Tízezer méterről nem zuhannak le csak úgy repülők

malajzia repülőgépkatasztrófa lezuhant tengerbe zuhant
Kínai diákok gyertyákat tartva imádkoznak a tenger felett eltűnt malajziai repülőgép utasaiért 2014. március 10-én
Vágólapra másolva!
Egy Boeing 777-es eltűnésére nem könnyű magyarázatot találni, a Malaysia Airlines MH370-es pekingi járatának azonban szombat óta nincs nyoma, és a repülőgép-szerencsétlenség jellemző okaira sem utal egyelőre semmilyen kézzel fogható bizonyíték. Hová tűnt egy egész repülő az égről?
Vágólapra másolva!

Gépeltérítés, terrortámadás, robbanás, hajtóműhiba, erős légörvény, a pilóták hibája, vagy akár öngyilkossága – a malajziai hatóságok egyelőre semmit sem zárnak ki, miközben magyarázatot keresnek a Malaysia Airlines pekingi járatának az eltűnésére, aminek leginkább az az oka, hogy két nappal az incidens után sincs halvány fogalmuk sem arról, hogy mi történt.

A tanácstalanságot több feltételes forgatókönyv is magyarázza. Ha például a repülőgép műszaki hiba vagy robbanás miatt már a levegőben szétesett, az valóban olyan gyorsan történhetett, hogy a pilótáknak nem lett volna idejük értesíteni az irányító központot. Ez magyarázatot adhat arra, hogy miért nem adtak le vészjelzést, viszont ha valóban ez történt, a mentőalakulatoknak már találniuk kellett volna roncsokat a tengerben.

Az olajfoltok hamis nyomnak bizonyultak Forrás: AFP/Desmond Lim

Ha a gép a tengerbe zuhant, a mentőalakulatoknak szintén kellett volna már találniuk valami erre utaló jelet. Ha most már a tenger fenekén van is, az elmerülése akkor sem lehetett olyan gyors, hogy a mentőcsapatok legalább ne láttak volna valamit belőle. A mostani állás szerint azonban az MH370-es járatnak egyszerűen nyoma veszett.

Az utolsó nyom

A Malaysia Airlines MH370-es pekingi járata szombaton helyi idő szerint 00.41-kor szállt fel. Hajnali fél kettőkor szakadt meg a rádiókapcsolat a géppel, amely ekkor valahol Malajzia és Vietnam között járt. A BBC szerint az egyik utast valamikor el tudta érni egy rokona, a szingapúri telefonra befutó hívás időpontját azonban egyelőre nem hozták nyilvánosságra. A légitársaság később próbálta többször is hívni ezt a számot, de már nem csöngött ki. A gépnek reggel 6.30-kor kellett volna landolnia Pekingben, de nem érkezett meg.

Egy Boeing 777-es eltűnése olyan anomália, amelyre nem könnyű magyarázatot találni. Egy ekkora gépnek nem könnyű nyomtalanul eltűnnie – állítja a CNN repüléssel foglalkozó tudósítója, Richard Quest. Nemcsak azért, mert egy ekkora Boeinget már a méreténél fogva is nehéz szem elől téveszteni (ez a típus 64-74 méter hosszú és 71 méter fesztávú), hanem azért is, mert kommunikációs eszközökkel nagyon jól fel van szerelve. Ha a gépen bármi meghibásodik, a rajta található kommunikációs technológia azonnal küldi az értesítést a légitársaságnak. Richard Quest szerint pont ezért bármi történt is a géppel, szinte biztosan katasztrófa lehetett. Tízezer méteres magasságból nem zuhannak le csak úgy a repülők – érvelt.

A kínai diákok is megteszik, ami tőlük telik: imádkoznak az utasokért Forrás: AFP/Imaginechina/Jhphoto

Eddig semmi

A malajziai légitársaság repülőgépe a Dél-kínai-tenger felett, a vietnami partok közelében repülhetett, amikor eltűnt, ezért a keresést is itt kezdték meg. Mivel a radarok jelezték, hogy a gép az eltűnése előtt visszafordult, a keresést kiterjesztették a Malakka-szorosra is Malajzia nyugati partjainál.

