Az erőszak városának nevezi Pekinget a kiengedett ellenzéki művész

2011.08.29. 20:42

Szabadulása óta először megszólalt Aj Vejvej, a három hónapon át fogva tartott kínai ellenzéki művész. A kínai olimpiai stadion, a Madárfészek tervezője, akinek letartóztatása tavasszal óriási felháborodást váltott ki világszerte, a Newsweekbe írt cikket, ezzel nagy csapást mérve a kínai kormányra. A művész Pekinget az erőszak városának nevezi, és a hatóságokat alapvető jogok megsértésével vádolja.

A kínai állampolgárok alapvető jogait is megsértik - ezzel vádolja a kínai hatóságokat Aj Vejvej, a június végén a fogságából szabdult kínai ellenzéki művész, aki a Newsweek magazinnak írt friss cikkével nagy csapást mért a kínai kormányra. Pekinget "az erőszak városának" nevezi, és a kínai kormányt többek között korrupcióval vádolja. Vejvej élesen bírálja hazája igazságszolgáltatását és jogrendszerét.

Aj Vejvej június végéig 81 napot töltött letartóztatásban, sokáig ismeretlen helyen tartották fogva. A világszerte ismert ellenzéki művészt először adócsalással, később azonban bigámiával és pornográf képek terjesztésével is vádolták. Aj Vejvej szabadon bocsátását több külföldi vezető, köztük Angela Merkel német kancellár is sürgette. A nemzetközi felháborodást kiváltó ügyre a kínai kormány úgy reagált, hogy adócsalás miatt nyomoznak. Aj Vejvej számos akciójával kritizálta a kínai vezetést, és többször szót emelt az emberi jogok betartásáért. Ugyanakkor ő tervezte a 2008-as pekingi olimpia egyik legfőbb látványosságának számító, Madárfészek néven ismert stadion bonyolult acélszerkezetét is. Jelenleg a londoni Tate Modernben látható kiállítása. Bővebben ebben a cikkünkben olvashat róla.

"Minden évben milliók jönnek Pekingbe, hogy hidakat, utakat és házakat építsenek... ők a város rabszolgái. Illegális szállásokon húzzák meg magukat, amelyeket Peking újra és újra lerombol. Kinek vannak házai? Azoknak, akik a kormányhoz közel állnak, a bányaipar mágnásainak, az óriásvállalatok vezetőinek. Ők teszik gazdaggá a pekingi éttermeket, karaokee-bárokat és szaunákat" - írta a Newsweekben vasárnap megjelent cikkében.

"Peking azt hiteti el a külföldiekkel, hogy megérthetik egymást... Emberek, akik öltönyt és nyakkendőt viselnek éppúgy, mint ti (ti. a külföldiek), azt sugározzák: egyformák vagyunk, és köthetünk jó üzleteket. De ugyanezek az emberek megtagadják tőlünk a legalapvetőbb jogokat is" - írja a városról. Hozzáteszi: "A megpróbáltatásaim világossá tették előttem, hogy nagyon sok hely van itt, ahová személyazonosság nélküli embereket el tudnak dugni. Ilyenkor csak a családod sír, mert nem talál. Választ azonban soha nem kap a hatóságoktól. A feleségem minden nap leveleket írt, és minden nap felhívta a rendőrséget. Hol van a férjem? Csak mondják el, hol van? Nincs válasz, nincs papír, nincs információ."

A Guardian szerint Aj Vejvej megszólalása nem csak azért különleges, mert elengedése óta ez az első alkalom, hogy nyilvánosan állást foglal, hanem azért is, mert szabadon engedésének feltétele volt, hogy egy éven át nem ad interjút újságíróknak, nem találkozik külföldiekkel, nem internetezik vagy áll szóba emberi jogi szervezetek képviselőivel. Eddig csak a Twitteren szólalt meg, más letartóztatottak érdekében.

A művész a Reutersnek hétfőn megerősítette, hogy ő írta a cikket a Newsweekbe, és hozzátette: nem törődött azzal, hogy mik lesznek a lépése következményei, ha lesznek egyáltalán.

KAPCSOLÓDÓ CIKK