rendelése után az Airbus több újságban, például a The Timesban egész oldalas hirdetésben gratulált visszatéréséhez és köszönte meg a vásárlást Udvar-Hazynak. Farnborough-i költekezése után a Businessweek Udvar-Hazy visszatérése felrázta a repülőlízingelést a jelzáloghitel-válság kómájából címmel jelentetett meg egy cikket, amelyben a Boeing elnöke, Mike Cave azt mondta róla, hogy "fogadni mernék a sikerére. Felismeri a jó üzletet, gyorsan dönt és határozottan, biztos vagyok benne, hogy sikeres lesz".

Az Enola Gay is ki van állítva a múzeumában

Udvar-Hazy nevét őrzi az általa megalapított Steven F. Udvar-Hazy Center, amelyet 1999-ben kezdtek el megépíteni 65 millió dolláros adományából. Az Udvar-Hazy Center a Smithsonian National Air and Space Museum (NASM) részként működik a washingtoni Dulles Airport közelében. Az egykori hangárban felépített múzeumban történelmi repülők és űrrepülőgépek vannak kiállítva.

Forrás: AFP
A Steven F. Udvar-Hazy Center épülete Washington közelében

Az Udvar-Hazy centerben lehet megnézni az Enola Gay nevű bombázót, amely a világ első atombombáját dobta le Hirosimára 1945-ben, az első űrrepülőt, az Enterprise-t, és több olyan repülőgép is megtalálható, amely az egyetlen túlélője a típusának, de ki van állítva egy, a világ leggyorsabb utasszállító gépének számító Concorde-ok közül is. A múzeumban összesen 163 repülőgép és 154 űrrepülő található. A 2003-ban átadott múzeum látogatóinak száma 2007-ben lépte át az egymilliót.