Fényvillanást okol a lezuhant gép egyik pilótája

Vágólapra másolva!
A gép 152 méteres magasságban volt, és leszállni készült, amikor a pilótát fényvillanás vakította el. Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal még vizsgálja a pilóta állításait.
Vágólapra másolva!

Az Asiana dél-koreai légitársaság szerencsétlenül járt gépének egyik pilótája azt állítja, hogy fényvillanás vakította el közvetlenül az előtt, hogy a gépe leszállás közben balesetet szenvedett San Franciscóban.

Deborah Hersman, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) vezetője közölte, hogy a hivatal vizsgálja a pilóta állítását. A gép 152 méteres magasságban volt, és leszállni készült, amikor a pilótát állítása szerint fényvillanás vakította el. A szombati baleset óta tartott negyedik sajtótájékoztatóján Hersman nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, hogy mi okozhatta a fényvillanást, de egyes hírügynökségek értelmezése szerint a földről irányított lézersugár vakíthatta el a pilótát.

Hersman az addigi vizsgálatokat összegezve arról is beszámolt, hogy a kemény landolás után a légiutas-kísérők - tolmácsolva a pilóták utasítását - azt mondták az utasoknak, hogy nem kell evakuálni a gépet. Másfél perccel később aztán mégis elkezdődött a kimenekítésük, miután az egyik légi kísérő lángokat pillantott meg a repülőgép külső részén.

Az amerikai légi biztonsági előírások szerint ennyi idő alatt, azaz másfél percen belül kell kimenekíteni minden utast és a személyzet minden tagját egy bajba került gépről. A személyzet tagjai kihallgatásakor azt mondták, hogy a gépen belül csak az evakuálás megkezdése után csaptak fel a lángok.

Az Asiana Airlines Boeing 777-es gépe szombaton San Franciscóban landoláskor kicsúszott a leszállópályáról, és egy része teljesen kiégett. Még mielőtt a gép érintette a betont, a farokrésze nekicsapódott egy tengeri védőgátnak, és leszakadt. A gépen 291 utas és 16 fős személyzet tartózkodott. Hivatalos adatok szerint ketten - két kínai lány - meghaltak, és több mint száznyolcvanan megsérültek. Az ütközés lendülete három légi kísérőt kiröpített a gépből, de ők életben maradtak.

Továbbra sem tudni pontosan, hogy mi vezetett a katasztrófához, de a korábbi tájékoztatókon ismertté vált, hogy a pilóták csak későn - alig 60 méteres magasságban - vették észre, hogy a landoláshoz szükségesnél 25 százalékkal kisebb sebességgel haladnak. Kiderült az is, hogy a leszállást végrehajtó pilóta más géptípusokon 10 ezer órát repült, de Boeing 777-esen csupán 43 órát.