Az volt az álma, hogy egy Boeing 747-est vagy egy Airbus A380-ast vezet, de betegsége miatt valószínűleg sosem lehetett volna pilóta Andreas Lubitz. A szerencsétlenül járt Germanwings-gép utolsó perceiről készült hangfelvétel leirata döbbenetes részleteket rejt.

Még több embert akart megölni Andreas Lubitz, aki 150 emberrel a fedélzetén a francia Alpok szikláinak vezette a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járatát. A 27 éves másodpilóta egyik kollégája a német Bild napilapnak azt mesélte, hogy a katasztrófa előtt három héttel repült együtt Lubitzcal, és olyannyira megbízott a teljesítményében, hogy egyedül merte hagyni a pilótafülkében.

Andreas Lubitz Airbus 380-ast vagy Boeing 747-est akart vezetniForrás: MTI/AP/Michael Müller

Transzkontinentális járat volt az álma

„A képzéséről mesélt, és arról, mennyire boldog volt. Elmondta, hogy transzkontinentális járatot akar vezetni és kapitány akar lenni” – emlékezett vissza Frank Woiton.

Woiton Lubitz szülővárosában, Montabaurban él és jól ismerte a 27 éves férfit. Így azt is tudta, hogy a másodpilóta álma egy Boeing 747-es vagy egy Airbus 380-as vezetése volt.

A Boeing 747-esek 660 ember szállítására alkalmasak, az Airbus A380-as általában 544 utast visz, de a nagyobb változatban akár nyolcszázan is elférnek. Ha tehát Lubitz álma valóra válik, jóval több embert is meg tudott volna ölni.

Lubitz szüleinek házát is átkutatták a nyomozókForrás: MTI/AP/Frank Augstein

Előre eltervezte

Egyre valószínűbb ugyanis, hogy a másodpilóta előre eltervezte tettét. A Bild megszerezte a Germanwings-járat utolsó perceit rögzítő fekete doboz leiratát. Az eszköz a pilóták közti beszélgetést rögzítette, a repülési adatokat tartalmazó dobozt eddig még nem találták meg a katasztrófa helyszínén.

Lubitz és a pilóta, Patrick Sondheimer a szerencsétlenség előtt udvariasan beszélgettek egymással, de a másodpilóta a francia hatóságok szerint „szűkszavú” volt, és olyan szavakat használt, mint „meglátjuk” és „remélhetőleg”. Ez arra utal, hogy tudatosan készült.

Az Airbus 380-as általában 544 utast viszForrás: Wikimedia Commons

Az utolsó tíz perc

A következő 20 percben Lubitz ráadásul többször is közölte Sondheimerrel, hogy nyugodtan kimehet a mellékhelyiségbe, amire a kapitánynak Barcelonában nem volt lehetősége. Ezután a következő történt:

  • 10.27. A gép elérte az utazómagasságot, ekkor a kapitány felszólította Lubitzot, hogy készítse elő a landolást. Amikor a másodpilóta ezzel elkészült, újra szólt Sondheimernek, hogy most már nyugodtan kimehet.
  • 10.29. A kapitány hátratolja a székét, és elhagyja a pilótafülkét. Ahogy becsukódik az ajtó, Lubitz elkezdi az ereszkedést.
  • 10.30. A gép tovább ereszkedik.
  • 10.32. A légiirányítás többször is megpróbál vele kapcsolatba lépni – sikertelenül.
  • Bekapcsol az Airbus automatikus vészjelzője, a kapitány megpróbál visszajutni a fülkébe. Hangos dörömbölés hallatszik. „Az isten szerelmére, nyisd ki az ajtót” – kiabálja Sondheimer.
  • 10.35. Hangos, fémes dörömbölés hallatszik a pilótafülkében, a kapitány megpróbálja betörni az ajtót. Lubitz egy szót sem szól, a gép tovább ereszkedik.
  • A háttérben hallatszik az utasok sikoltozása, a kapitány azt kiabálja: „Nyisd ki a rohadt ajtót!”
  • 10.38. Lubitz lélegzése teljesen nyugodt, de egy szót sem szól.
  • 10.40. A gép az Alpok szikláinak csapódik, az utolsó néhány másodpercben csak az utasok sikoltozása hallatszik.
A gépből szinte semmi nem maradtForrás: MTI/EPA/Sebastien Nogier

Rémálmok gyötörték

A katasztrófa óta eltelt napokban egyre több részlet derül ki Andreas Lubitz múltjáról. Egyik volt barátnője azt mesélte a Bildnek, hogy a férfi többször ébredt rémálmokra az éjszaka közepén, miközben azt kiabálta, „zuhanunk”.

Egy düsseldorfi klinika megerősítette, hogy Lubitz a páciensük volt, de az orvosi titoktartása hivatkozva több részletet nem árultak el. A nyomozók a férfi házában egy összetépett orvosi papírt találtak, ami eltiltotta a repüléstől a katasztrófa napján.

A szülők összeomlottak

Időközben kiderült, hogy Lubitzot négy pszichiáter kezelte, és a látásával is súlyos gondok voltak. A problémákról valószínűleg a szülei sem tudtak. Az idős házaspár a többi áldozat hozzátartozójával együtt a katasztrófa helyszínén volt, amikor kiderült az igazság. A nyomozók csak néhány perccel a francia főügyész sajtótájékoztatója előtt közölték velük, hogy fiuk felelős a tragédiáért, majd rögtön el is vezették őket. A bankár édesapa állítólag teljesen összeomlott, amikor megtudta, mi történt.