Egy másik, ugyanabban a térségben repülő járat pilótája az egyik malajziai lapnak azt mondta, hogy a vietnami repülési hatóság kérésére rövid időre sikerült kapcsolatba lépnie az MH 370-es járattal a vészfrekvencián. A pekingi járatot várták a vietnami légtérbe, de mivel nem tudták elérni, segítséget kértek a pilótától, aki hajnali fél kettőkor, nagyjából tíz perccel az utolsó rögzített repülési adat után tudott kapcsolatba lépni a géppel, de a vétel nem volt jó, és csak kivehetetlen hangokat hallott a vonalban, feltehetően a másodpilótától.

Az eddigi legbiztatóbb jel egy mentőcsónaknak látszó narancssárga tárgy volt, de erről később kiderült, hogy csak szeméthalom. Korábban felfedeztek egy olajfoltot is, amelyről azt gondolták, hogy esetleg a repülőgép üzemanyagtartályából származik, de a laborvizsgálaton kiderült, hogy nincs köze a géphez. A vasárnap egy vietnami gépről megpillantott feltételezett roncsdarabot sem lelik, pedig hat repülőt és hét hajót is küldtek a helyszínre. A négyszög alakú tárgy a vietnami hatóságok szerint a gép egyik ajtaja lehetett.

Hatalmas területen fésülik át a tengert Forrás: AFP/SINGAPORE PRESS HOLDINGS/Desmond Lim

Egy, a kutatásban részt vevő amerikai parancsnok a BBC-nek azt mondta, hogy több száz kilométeres területet fésülnek át. Jelenleg negyven hajó és harmincnégy repülőgép keresi a gépet, az akcióban kilenc nemzetiség szakemberei vesznek részt Vietnam és Malajzia partjainál.

Mégis mi történhetett?

A repülőgépek lezuhanásának általában jól körülhatárolható okai vannak: vagy az időjárási viszonyok kezelhetetlenek, vagy technikai zűr adódik, vagy a pilóta hibázik, vagy támadás éri a gépet.

A MH370-es járatnál az időjárás nem jöhet szóba: nem voltak szélsőséges időjárási körülmények a térségben, ráadásul a gép körülbelül 10,6 kilométeres, biztonságos magasságban repült. Légi balesetek a legritkább esetben történnek ilyen repülési magasságban, amikor már sok idő - adott esetben két óra - telt el a felszállás óta, és a járat még nem készül leszállásra sem.

Az 53 éves pilóta több mint 18 ezer óra repülési tapasztalattal vezette a gépet, és 1981 óta a légitársaság alkalmazottja volt. Malajziai sajtójelentések szerint annyira szenvedélyesen szerette a repülést, hogy még otthon is ezt gyakorolta a saját szimulátorában. Egyelőre semmilyen bizonyíték nem került elő, amely arra utalna, hogy a pilóta hibázott.

Mivel a gép nyomait továbbra sem lelik, a hatóságok most egyelőre abba az információba kapaszkodnak, amely a rendelkezésükre áll. Ez az utaslista, amelyen több, meglehetősen gyanús személyazonosságú személyt találtak. A gép egyik utasának az útlevélszáma például megegyezik egy olyan kínai lakoséval, aki nem is utazott el. Két másik utas pedig egy osztrák és egy olasz állampolgár nevére kiállított, lopott útlevéllel jutott fel a gépre. Bár az amerikai belbiztonsági hivatal egyik tisztségviselője hangsúlyozta, hogy egy lopott útlevél még nem feltétlenül megdönthetetlen bizonyíték a terrorgyanúra, egyelőre ezek a gyanús utasok azok, akik miatt nem zárják ki azt sem, hogy terrorcselekmény történt.

Másrészről viszont a terrorgyanút gyengíti, hogy még senki sem vállalta magára az esetleges terrortámadást. A Guardian ugyanakkor emlékeztetett rá, hogy egy héttel az incidens előtt 29 ember halt meg egy délnyugat-kínai késeléses támadásban, amelyet a kínai hatóságok az ujgur lázadóknak tulajdonítottak. A repülőgép eltűnésének körülményeit az FBI és a terrorelhárítás is próbálja kideríteni.

A két, lopott útlevéllel bejelentkező utas Luigi Maraldi és Christian Kozel néven szállt fel a gépre, mindketten március 6-án vették meg a jegyet Pekingbe, ahonnan Amszterdamba utaztak volna tovább, majd Maraldi Koppenhágába, Kozel Frankfurtba készült a jegyfoglalásaik alapján.

