Bécsben is támadják a taxisok az Ubert

bécsi taxi
TO GO WITH AFP STORY BY SIMON STURDEE A taxi drives on December 29, 2011 past the Opera house in Vienna. In one survey of taxis in 22 European cities by Germany's ADAC automobile club -- won by Barcelona, Spain -- Vienna got a big thumbs-down, ranking five places from the bottom. And worst of all for a city trying to attract more tourists and trade fairs, eight drivers said they were unable to think of a single sight worth seeing, while seven declined to impart a single restaurant tip when asked. AFP PHOTO / DIETER NAGL / AFP / DIETER NAGL
Vágólapra másolva!
Ausztria fővárosában 2011 óta van jelen az Uber, és hasonló problémák kísérték az útját, mint Budapesten, még ha a taxisok Bécsben nem is jutottak az útlezárásig. Az Uber viszont él és virul.
Vágólapra másolva!

A bécsi taxisok kezdettől fogva támadták a szolgáltatót, főleg azért, mert a sofőrjeik nem voltak kamarai tagok, ami Bécsben főbenjáró bűnnek számít.

Az Uber ennek ellenére egyre népszerűbbé vált, hiszen az árai mintegy 25 százalékkal alacsonyabbak. Bécsben sok taxis társaság van, ugyanakkor csak két diszpécserszolgálat, így a piac meglehetősen zárt, ami nem tesz jót sem az árbeli, sem pedig a minőségi versenynek.

Taxi a bécsi Operánál. Sok rájuk a panasz Forrás: AFP/Dieter Nagl

Sok a probléma a taxisokkal

Egy 131 autót érintő 2011-es próbavásárlásos kutatás meglehetősen negatív képet festett a bécsi taxikról. Az autók 30 százaléka hagyott kívánnivalót maga után, 22 százaléka nem volt kellően tiszta, 17 százaléka pedig büdös. Akkor még ráadásul a sofőrök több egyharmada nem fogadott el hitelkártyát.

A kiélezett verseny miatt ráadásul gyakoriak a csalások, és nem csupán az utasokat károsítják meg, hanem az adóhivatalt is. A járókelők tapasztalata szerint az egyetlen autós, aki nem áll meg jó előre a zebránál, agresszíven vezet, és veszekszik az utakon – a taxis.

A taxisok nem számíthatnak a bécsiek szolidaritására Forrás: AFP/Dieter Nagl/Dieter Nagl

Túl sokan is vannak

Mindezt tetézi, hogy a kilencvenes évek elején az alkotmánybíróság alkotmányellenes versenykorlátozásnak minősítette a taxik számának maximálását Bécsben, aminek nyomán lényegében kétszer annyi a taxi, mint amennyit a város el tud tartani.

Míg korábban 3610-ben maximálták a taxik számát, jelenleg közel ötezer fut a város útjain, miközben a hasonló méretű Hamburgban mindössze 3500 taxi van. Így öldöklő a verseny, ám mindez az árban és a szolgáltatásban nem tükröződik.

A próbavásárlás során sok probléma merült fel Forrás: AFP/Dieter Nagl

És akkor jött az Uber

Ebbe a versenybe szállt be 2011-ben az Uber, alacsony árakkal, jobb szolgáltatással és könnyen kezelhető applikációval.

A taxisok először a bíróságon próbálták megfúrni az Ubert, majd a kereskedelmi kamaránál próbálkoztak, de nem tudták betiltatni az Ubert, így kénytelenek együtt élni vele.

A kamara ráadásul az Uber helyett most már a taxisoknál igyekszik rendet tenni, miután kiderült, hogy jó pénzért meg lehetett vásárolni a taxisvizsgát, így egyre több, Bécset nem ismerő taxis rótta az utakat navigációs rendszer nélkül. Tavaly bevezették a számítógépes taxistesztet, ami legalább a városismeretet garantálja, ám a taxik minőségével kapcsolatban továbbra is számos kifogás érkezik, így nemigen számíthatnak a bécsiek szolidaritására az Uberrel szemben.

A párizsi taxisok tavaly nyáron tüntettek az Uber ellen Forrás: MTI/EPA/Ian Lamgsdon

Van olcsóbb is

Ráadásul Bécsben nem csupán az Uber jelent kihívást a taxik számára. Az AVIS autókölcsönző tulajdonában lévő Zipcar – regisztráció ellenében – órára bérelhető szolgáltatást nyújt kijelölt helyeken álló autóival, a Daimler kezében lévő Car2go szintén bárhol hozzáférhető, és másodpercalapú elszámolással működő autókat kínál, a BMW DriveNow szolgáltatása Mini és BMW autókkal áll az utazni vágyók rendelkezésére több száz autóval.

Valamennyi szolgáltató applikációalapú és igen kényelmes, ráadásul jóval olcsóbb is, mint a taxi vagy akár az Uber.