Szeptemberben újrakezdik a kutatást a márciusban eltűnt malajziai utasszállító repülőgép után. Ennek tervéről tanácskoztak csütörtökön Canberrában ausztráliai, malajziai és kínai kormánytagok óvatos derűlátással.

Warren Truss ausztrál miniszterelnök-helyettes közölte, hogy sikerült valamelyest pontosítani a keresési területet egy műholdas telefonhívás elemzése révén. A hívást a repülőről kezdeményezték, ám sikertelenül.

Az elemzés alapján „a gép kicsit hamarabb fordulhatott délnek, mint azt korábban gondoltuk” – mondta Truss. Arra nem tért ki, hogy miként jutottak az elemzők erre a következtetésre. Hozzátette viszont, hogy a kutatási terület egésze változatlan maradt, ebből viszont az következik, hogy nagy fordulatot nem hozott a meddő telefonhívás elemzése.

A szeptemberben újrakezdődő kutatás 60 ezer négyzetkilométernyi területet céloz meg. Három hajó fogja víz alatti felderítésre alkalmas berendezésekkel pásztázni az Indiai-óceán fenekét. A területen a vízmélység sok helyütt megközelíti az 5 kilométert. A kutatás egy évig is eltarthat, költsége 52 millió ausztrál dollár (több mint 11 milliárd forint). Ez minden idők eddigi legdrágább kutatása.

Malajzia közlekedési minisztere - aki szintén részt vett a canberrai megbeszélésen - csütörtökön bejelentette, hogy országa magára vállalja a költségek egy részét, mintegy 3 milliárd forintnyi összeget.

Szándékos katasztrófa

Mint arról korábban beszámoltunk egy roncskutató azt tartja a legvalószínűbbnek, hogy a régóta mentális problémákkal küszködő Zaharie Ahmad Shah szándékosan okozta a maláj légitársaság MH-370-es járatának katasztrófáját.

Ewan Wilson könyvet írt a katasztrófáról, ebben minden lehetséges forgatókönyvet számításba vesz. Szerinte a pilóta 40 perc repülés után kikapcsolt minden helymeghatározó műszert, majd csökkentette az utastér nyomását, így az utasok egyszerűen megfulladtak.