Tévedésből az elnök lemondásáról tudósított a kínai hírügynökség

2015.12.07. 18:53

Tévedésből Hszi Csin-ping lemondásáról tudósított a kínai hírügynökség, ezért felfüggesztették négy munkatársukat. Korábban Orbán Viktort osztrák kormányfőként emlegették.

Felfüggesztették az állásából a China News Service (CNS) hivatalos kínai hírügynökség négy munkatársát egy elírás miatt, ami alapján egy hír szövegében úgy tűnt, mintha Hszi Csin-ping kínai elnök lemondott volna.

A Hszi afrikai útjának johannesburgi állomásán mondott beszédét feldolgozó cikk nyitómondatában a "beszéd" (cse ce) kifejezés helyett a "lemondás" (ce cse) került a múlt pénteken kiadott jelentésbe.

Ennek értelmében úgy idézték az elnök-pártfőtitkárt, mint aki "lemondásakor" nyilatkozott meg.A közreadott tudósítást a gyakorlatnak megfelelően a kínai sajtóban sok helyütt átvették. Mindazonáltal a később kiadott javítást azóta állítólag csaknem száz százalékban végrehajtották a megvezetett sajtótermékek.

Példát statuálnak

A hírek szerint a megbüntetettek között van az 1952-ben alapított, elsősorban a határon túl élő kínaiakat kiszolgáló, meghatározóan kínai nyelvű CNS hírügynökség dél-afrikai irodájának vezetője.

Egy, az állami médiában dolgozó szerkesztő a South China Morning Post című hongkongi lapnak nyilatkozva úgy vélte, az érintettek hibáját "súlyos baklövésnek" ítéli meg a szakma, vagy még inkább a sajtóirányítás, és ezért példát statuálnak. Az eset azonban nagy valószínűséggel nem fogja újságírói karrierjük végét jelenteni. Amint az ügy feledésbe merül majd, visszatérnek a szerkesztéshez, illetve az újságíráshoz - jegyezte meg. Az érintettek már bocsánatot kértek hibáikért.

Orbán, mint osztrák miniszterelnök

A hongkongi napilap összeállításában emlékeztet rá, hogy a Hszinhua hivatalos hírügynökség napokkal korábban felcserélte Barack Obama amerikai elnök nevének elemeit, és Omabára "keresztelte".

A közelmúlt egy másik hasonló bakija volt, amikor a Kína és a közép- és kelet-európai országok nemrégiben lezárult szucsoui csúcstalálkozójáról kiadott egyik Hszinhua-jelentésben a helyszíni tudósító következetesen Ausztria miniszterelnökeként emlegette Orbán Viktor magyar kormányfőt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK