Megelőzhető lett volna a lelőtt maláj gép tragédiája

Lezuhant maláj gép, malajziai repülőgép, katasztrófa, Ukrajna, halottak
2464206 Ukraine, Torez. 07/17/2014 The crash site of the Malaysian Boeing 777 outside Shakhtyorsk, Donetsk Region. Mikhail Voskresenskiy/RIA Novosti
Vágólapra másolva!
Vasárnapi brit sajtóértesülés szerint az európai légiforgalmi irányítást összehangoló szervezet, a Eurocontrol napokkal a maláj utasszállító lelövése előtt kérte az ukrán hatóságokat a kelet-ukrajnai légtér lezárására, de Ukrajna erre nem volt hajlandó.
Vágólapra másolva!

A Malaysia Airlines Ukrajna fölött átrepülő, Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járata július 17-én zuhant le az orosz szeparatista lázadók által ellenőrzött kelet-ukrajnai területen. Nyugati hírszerzési szolgálatok gyanúja szerint az orosz szakadárok lőhették le a Boeing 777-est Buk típusú orosz rakétával. A katasztrófában 298-an vesztették életüket.

Katonai gépeket már leszedtek

A The Sunday Times című tekintélyes konzervatív vasárnapi brit lapnak a Eurocontrol név nélkül idézett illetékesei elmondták: a szervezet szakértői "beszéltek" ukrán kollégáikkal a polgári repülést az ukrajnai légtérben fenyegető veszélyekről, miután az orosz lázadók több tucatnyi ukrán katonai repülőgépet semmisítettek meg. Csak a maláj gép katasztrófája előtti héten a szeparatista erők legalább négy ukrán Szuhoj-25-ös harci gépet és egy Antonov AN-26-os szállítógépet lőttek le.

Forrás: RIA Novosti/Mikhail Voskresenskiy

Ukrajna azonban a Eurocontrol megkeresése után is engedte a veszélyeztetett kelet-ukrajnai légtér használatát az utasszállító repülőgépek számára.

Az ukránok és oroszok nem beszéltek egymással

A brit lapnak nyilatkozó Eurocontol-források szerint a szervezet szakértői az egyértelmű veszélyforrások közé sorolták a légvédelmi fegyverek használata mellett azt, hogy a kelet-ukrajnai orosz szeparatista erők zavarták a légiközlekedés által használt rádiófrekvenciákat, és azt is, hogy megszűnt a kommunikáció az ukrán és az orosz légi irányítás között.

Kellett a pénz

Elmar Giemulla, a német áldozatok családtagjait képviselő ügyvéd a The Sunday Timesnak azt mondta, hogy az ukrán hatóságok feltehetően nem akartak lemondani a légtérhasználati díjakból eredő bevételről, amely elérheti az évi egymilliárd dollárt. Giemulla szerint emellett politikai okok is közrejátszhattak, a légtér lezárása ugyanis a szuverenitás és az ellenőrzés bizonyos fokú elvesztésének beismerésével ér fel.

A British Airways kerülőt tett

Több más nagy légitársaság, köztük a British Airways már hetekkel a maláj repülőgép lelövése előtt módosította keletre tartó járatainak útvonalát, a Malaysia Airlines azonban nem - áll a vasárnapi brit lap írásában.