Hasonló esetre eddig nem nagyon volt példa, mint az eltűnt malajziai gépé. Ha magasan repül egy gép, szinte mindig van ideje vészjelzést leadni, ráadásul ha a tengerbe csapódik, akkor meg több nyomot szokott hagyni. Közben észrevettek a tengeren pár roncsdarabot, de a sötét miatt nem tudták megállapítani, hogy a repülőhöz tartoztak-e.

A vietnámi haditengerészet repülői észrevettek a tengeren úszó tárgyakat, de túl sötét volt ahhoz, hogy meg tudják állapítani, hogy a közel két napja lezuhant malajziai utasszállítói roncsai úsznak-e a vízen.

„Egy vietnámi repülőtől kaptuk az információt, hogy és azt mondták, úgy tűnik, a két roncsdarab a lezuhant géphez tartozhat” – mondta az AFP-nek a keresőcsapat egyik tagja. Azt is mondta, hogy éjszaka nem tudják kihalászni őket a vízből, de hajnalban kiderülhet, hogy a roncsok valóban a géphez tartoznak-e.

A Guardian három lehetséges okra vezette vissza a repülőgép eltűnését:

1. A repülő repülés közben robbant fel. Az, hogy a gép eltűnése előtt semmilyen vészjelzés nem érkezett, valamilyen hirtelen megjelenő problémával, katasztrófával magyarázható. Több repülési szakértő szerint sokkal könnyebben meg kellett volna találni a repülő roncsainak a nyomait, ha az becsapódik a vízbe. Így az is a levegőben való felrobbanást valószínűsíti, hogy közel két nap alatt sem találtak olyan repülőgépdarabokat, amelyek igazolhatóan a malajziai géphez tartoznának.

2. Valamilyen eddig ismeretlen technikai probléma történhetett a géppel. Ilyet nem lehet kizárni, még ha a múlt alapján nagyon alacsony is a valószínűsége. A Boeing 777-200-as gépek már közel 20 éve repülnek, kifejezetten biztonságosnak számítanak, eddig egyetlen halálos áldozattal járó balesete volt a típusnak: nyolc hónappal ezelőtt az Asiana Airlines egyik gépe tévesztette el a leszállópályát San Franciscóban. Ráadásul olyan magasságban, ahol a malajziai gép eltűnt, még ha az összes hajtómű leállt volna, akkor is lett volna elég idejük jelezni a pilótáknak, hogy vészjelzést adjanak le. A légi balesetek döntő többsége amúgy is fel- és leszálláskor szokott bekövetkezni. A malajziai gép eddig több mint 53 ezer órát töltött a levegőben bármiféle probléma nélkül, legutóbb pedig két hete teljes körűen ellenőrizték.

3. Felmerült az is, hogy a gépet direkt kormányozták a vízbe. Bár eddig hivatalosan egyszer sem fordult elő, hogy egy pilóta direkt megölte volna az összes utasát (a szeptember 11-i merényleteket leszámítva), széles körben elterjedt, hogy az EgyptAir 1999-es és a SilkAir 1997-es lezuhanását is egy öngyilkos pilóta okozta. A mostani esetnél öngyilkos merényletre is gyanakodnak, ezt a teóriát erősítheti, hogy ketten is lopott útlevéllel szálltak fel a gépre.