A pilóták miatt zuhant le az orosz utasszállító

Vágólapra másolva!
Az eddigi adatok szerint egyértelműnek tűnik, hogy a pilóták felkészületlensége okozta a vasárnapi repülőgép-szerencsétlenséget Oroszországban. A Kazanyban lezuhant Boeing-737-500-ason utazó 50 ember meghalt a katasztrófában.
Vágólapra másolva!

Megtalálták az oroszországi Kazanyban lezuhant Boeing-737-500-as repülőgép hangrögzítő berendezését, amely a földhöz csapódáskor kiesett a gép egyik fekete dobozából. A pilótafülkében lezajlott beszélgetések vizsgálata így csak ezután kezdődhet meg, a repülési adatokat megőrző másik készülék adatainak elemzéséből azonban egyértelműnek tűnik, hogy pilótahiba okozta az 50 ember halálát okozó vasárnapi szerencsétlenséget.

Az utasszállító gép egyik pilótája a repülőtér első megközelítésekor csak annyit közölt a kazanyi nemzetközi repülőtér légiirányításával, hogy érkezésük szöge "nem alkalmas a leszállásra", ezért átstartol - közölte szerdán a moszkvai Államközi Légügyi Bizottság (MAK) képviselője.

A MAK szakembereinek eddigi vizsgálata szerint ezután kikapcsolták a robotpilótát, a gép irányítását a másodpilóta vette át, de túl meredeken próbálta újra felemelni a gépet, amely emiatt vészesen veszített a sebességéből. Ekkor azzal próbálkozott, hogy meredeken leengedi a gép orrát, de a 700 méteres magasságban lévő Boeing átbillent, és a zuhanásból már nem sikerült visszahozni - írta a Kommerszant című napilap internetes változata.

Az Államközi Repülési Bizottságnál elmondták, hogy a másodpilóta a szokásos eljárásnak megfelelően kezdte el az átstartolást. Ám a túl meredek emelkedés miatt a gép orra a Boeing-737-500-as típus számára határértéknek számító 25 fokos állásszögbe jutott, a megváltozott légellenállás miatt a hajtóművek működésében zavar állt be és a gép veszélyesen süllyedni kezdett. A jelentős sebességvesztés azzal fenyegetett, hogy a gép úgynevezett dugóhúzóba kerül. A másodpilóta ezért nyomta le a gép orrát.

A MAK szakembereinek eddigi megállapításai szerint a tragédiát a pilóta túlzott igyekezete okozta: mivel az ilyenkor szokásos eljárás helyett nem horizontális irányba próbálta állítani a gépet - csak kissé csökkentve a magasságot -, hanem meredek süllyedésbe vitte a gépet, amely így a feketedoboz adatrögzítője szerint mínusz 75 fokos szögbe fordult. A zuhanás 20 másodpercig tartott, a gép 450 kilométer/órás sebességgel csapódott a földbe.

A MAK-nál azt is feltételezik, hogy a repülő az első landolásnál vagy a robotpilóta műszaki hibája miatt nem állt rá a leszálláshoz szükséges siklópályára, vagy a pilótáknak tűnt úgy, hogy nem a megfelelő szögben érik el a leszállópályát, ezért döntöttek az átstartolás mellett.

A Kommerszant által megkérdezett repülési szakemberek nem tudtak teljes magyarázatot adni a történtekre. Csak abban biztosak, hogy a pilóták felkészültsége nem volt elegendő a Boeing-737-500-as típusú gép irányításához. Rusztem Szalihov parancsnok és Viktor Gucul másodpilóta navigátorként és fedélzeti mérnökként dolgoztak korábban, s csak néhány évvel ezelőtt képezték át őket pilótának.