A miniszterelnökig és a rendőrség felsővezetéséig ér a brit sajtóbotrány

2011.07.17. 13:38

A politika és a rendőrség legmagasabb vezetői szintjeiig jutott az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai telefonlehallgatási sajtóbotránya, amely Rupert Murdoch médiabirodalmának azóta megszüntetett legnagyobb bulvárlapja körül robbant ki. A brit ellenzék vezetője a médiatulajdonosi koncentráció törvényi korlátozását sürgeti.

Vasárnapi brit sajtóértesülések szerint David Cameron konzervatív párti miniszterelnök az elmúlt hónapokban több alkalommal fogadta a fő vidéki kormányfői rezidencián, Chequersben a Murdoch-csoport több vezetőjét, köztük olyanokat, akiket azóta őrizetbe vettek a lehallgatási ügyben.
A Downing Street ezt meg is erősítette, közzétéve, hogy a chequersi vendégek között volt Andy Coulson, a News of the World egykori főszerkesztője, aki később egy ideig Cameron sajtófőnökeként is tevékenykedett.

Coulson foglalkoztatása miatt Cameron az ellenzéki támadások pergőtüzébe került, mivel az egykori főszerkesztőről köztudott volt érintettsége a News of the World korábbi botrányos lehallgatási ügyeiben. Coulson ráadásul - mint a legújabb értesülésekből kiderül - az után vendégeskedett Cameron meghívására Chequersben, hogy az idén januárban sajtófőnöki állásából is távozni kényszerült a lap információszerzési módszereiről szóló mind újabb leleplezések miatt. Andy Coulsont a most kirobbant, minden eddiginél súlyosabb telefonlehallgatási ügyben a Scotland Yard nemrég őrizetbe is vette.

Kétszer is megfordult Chequersben a miniszterelnök vendégeként Rebekah Brooks is, aki a botrányt kirobbantó lehallgatások idején volt a News of the World főszerkesztője, majd a lapot kiadó brit Murdoch-érdekeltség, a News International vezérigazgatójává lépett elő. E tisztségéről a botrány hatására a minap lemondott.

Vendégeskedett emellett a miniszterelnök vidéki rezidenciáján - felesége társaságában - James Murdoch, Brooks egykori főnöke, a News International elnöke, a globális sajtó- és médiabirodalom, a News Corporation alapítójának, Rupert Murdochnak a fia is, akinek helyzete a brit érdekeltség élén egyes értesülések szerint szintén megingott.

A Sunday Telegraph úgy tudja, hogy a News Corporation főrészvényesei a nagy-britanniai Murdoch-lapcsoport - a Times, a Sunday Times és a Sun - eladását szorgalmazzák.

Ed Miliband, az ellenzéki Munkáspárt vezetője a legnagyobb baloldali vasárnapi brit lapnak, az Observernek kijelentette, hogy összpárti megállapodás szükséges egy olyan új médiatulajdonlási törvényről, amely csökkentené Rupert Murdoch részesedését a brit sajtó- és médiapiacon. Miliband "egészségtelen" mértékűnek nevezte a Murdoch-cégcsoport súlyát a nagy-britanniai sajtópiacon, mivel szerinte Murdochnak "túl nagy a befolyása a brit közéletre".

A Sunday Times - a Murdoch-cégcsoport immár egyetlen vasárnapi brit lapja - mindeközben kiderítette, hogy Sir Paul Stephenson, a Scotland Yard főparancsnoka - aki e minőségében a legmagasabb rangú brit rendőrtiszt - és felesége az idén több ezer font értékű szolgáltatást vett igénybe ingyen az egyik legpatinásabb brit gyógyszállóban, amelynek PR-főnöke, Neil Wallis a Scotland Yard által folytatott vizsgálat egyik fő gyanúsítottja. Wallist - aki korábban a News of the World főszerkesztő-helyettese volt - szintén őrizetbe vették a telefonlehallgatási ügyben.

A Sunday Times értesülése szerint Sir Paul és felesége összesen húsz éjszakát vendégeskedett teljes ellátással a Hertfordshire grófságbeli Champneys gyógyszállókomplexumban, ahol egy kétszemélyes középkategóriás lakosztály éjszakánként 598 fontba (180 ezer forintba) kerül. A lap szerint így a Scotland Yard - vagyis az országos hatáskörrel is bíró londoni rendőrség - főparancsnoka akár 12 ezer font (több mint 3,5 millió forint) ingyenes szolgáltatást is igénybe vehetett az ügy egyik fő gyanúsítottját PR-főnökként alkalmazó szállodában.

A Scotland Yard vasárnap azonban közölte, hogy Sir Paul Stephenson a szálloda vezérigazgatójának - személyes jó barátjának - meghívására vendégeskedett kórházi kezelése után a gyógyszállóban.

A botrány a brit celebvilág körében is egyre magasabbra hág. A Sunday Telegraph értesülése szerint David Beckham angol futballsztár ügyvédjei a rendőrséghez fordultak, mivel egyre több jel utal arra, hogy a News of the World annak idején Beckhamet és feleségét is célkeresztjébe vehette.
Sir Paul McCartney sajtótitkársága közölte, hogy a News of the World a Beatles egykori basszusgitárosának mobiltelefonjait is feltörte, amikor McCartney éppen válófélben volt második feleségétől.

A lap állítólag Jude Law színész mobiltelefonját is lehallgatta.

A mostani súlyos botrányt azonban az robbantotta ki, hogy - mint a múlt héten kiderült - a News of the World  annak idején feltörte és exkluzív információk reményében lehallgatta a 2002-ben elrabolt és brutálisan meggyilkolt 13 éves Milly Dowler mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét is, miközben az akkor már halott kislányt a rendőrség még nagy erőkkel kereste.

A Murdoch-csoport a botrány kirobbanása után azonnali hatállyal felszámolta a 168 éve alapított vasárnapi bulvárlapot, amely 2,5 milliós átlagos példányszámával a világ legnagyobb angol nyelvű vasárnapi tömeglapja volt. Így 1843 - az újság alapításának esztendeje - óta az olvasók most vasárnap maradtak először News of the World nélkül.

Rupert Murdoch szombaton személyes aláírásával jegyzett fizetett hirdetésekben kért bocsánatot a lehallgatási botrány miatt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK