Húszezer font (mintegy hatmillió forint) ösztöndíjat kapnának a posztgraduális képzésben azok, akik matematikát, fizikát vagy kémiát tanítanának a jövőben Angliában. A kormányzati terv célja, hogy javítsák az állami oktatás színvonalát.

Azok, akik a legmagasabb ösztöndíjakban szeretnének részesülni Angliában, olyan, jelenleg hiányterületen kell tanári képesítést szerezniük, mint a kémia, fizika vagy a matematika - írja a brit Telegraph internetes oldala.

A kormányzat a tanárképzés átalakítását tervezi attól való félelmében, hogy az angol állami iskolák lemaradtak a fejlett országok iskolái mögött. Michael Gove oktatási miniszter a kormányzati terveket hétfőn tette közzé, nem sokkal azután, hogy a Tesco korábbi vezetője, Terry Leahy azt mondta, hogy sok iskolában "egyszerűen nem elég jó" az oktatás színvonala. A jövőben keményebb angol és matematika vizsgákkal szűrnék ki a gyengébb jelentkezőket.

A dokumentum szerint sok kiváló tanár van az országban, de sokan, akik óriási változásokat tudnának elérni a gyerekek életében, más szakmát választanak. Az anyag szerint a jelenlegi finanszírozási rendszer nem ösztönző, ezért azon változtatni kell, ugyanakkor a tanárképzésre fordított 500 millió fontos költségvetést is tartanák. A felmérések szerint a kikerülő tanárok tíz százaléka nem jut el az osztálytermekig, és további tíz százalékuk hagyja el a pályát egy év után.

Az új rendszer eltérően osztaná az ösztöndíjakat a posztgraduális képzésben. Így az alapfokú képzés után akár 20 ezer font ösztöndíjban is részesülhetnének azok, akik olyan tantárgyakat tanítanának a jövőben, mint a matematika, a fizika, a kémia. Ezek oktatása küszködik ugyanis a legnagyobb munkaerőhiánnyal.

A közepes prioritású területet választók (mint a nyelv, az informatika vagy a technológia) 13 ezer font ösztöndíjhoz juthatnának, míg 9 ezer fontot kapnának azok, akik egyéb középiskolai tárgyat tanítanának, illetve akik a jövőben általános iskolában dolgoznának. Az adómentes ösztöndíjakat el lehet költeni, azonban vélhetően meghatároznak majd egy időtartamot, amíg a képzés után a szakmában kell maradni.

Korábban az oktatási miniszter arról beszélt, hogy négyhetesre rövidítené le a nyári szünetet, az iskolákat pedig arra kötelezné, hogy öt- helyett hatnapos tanítási hetet vezessenek be.