Boszorkányüldözéstől félnek a brit Sun újságírói

2012.02.14. 22:52

Immár tíz újságírót és munkatársat gyanúsítanak korrupcióval Nagy-Britannia legnagyobb példányszámú bulvárlapjánál, a Sunnál. Miközben az ügy valóságos polgárháborút gerjesztett a lap és kiadója, a Rupert Murdoch médiacézár által birtokolt és a tavalyi lehallgatási botrányban magát megégető News International között, sokan a sajtószabadság sérülésétől tartanak.

Az ellenük folyó boszorkányüldözésnek nevezte a The Sun brit bulvárlap főszerkesztő-helyettese, Trevor Kavanagh hétfőn azt, hogy a lap újabb öt munkatársát vették őrizetbe a hatóságok korrupció gyanújával a hétvégén. Az előző hónapban a lap négy korábbi és aktív - köztük vezető beosztásban is dolgozó - munkatársát vették őrizetbe korrupció gyanújával. Kavanagh szerint emberei úgy érzik magukat, mint egy ostromlott várban, és még soha nem élt át ekkora válságot a lap.

Az őrizetbe vételek annak a nagyszabású nyomozásnak a következményei, amelyet a tavalyi telefonlehallgatási botrány miatt megszűnt News of the World bulvárlap ügyében szerzett információk megszerzése után indítottak a hatóságok. A közel háromezer közszereplő, köztük a királyi család, politikusok, kormánytagok, színészek és focisták telefonjait lehallgató újság ellen zajló vizsgálatok során derült fény arra, hogy a bulvárlap újságírói rendőröket is lefizettek.

Kiterjesztett nyomozás

Az Elveden-hadműveletnek nevezett nyomozás eredetileg ezeknek a rendőröknek a szerepét volt hivatott tisztázni, de a vizsgálatot időközben kiterjesztették más civil állami alkalmazottakra és újságírókra is, és a nyomozócsoport létszámát is megemelték. Eddig több mint húsz embert vettek őrizetbe az ügyben.

A Sun és a vasárnapi testvérlapjának tekintett News of the World egyaránt az ausztrál Rupert Murdoch sajtómágnás tulajdonában van. Sokan attól tartanak, hogy az 1963-ban alapított, naponta 2,7 millió példányban eladott Sun is a News of the World sorsára jut, és az újabb botrány megrengeti majd a sajtócézár birodalmát. Az ügy jelentőségét jelzi, hogy Rupert Murdoch a héten Angliába repül, hogy kezelje az újabb válságot.

A Sunnál amúgy is nagy az elégedetlenség a tulajdonossal szemben, különösen azért, mert az őrizetbe vételekhez felhasznált információkat a News of the World bezárásához vezető tavalyi lehallgatási botrány után a Rupert Murdoch által létrehozott belső vizsgálóbizottság (Management and Standards Committee, MSC) bocsátotta a rendőrség rendelkezésére. A száz emberrel - neves ügyvédi irodák munkatársaival, számítógépes szakemberekkel, könyvelőkkel és húsz rendőrnyomozóval együtt - dolgozó MSC tíz évre visszamenőleg több mint háromszázmillió, zömében belső használatra szánt e-mailt dolgoz fel, hogy az esetleges visszaélések nyomára bukkanjon.

Fizettek a sztorikért

Az MSC vizsgálatainak fókuszában az a gyakorlat áll, hogy az újságíróknak lehetőségük volt fizetni a megszerzett információkért. A Sunnál régi hagyomány, hogy fizet az olvasóknak a különböző cikkötletekért, tippekért. A Financial Times egy veterán újságíróra hivatkozva arról írt, hogy lehettek, akik visszaéltek ezzel a rendszerrel, és meghamisították forrásaikat, hogy pénzt szerezzenek feletteseiktől. Arról azonban nincs információ, hogy ez a feltételezett visszaélés mekkora méreteket öltött.

Sokan úgy érzik, saját anyavállalatuk, sőt saját kollégáik árulják el őket. Jó példa erre a Guardian brit lap által megemlített eset, amely szerint a Sun hétvégén letartóztatott egyik veterán munkatársa korábban jó viszonyban állt az MSC-t jelenleg vezető Will Lewisszal, sőt, még tanácsokkal is segítette őt, amikor Lewis néhány évvel ezelőtt a Daily Telegraph főszerkesztője lett.

