Nehézjégtörővel mentik ki az antarktiszi hajókat

Megmenkülétek a jégbe szorult  orosz hajó utasai, Akagyemik Sokalszkij
This image taken by expedition doctor Andrew Peacock of www.footloosefotography.com on December 28, 2013 shows passengers stretching their legs on a short excursion off the ship as they wait for the release of the ship MV Akademik Shokalskiy, which is trapped in the ice at sea off Antarctica. A Chinese icebreaker has failed to break through thick ice to free a ship carrying scientists and tourists stranded off Antarctica, forcing Australian authorities to look at other rescue options on December 28. The ship is carrying scientists and tourists who are following the Antarctic path of explorer Sir Douglas Mawson a century ago, details of which at www.spiritofmawson.com, and have been carrying out the same scientific experiments his team conducted during the 1911-1914 Australian Antarctic Expedition -- the first large-scale Australian-led scientific expedition to the frozen continent. RESTRICTED TO EDITORIAL USE AFP PHOTO / MANDATORY CREDIT: Andrew Peacock / www.footloosefotography.com
Vágólapra másolva!
A Polar Starnak a karácsony óta jégben rekedt orosz hajó mellett egy ugyancsak fogságba került kínai jégtörőt is kell mentenie.
Vágólapra másolva!

Az Akagyemik Sokalszkij nevű orosz kutatóhajó már szenteste óta az antarktiszi jégtáblák között vesztegel, míg aHósárkány (Hszüelung) csütörtökön akadt el az előbbi hajó mentése közben.

Az orosz kutatóhajó fedélzetén 22-en tartózkodnak, mivel csütörtökön egy, a Hósárkányról útnak indított helikopterrel az ausztrál Aurora Australis fedélzetére juttatták a hajón lévő kutatókat. Ezt követően csak a hajó legénysége maradt az Akagyemik Sokalszkijon. A kínai jégtörő legénysége 52 főt számlál.

A Polar Star jégtörő 2005-ben, egy antarktiszi expedíción Forrás: AFP/RIA Novosti/Hutchison Kristan

A két hajó mentésére az amerikai partiőrség egyetlen használatban lévő nehézjégtörőjét, a Polar Start indították útnak, amely várhatóan egy hét alatt éri el a jégben rekedt hajókat. Az 1976-ban épített, 122 méter hosszú, és 13 ezer tonnát nyomó hajó speciális kialakítású orrtőkéjével akár hat méter vastag jégpáncélt is képes áttörni, bár folyamatosan haladni csak két méter körüli jégben tud. Nemrég fejeződött be a jégtörő három éven át tartó, 90 millió dolláros felújítása.