Füstöt jelzett arról az egyiptomi repülőgépről az úgynevezett ACARS adattovábbító rendszer, amely csütörtökön a Földközi-tengerbe zuhant - adta hírül péntek éjjel a CNN amerikai hírtelevízió. Az adatok szerint a füstöt a pilótafülkéhez közeli mosdóból jelezte egy érzékelő percekkel az előtt, hogy a repülőgép eltűnt a földi radarokról.

Az ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) a repülés alatt folyamatosan küld adatokat a földi légiirányításnak a gép rendszereinek működéséről, illetve esetleges meghibásodásáról. Az egyiptomi repülőről hibaüzenet érkezett a pilótafülke ablakának jégtelenítő berendezéséről, és egy másik füstjelző is működésbe lépett. Szakértők szerint mindezek arra utalhatnak, hogy műszaki hiba okozhatta  a Franciaországba gyártott Airbus A320-as típusú utasszállító repülőgép katasztrófáját. 

Az egyiptomi hadsereg végzi a kutatástForrás: AFP/Egyptian Defence Ministry

Keresik az adatrögzítőket

Bár pénteken az egyiptomi haditengerészet megtalálta a repülő néhány roncsdarabját, emberi testrészeket és néhány poggyászt a Földközi-tengerben 290 kilométerre északra Alexandria városától, ezek még nem elegendőek ahhoz, hogy ki lehessen deríteni, mi okozta a tragédiát. A gép fekete dobozait még keresik: az egyiptomi haditengerészet mintegy 13 ezer négyzetkilométeres területet fésül át tüzetesen, de ha nincs eredmény, akkor kiterjesztheti a keresést.

Teóriák

Seríf Fathi egyiptomi légi közlekedési miniszter korábban úgy fogalmazott, hogy semmilyen lehetőséget nem zárnak ki, terrortámadásét sem, és utóbbinak nagyobb a valószínűsége, mint hogy műszaki hiba okozta a katasztrófát. Két nappal a tragédia után még egyetlen terrorszervezet sem jelentkezett elkövetőként, és az utaslistán a nyomozók nem találtak terroristagyanús, vagy terrorszervezettel valószínűsíthetően kapcsolatban álló embert.