Kizsákmányoltak és kialvatlanok a pilóták

repülőgép franciaország
Az Airbus repülőgépgyártó által közreadott kép egy Airbus A320-as utasszállító pilótafülkéjéről.
Vágólapra másolva!
A fiatal pilóták 40 százalékának nincs rendes munkaszerződése, és minden harmadik pilóta ébredt már arra, hogy a másik pilóta is alszik. Ez a két adat sokat elárul az európai légi közlekedés munkaerőpiacáról. Mennyire vannak kiszolgáltatva a légitársaságoknak a pilóták? Mennyire vannak túlhajszolva? Mit kellene tenni, hogy jobb legyen a helyzet?
Vágólapra másolva!

Egyre több az olyan pilóta, akit nem rendes munkaszerződéssel alkalmaznak, hanem vállalkozóként vagy időszakos munkaerőként. Ez főleg a fapados légitársaságokra jellemző.

Kiszolgáltatott pilóták

A Genti Egyetem az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának megbízásából készített tanulmányt, amit februárban hoztak nyilvánosságra Párizsban. Összesen 6600 pilótát kérdeztek meg Európa-szerte – áll az Eurocockpit honlapján.

Az úgynevezett atipikus foglalkoztatás bevett gyakorlat. Minden hatodik pilótát vállalkozóként, időszakos munkát közvetítő ügynökségen keresztül vagy nullaórás szerződéssel dolgoztatnak. Ez utóbbi kiszolgáltatja őket a légitársaságnak, mert nem garantál munkaórát.

Nyomás alatt dolgoznak Forrás: MTI/EPA/Jason Calston

Főleg a fiatalok, főleg a fapadosoknál

A fentiek közül a vállalkozói szerződés a leggyakoribb. Ez gyakorlatilag burkolt foglalkoztatást jelent, a társaságnak nem kell befizetnie a foglalkoztatással járó adókat és járulékokat, a pilóták pedig kikerülnek a munkajog védelme alól. Ezzel persze a munkaadók tisztességtelen versenyelőnyhöz jutnak azokkal a légitársaságokkal szemben, akik bejelentett, főállású pilótákkal dolgoznak.

10 vállalkozóként dolgozó pilóta közül 7 a fapados légitársaságoknál dolgozik. Főleg a fiatal pilóták kényszerülnek erre. Ez nem meglepő, mivel a fapados cégek jellemzően inkább a fiatalabb pilótákat részesítik előnyben, míg a klasszikus légitársaságok inkább a rutinos rókákra szavaznak.

A 20 és 30 év közötti pilóták 40 százalékát alkalmazzák atipikusan. Ők jobban ki vannak szolgáltatva a légitársaságoknak, mint tapasztaltabb kollegáik. Nekik ugyanis arra van szükségük, hogy minél több tapasztalatot szerezzenek. A jelentés szerint nem ritka, hogy maguk a pilóták fizetnek a légitársaságoknak, csak hogy repülhessenek – olvasható az euractive.com oldalon.

Nyomás alatt

Ezek után nem meglepő, hogy az atipikusan foglalkoztatott pilóták nyomás alatt dolgoznak. Aggódnak a jövőjük miatt, aggódnak, hogy holnap is kapnak-e megbízást, és aggódnak, hogy rendben kifizetik-e őket. A megkérdezett pilóták több mint fele azt mondta, hogy több mint hétszer váltott munkahelyet az óta, hogy pilótának állt. Nyomás alatt pedig könnyebben hibázik az ember. Ennek ellenére ritkán próbálnak jogi segítséget kérni, mert féltik az állásukat, sőt a karrierjüket is, hiszen a jövőben nyilván kisebb eséllyel alkalmaznák őket a légitársaságok.

Ez megnehezíti a probléma megoldását. A szektor pedig amúgy nincs kellőképpen szabályozva. Mivel ez a piac átível az országhatárokon, egységes nemzetközi szabályozással lehetne csak ráncba szedni. Eddig azonban senki nem tett semmit – áll az egyetem jelentésében.

Aludt már repülés közben

Korábban már készült átfogó felmérés a pilóták túlhajszoltságáról. 2013-ban a Brit Pilóták Szakszervezete, a Balpa készített kutatást. A megkérdezett 500 brit pilóta több mint fele ismerte be, hogy legalább egyszer elaludt már repülés közben. Ennél is ijesztőbb, hogy 29 százalékuk mondta azt, hogy elaludt, és arra ébredt, hogy a másik pilóta is alszik. 80 százalékuk vélte úgy, hogy a képességei romlottak a fáradtság miatt a felmérés előtti 6 hónapban.