Utasszállítók, amelyeket lelőttek

2014.07.17. 20:23

Az 1940-es évek, a második világháború óta közel kéttucat utasszállító repülőgépet lőttek le különböző háborús konfliktusokban. Azóta majdnem minden évtizedben jártak így vétlen gépek, köztük feltűnően sok orosz/szovjet befolyási övezetben, de a Malaysian Airlines csütörtökön lelőtt gépe előtt a legtöbb áldozattal járó katasztrófát amerikai rakéta okozta. 

Az első ilyen eset a finn Aero O/Y légitársaság Ju-52-esével történt, amelyet szovjet torpedóbombázók lőttek le, miközben az észtországi Tallinnból Helsinkibe repült volna. Kilenc ember halt meg, majdnem pontosan 74 éve, 1940. június 14-én.

A maláj repülő előtt utoljára 2007-ben, Szomáliában volt hasonló eset, bár ez vitatott. Akkor egy belorusz IL-76-os zuhant le Mogadishu külvárosában. Szemtanúk szerint a gépet lelőtték, de a szomáliai kormány tagadja ezt. A gépen 11 belorusz állampolgár vesztette életét.

Ukrajnában is történt már hasonló. 2001 októberében az Air Siberia orosz légitársaság gépét lőtték le Sz-200-as rakétával véletlenül, a Krímben hadgyakorlatozó ukrán katonák. 78 ember halt meg. Az ukránok sokáig tagadták, hogy ők hibáztak.

Három nap, három gép

1993 szeptemberében a Transair grúz légitársaság három gépét is lelőtték abház szakadárok három egymást követő napon. Az egyik gép a Fekete-tengerbe zuhant, a másikat leszállás közben találták el, a harmadik kiégett. Nem minden gépen halt meg mindenki, de összesen 136 ember vesztette életét. Abházia orosz támogatással szakadt el Grúziától, azóta is külön állam, amelyet alig néhány ország ismer el.

Tíz évvel korábban, 1983-ban ugyancsak oroszok, pontosabban szovjetek intéztek el egy dél-koreai utasszállítót. A Korean Air Lines Szahalin-szigetek közelébe keveredő Boeing 747-esét egy szovjet Mig-15-ös lőtte le szeptember 1-jén. 269 ember halt meg, köztük egy amerikai kongresszusi képviselő. A szovjet hatóságok tagadtak, kémkedéssel gyanúsították a gépet, és hátráltatták az eset kivizsgálását. A fekete dobozokat csak nyolc évvel később, a Szovjetunió összeomlása után adták ki. A szovjet-koreai viszonyban azonban nem ez volt az első eset.

A legtöbb áldozatot amerikai rakéta okozta

1978. április 20-án Murmanszk közelében lőtték ki Szu-15-ös vadászgépek a Korean Airlines szovjet légtérbe betévedő  902-es járatát. A gép sikeres kényszerleszállást hajtott végre egy befagyott tavon, két utas vesztette életét.

A mostani előtt a legtöbb áldozattal járó eset 1988-ban történt az iraki–iráni háború idején. Akkor az Iran Air 655-ös járatát, egy Airbus A300-ast lőtt le levegő-föld rakétával egy amerikai hadihajó. 290 ember vesztette életét. Az amerikaiak később azt mondták, az utasszállítót összetévesztették egy iráni vadászgéppel.