Új-Zéland legsúlyosabb ökológiai katasztrófája az olajszállító balesete

Vágólapra másolva!
Ha nem sikerül megállítani az olajömlést, akár 1700 tonna nyersanyag is a tengerbe kerülhet Új-Zéland partjainál. A közel egy hete elsüllyedt libériai tartályhajó zátonyra futását a szigetország eddigi legsúlyosabb ökológiai katasztrófájának nevezte az új-zélandi miniszterelnök.
Vágólapra másolva!

A múlt heti tartályhajó balesete Új-Zéland történetének eddigi legsúlyosabb ökológiai katasztrófája - jelentette ki kedden a szigetország környezetvédelmi minisztere. A libériai zászló alatt közlekedő, 47 ezer tonnás Rena nevű olajszállító hajó szerdán futott zátonyra Új-Zéland egyik turisták által kedvelt öblében.

A miniszter szerint keddre virradóra a hajótest mozgása miatt rés keletkezett a főtartályban, és becslések szerint 130-350 tonna olaj ömlött a tengerbe. Félő, hogy az olajömlés nem áll meg, és akár 1700 tonna nyersanyag kerülhet a vízbe. A tanker négy konténernyi ferroszilíciumot szállít, amely vízzel érintkezve hidrogénképződést és tüzet okozhat. Környezetvédők szerint tragikus következményei lehetnek az élővilágra nézve az olajszennyezésnek: ha széteseik a hajó pingvinek, bálnák, fókák és tengeri madarak pusztulhatnak el.

Forrás: MTI/EPA/Ross Setford

Tragikus következményei lehetnek a szigetország élővilágára a tankhajó balesetének.

Olajfoltokat találtak a Mount Maunganui strand közelében is, ezért a hatóságok a partszakasz elkerülésére szólították fel a fürdőzőket - írja a CNN online kiadása. Mentőközpontot állítottak fel Tauranga városában, hogy megtisztítsák az olajfoltok által beszennyezett állatokat. Az alakulatok egy kisebb tankhajóra szivattyúzzák át róla a szivárgó üzemanyagot, mivel a szakemberek attól tartanak, hogy a közelgő viharos időjárás beköszöntével széteshet a teherhajó. A környezetvédelmi miniszter arra figyelmeztetette a térségében élőket, hogy hetekig eltarthatnak a kárelhárítási munkálatok. A hatóságok felszólították őket, hogy ne fogyasszanak tengeri állatokból vagy növényekből készült ételeket. A kárelhárítást ötméteres hullámok és erős széllökések nehezítik.

Az új-zélandi miniszterelnök azt mondta, két vizsgálatot is indítottak annak kiderítésére, hogyan futhatott zátonyra a hajó.