Az igazi Luigi Maraldi a phuketi olasz konzulátussal lépett kapcsolatba, miután a rokonai és barátai üzenetekkel és telefonhívásokkal árasztották el, és érdeklődtek, hogy életben van-e. Hamarosan rájött, hogy egy repülőgép-szerencsétlenség egyik főszereplője lett. Maraldi turistáskodik Phuketen, az útlevelét tavaly júliusban lopták el.

A szakértők sem értik

A Boeing 777-es szinte hibátlan biztonsági előéletét figyelembe véve a légi közlekedési szakembereket meglepte az a hirtelenség, amellyel a földi irányítás elveszítette a kapcsolatot a Malaysia Airlines gépével. A gép tíz nappal az eltűnése előtt esett át műszaki vizsgálaton, és mindent rendben találtak. Egy indiai repülésbiztonsági szakember a Guardiannek azt mondta, nagyon-nagyon ritka, hogy egy repülőgép teljesen elveszítse a kapcsolatot a földi irányítással úgy, hogy előzetesen nincsenek problémára utaló jelek. Mohan Rangahathan furcsának találta, hogy a gép 10 700 méteren elérte ugyan az utazási magasságot, ám az online repülési adatok arra utaltak, hogy nagyon gyorsan veszített a repülési magasságából, és hogy irányt is váltott. Az irányváltásról azonban nem értesítette a légi irányítást, így erre csak a radaradatokból következtettek.

Egyelőre nincs eredménye a keresésnek Forrás: AFP/Hoang Dinh Nam

Egy másik repülési szakértő, Neil Hansford pedig arra emlékeztetett, hogy a több mint ezer legyártott Boeing 777-esből mindössze hatvannál regisztráltak hibát, és ezek sem voltak súlyosak. Arra, hogy mind a két hajtómű egyszerre meghibásodjon, a szakember nagyon kicsi esélyt lát, márpedig, ha csak az egyik hajtómű áll le, a „gép akkor sem esik csak úgy le az égből”.

A Boeing 777-est nagyon szeretik a légitársaságok, különösen, hogy a két hatalmas hajtóművének köszönhetően képes nagyon nagy távolságok megtételére is, és akár 16-18 órás utakra is kitűnően alkalmas. Ráadásul biztonságos: csaknem húszéves történelme során mindössze egyszer történt halálos kimenetelű balesete, tavaly júliusban, amikor az Asiana Airlines rosszul landolt a San Franciscó-i repülőtér leszállópályáján. A 307 utas közül hárman meghaltak ebben a balesetben, igaz, egyiküket egy mentőjármű ütötte el, miután a repülőbalesetet túlélte.

Szellemjáratok

Bár a mostani eset is rendkívül szokatlannak számít, a repülés történetében több olyan titokzatos eltűnés volt, amelyre csak évekkel később derült fény. Vagy soha. A Flying Tiger Line 739-es járatának a sorsa például a mai napig rejtélynek számít. Az amerikai katonai járat 1962-ben több mint 90 embert szállított Guamról a Fülöp-szigetekre, de soha nem érkezett meg. A repülőgép maradványait több mint 1300-an keresték, ám semmit sem találtak. A gép nem adott le vészjelzést sem, az amerikai hatóságok pedig hosszú vizsgálatok után feltették a kezüket, és elismerték, nem tudják megállapítani, mi okozta az incidenst.

A Bermudát Floridával és Puerto Ricóval összekötő képzeletbeli háromszög pedig legendásan híres a rejtélyes eltűnésekről. A múlt század közepén a British South American Airways két gépe is nyom nélkül eltűnt alig egy év alatt, és a hivatalos vizsgálatok is csak annyit tudtak megállapítani, hogy megmagyarázhatatlan volt a két gép eltűnése.

Az Air France 2009-ben lezuhant gépével is sok szakértő emleget párhuzamot. A 447-es járat Rio De Janeiróból indult Párizsba, majd pár óra múlva a tengerbe zuhant. A kapcsolat hirtelen és váratlanul szakadt meg az Airbus A330-assal. A gép roncsait és a 228 utas holttestét két éven keresztül keresték, és még több idő kellett ahhoz, hogy a katasztrófa pontos okát is megtalálják. A repülőgép fekete dobozát 2011 márciusában hozták fel a tenger mélyéről. A vizsgálat alapján végül 2012 júliusára született meg a jelentés, e szerint a pilóták hibáinak a sorozata és a technikai problémákra adott nem megfelelő válaszok okozták a balesetet.