Forrás: AFP/Ben Stansall

Kavanagh hétfőn alig leplezve támadta az MSC-t, mert az azzal kérkedik, hogy információkat ad át a rendőröknek, "ami alapján ezek az emberek rendőrségi zárkába kerülnek". A főszerkesztő-helyettes szerint a rendőrök rosszabbul bántak az újságírókkal, mint a terroristákkal, és többen nyomoznak az ügyben, mint az 1988-as Lockerbie-merénylet vizsgálatakor, pedig a Skócia felett felrobbantott utasszállító repülő elleni támadásban 270 ember halt meg. Kavanagh szerint a Sunt kiadó News Internationalnek már több mint harminc munkatársát függesztették fel, minden bizonyíték nélkül.

Polgárháború

Mindez a Guardian szerint azt mutatja, valóságos polgárháború dúl a leghatalmasabb brit médiabirodalomban. A régi bajtársiasság és a korábbi munkamódszerek - amikor még teljesen megszokott volt, hogy pénzt adtak információkért -, úgy tűnik, már semmit sem érnek a telefonlehallgatási botrányt éveken keresztül szőnyeg alá söprő és emiatt tavaly megszégyenült társaságnál - írja a brit lap.

A cégbirodalom ugyanakkor igyekszik megnyugtatni újságíróit. Tom Mockridge, a News International elnöke levélben kérte a nyomozást felügyelő brit hivatalt a vizsgálat független felügyeletére, és személyesen is felhívta a tulajdonos Rupert Murdochot, majd jelezte a munkatársak felé, hogy a sajtómágnás elkötelezett a Sun szerkesztősége és annak további működtetése mellett. Szólt pár jó szót a hétvégén letartóztatottakról is, megemlítve, hogy a vannak köztük, akik korábban rendkívül fontos ügyeket, például a brit hadsereg iraki alakulatainak alulfinanszírozását leplezték le.

Forrás: AFP/Leon Neal

Van, azonban, aki nem hisz ebben. A News of the World volt vezető riportere, Neville Thurlbeck szerint Rupert Murdoch gondolkodás nélkül kiszáll a Sunból, ha veszélyben érzi amerikai érdekeltségeit. "A bizalom fokozatos elvesztéséről van szó, amit mi is megtapasztaltunk a News of the Worldnél. Ez végzetes lehet" - mondta a Bloombergnek. Thurlbecknek voltak információi a Sun munkatársai ellen zajló vizsgálatról is - amiről a rendőrség a folyamatban lévő nyomozás érdekeire hivatkozva nem árul el részleteket -, azt állította: "Rendőrtisztekkel elköltött 50 fontos (kb. 17 ezer forint) ebédekről van szó."

Sokan pedig arról tartanak, hogy a nyomozás túlságosan merevvé teszi a kapcsolatot az újságírók és az állami tisztviselők között. Felvetődik az a kérdés is, hogy hol húzzák meg a határt a közérdekből információkat kiszivárogtatók és azok között, akiket valamiért nem kedvelnek a hatóságok. "Miféle demokráciát akarunk?" - idézte a Guardian a médiacég egy név nélkül nyilatkozó munkatársát.

A köz érdeke

"Ha a rendőrség, a katonaság vagy a polgári hivatalnokok félnek attól, hogy újságírókkal kapcsolatba lépjenek, az nem fogja a köz érdekét szolgálni" - mondta a BBC-nek Paul Connew, a News of the World korábbi főszerkesztő-helyettese.

A telefonlehallgatások miatt tavaly indult vizsgálat jelenleg is zajlik Murdoch cégei ellen. A Financial Times szerint a News Corporation - amelyen keresztül Murdoch News International nevű cége birtokolja a brit lapokat (a Sunon kívül a Timest és a Sunday Timest) - eddig közel 44 milliárd forintnak megfelelő összeget fizetett jogi költségekre.

Murdochot az USA-ban is szorongatják, egy brit ügyvéd már közel jár ahhoz, hogy a lap munkatársai által lehallgatott legalább egy személy ügyében eljárás induljon a News Corporation ellen. Az amerikai hatóságok vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy az amerikai anyavállalatot egy külföldön elkövetett korrupciós ügyeket szankcionáló törvény alapján is el lehetne-e marasztalni. Azt mérlegelik, hogy kimeríti-e a korrupció tényállását az, hogy újságcikkekhez felhasznált információkért fizettek a forrásoknak.

KAPCSOLÓDÓ CIKK