A pilóták is okozhatták az egyiptomi gép tragédiáját

eltűnt egyiptomi gép
Párizs, 2016. május 19. Az EgyptAir egyiptomi légitársaság emblémája a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren 2016. május 19-én. Az EgyptAir tájékoztatása szerint május 19-én hajnalban eltűnt a radarernyőről az légitársaság Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata. A repülőgép 69 emberrel, 59 utassal és 10 fős személyzettel a fedélzetén szerdán 23:09 órakor szállt fel Párizsból, és kairói idő szerint 2:45 órakor veszett nyoma. (MTI/AP/Raphael Satter)
Vágólapra másolva!
A műszerek téves füstjelzése miatt a pilóták akár maguk is előidézhették az egyiptomi utasszállító katasztrófáját - írta pénteki számában a The Wall Street Journal című amerikai napilap a légi szerencsétlenség okait feltáró vizsgálatokhoz közel álló forrásokra hivatkozva.
Vágólapra másolva!

A pilóták egyes helyzetekben, mint például amikor a füstjelzők bekapcsolnak, az Airbus 320-as modellnél a biztonság szempontjából fontos rendszereket iktathatnak ki, így egyebek között a robotpilótát.

Azt még nem tudni, téves volt-e a füstjelzés Forrás: MTI/AP/Raphael Satter

A WSJ szerint egy szakértő arra utalt, hogy az egyiptomi gépéhez hasonló helyzet történt 2011 áprilisában a United Airlines amerikai légitársaság A320-as típusú utasszállító gépének fedélzetén, amelyen nem sokkal a New Orleansból történt felszállást követően jeleztek hasonló helyzetet az érzékelő műszerek.

A pilóták később azt állították, hogy az ilyenkor szokásos utasítási rend szerint jártak el, azaz reagáltak arra, hogy a műszerek füstöt jeleztet, miközben a gép egyes elektromos műszerei „lefagytak”, és leállt a gép adatközlési rendszere.

Folyik még a kutatás a roncsok után Forrás: AFP/Egyptian Defence Ministry

A pilótáknak csak nagy nehézségek árán sikerült a gépet letenniük, senki sem sérült meg. A későbbi vizsgálatok kimutatták, hogy téves volt a füstjelzés a gépen.

Az Airbus megerősítette, hogy hasonló esetek előfordultak már más gépeiken is. Azt is közölték, hogy az újabb gépeiken megbízhatóbb érzékelőket, adatközlőket szereltek be, amelyek azonban továbbra is „érzékenyek maradtak a porra és bizonyos aeroszolos anyagokra”.

A The Wall Street Journal cikkében megjegyezte, eddig még nem derült fény arra, hogy a szerencsétlenül járt egyiptomi gépen téves volt-e a füstjelzés, illetve milyen lépéseket tett a személyzet, de a szakértők a korábbi hasonló esetek ismeretében komolyan vizsgálják egy ilyen eset előfordulásának lehetőségét is.