Eladná autópályáit Horvátország

Vágólapra másolva!
Az adósságok miatt harminc évre koncesszióba adná autópályáit a horvát állam. A korábbi tapasztalatok alapján ez azzal járhat, hogy emelkedni fog az autópálya-használat díja.
Vágólapra másolva!

Harminc évre koncesszióba adná autópályáit Horvátország. Habár még a bérbeadás tanácsadóját sem választotta ki a kormány, a befektetés iránt már most néhány olyan nagyberuházó érdeklődik, mint a Goldman Sachs, a J. P. Morgan, a Barclays és a China Machinery Engineering Corp (CMEC) - írta a vasárnapi Novi List horvát lap.

A két állami autópálya-kezelő vállalatnak az idén és jövőre összesen 7,1 milliárd kuna hiteltartozást kell törlesztenie. A Hrvatske autoceste és az Autocesta Rijeka Zagreb kezelésében álló sztrádák pénzzé tételének modelljét még nem dolgozták ki részletesen, a harminc éves koncesszió még csak terv.

Az üzlet értékéről egyelőre csak találgatni lehet, de biztosra vehető, hogy a koncesszióba vevő félnek egy összegben kellene kifizetnie a bérleti díjat az összesen 1200 kilométer hosszúságú pályaszakaszokért. A koncesszió ideje alatt a tulajdonos hasznosíthatja az autópályát, vagyis ő szabhatná meg, hogy mekkora árat kér az autópályára hajtásért.

A horvátokkal szinte egy időben a szlovének és a szerbek is felkínálták közlekedési infrastruktúrájukat. A szlovén DARS autópálya-vállalat mintegy hárommilliárd eurós hiteltartozása miatt, Szerbia pedig az úthálózat bővítéséhez keres koncessziós partnert.

A horvát autópályák bérbeadása után várhatóan emelkednének az autópályadíjak - írja a horvát lap -, hiszen a Strabag üzemeltetésében lévő Zágráb-Macelj autópályán most is kétszer többet kell fizetni kilométerenként, mint az állami szakaszokon.

Elemzők szerint a horvát autópályák bérbeadása a legkorábban a kormányciklus végére várható, mivel rendkívül bonyolult és időigényes folyamat. Ráadásul egyfajta tiltakozó közhangulatban kell lebonyolítani, mert a horvát állampolgárok többsége nem hajlik a horvát stratégiai erőforrások kiárusítására.

Ugyanakkor kérdés, hogy Horvátország legalább átmeneti időre megtarthatta volna-e korábbi adósbesorolását az autópályák koncesszióba adására vonatkozó tervek bejelentése nélkül - írja a horvát napilap, hozzátéve, hogy 20 évvel Jugoszlávia széthullása után a szerbek, a horvátok és a szlovének ismét egységesek, csak ezúttal saját vagyonuk kiárusításában.