Elektromos repülőgépek szelték át a La Manche csatornát

Calais, 2015. július 10.
Didier Esteyne francia pilóta kiszáll az Airbus Industries nyugat-európai konzorcium E-Fan elektromos repülőgépének prototípusából a franciaországi Calais repülőterén, miután a gép először repülte át a La Manche csatornát 2015. jú
Calais, 2015. július 10. Didier Esteyne francia pilóta kiszáll az Airbus Industries nyugat-európai konzorcium E-Fan elektromos repülőgépének prototípusából a franciaországi Calais repülőterén, miután a gép először repülte át a La Manche csatornát 2015. július 10-én. (MTI/AP/Michel Spingler)
Vágólapra másolva!
Először szelte át rövid tesztrepülések után az Airbus kétüléses elektromos repülőgépe a La Manche csatornát pénteken, órákkal azután, hogy egy francia pilóta saját kétmotoros elektromos gépével megtette ugyanazt az utat.
Vágólapra másolva!

Hugues Duval együléses repülőgépén Calais-ból Doverbe repült, majd onnan vissza Calais-ba, megelőzve a repülőgépgyártó óriást abban, hogy bemutassa:

az elektromos repülőgépek hosszú távot is képesek megtenni.

Az Airbus pilótája, Didier Esteyne pénteken az angliai Lydd repülőteréről szállt fel az Airbus E-Fan kétüléses repülőgépével, hogy "zéró kibocsátással" tegye meg 78 kilométeres útját Calais-ba.

Didier Esteyne kiszáll Calais-ban a nagy mutatvány után Forrás: MTI/AP/Michel Spingler

A teljes egészében karbonszálból épült gépet két 32 kilowattos elektromos motor működteti,

akkumulátorainak cseréje nélkül 160 kilométert képes megtenni.

Külön akkumulátor működteti a hűtő- és a szellőzőrendszert. A repülőgép két méter magas, szárnyainak fesztávolsága 11 méter, a gép hossza majdnem hat méter.

Forrás: MTI/AP/Michel Spingler

Tizenkét órával az Airbus gép első hosszú távú tesztrepülése előtt azonban Hugues Duval francia pilóta saját együléses elektromos gépével szelte át a La Manche csatornát.

Mivel nem volt engedélye arra, hogy Calais-ból felszálljon, egy kerozin meghajtású repülőgép vontatta a 100 kilogramm súlyú gépet a felszálláshoz.

Forrás: MTI/AP/Michel Spingler

A Calais–Dover–Calais út biztonságos megtétele után Duval az AP amerikai hírügynökségnek elmondta, hogy

óránként 150 kilométeres sebességet ért el 52 kilométeres útján.

Útjának sikeressége "egyfajta megkönnyebbülés" volt számára, és fontos lépés ötévi próbálkozása után abban, hogy elektromos gépét alkalmassá tegye hosszú távú útra is - hangoztatta. Az Airbus Calais-ban összegyűlt illetékesei nem kommentálták Duval útját.

Forrás: MTI/AP/Michel Spingler

Az Airbus E-Fan repülőgépe 2014 márciusában tette meg első útját, azóta mintegy százszor repült. 2017-ben tervezik bevezetni a piacra, egy nagyobb, négyüléses E-Fant két évvel később. Az Airbus szerint

az elektromos áram hajtotta, alacsony kibocsátású repülő létfontosságú az Európai Unió Flightpath 2050 programjának megvalósításához,

amelynek célja a szén-dioxid-kibocsátás 75 százalékkal, a kéjgázkibocsátás 90 százalékkal és a zaj 65 százalékkal való csökkentése a 2000-es év szintjéhez képest.

Forrás: MTI/AP/Michel Spingler

Az Airbus gép útvonalát tudatosan választották ki, 1909-ben Louis Blériot volt az első, aki átrepülte a La Manche csatornát. Blériot az Étampes-Chevilly közötti 42 kilométeres útvonalon repült. Blériot számára a biztonság akkor csak másodlagos volt, arra összpontosított, hogy elnyerje azt a 25 ezer frankos díjat, amelyet a Daily Mail brit napilap tűzött ki a La Manche csatorna átrepülésére.