Pofonok és ölelések: az Uber a nagyvilágban

2016.07.13. 13:53

Rómában betiltották, Berlinből és Münchenből már kivonult, Budapestet pedig szűk két hét múlva hagyja el az Uber. A cég európai helyzete teljesen változó.

Az Uber megítélése erősen vegyes a legtöbb európai nagyvárosban és a világ több országában. Azt azért ki lehet jelenteni, hogy a legtöbb helyen a taxisok vállvetve harcolnak az alkalmazás és sofőrjei ellen. Sok országban virágzik az Uber, de van, ahol sikerült betiltatni, van, ahol egyszerűen ellehetetlenítették, ezért az Uber helyi leányvállalata kivonult. Ez történt Magyarországon is, egész pontosan történni fog, ugyanis az Uber magyarországi igazgatója, Fekete Zoltán szerdán bejelentette, hogy

a vállalat 2016. júlus 24-én délben felfüggeszti szolgáltatását Budapesten. 

Az Uber az Egyesült Államokban indult útjára, és rengeteg dolog történt már a céggel azóta. Az államok és városok hozzáállása az Uberhez, illetve törvényi szabályozásuk is teljesen eltérő. A texasi Austin vezetése például idén májusban tiltotta be az Ubert. Egyébként az Államokban már nem csak személyszállítással foglalkozik a cég.

2015 októberében indították el csomagküldő szolgáltatásukat UberRush néven.

A csomagküldő flottájuk főleg biciklikből és hibrid meghajtású autókból áll. Az UberRush elsőként Chicagóban, New Yorkban és San Franciscóban indult el.

Az Uber jelenleg piacvezető Amerikában az autómegosztó szolgáltatások között. A hagyományos személyszállítás mellett már más területek felé terjeszkednek. Szinte kézenfekvő volt, hogy már az automatizált vezetésre képes autók felé kezdjenek kacsingatni. Ezzel ugyanis rengeteg pénzt tudna megspórolni a cég, milvel nem lenne szükségük sofőrökre. Az Uber ezért májusban már el is kezdte tesztelni saját önjáró autóját.

Franciaország

Az Egyesült Államok után Párizs volt az első európai város, ahova betette a lábát az Uber. Ez 2011-ben volt, és a cég eddigi, 5 éves franciaországi útját rengeteg tüntetés szegélyezte már. Az egyszerű útlezárások sokszor autógyújtogatásokba torkolltak. Tavaly tavasszal a rendőrség razziát tartott az Uber irodájában, és bilincsben vitt el több Uber-vezetőt.

Az Uber egy időre abba is hagyta a szolgáltatását, és később, szigorú törvényi szabályozás mellett indították újra.

Legutóbb 2016 januárjában kapott 1,2 millió eurós büntetést az Uber France,

az Uber franciaországi leányvállalata, mert nem tisztázták sofőrjeikkel, hogy két fuvar között nem körözhetnek az utcán fuvar után nézve. Ez azért volt probléma, mert már 2014 decemberében kimondta a francia legfelsőbb bíróság, hogy az Uber-kocsiknak két utazás között garázsba kell menniük. Az ilyen jellegű cirkálás Franciaországban továbbra is a taxisok joga.

Úgy tűnt, hogy a szabályozás ellenére mégis több Uber-sofőr várakozott nyilvános helyen, a támadási lehetőségre azonnal lecsapott a francia Taxisok Nemzeti Szövetsége (UNT). Bepanaszolták az Ubert, a párizsi döntőbíróság pedig 1,2 millió eurós bírságot szabott ki, mivel a taxisszövetség be tudta bizonyítani, hogy az Uber nemhogy kikötötte volna sofőrjeinek, hogy vonuljanak garázsba a fuvarok között, hanem még ösztönözte is őket, hogy a forgalmas helyeken várjanak.

Párizsban a legnagyobb tüntetési hullám idén januárban volt, néhány nappal a magyarországi után. 

Ennek a vége lett az 1,2 millió eurós büntetés, a cég két vezetője pedig akár ötéves börtönt is kaphat.

A budapesti taxistüntetés egyik résztvevőjeFotó: Polyák Attila - Origo

Nagy-Britannia

Londonban 2012-ben indította el szolgáltatását az Uber, annak ellenére, hogy sok városban fogadták kelletlenül. Hivatalos oldalról London kivétel volt, legalábbis erre lehetett következtetni a polgármester szavaiból. Boris Johnson tavaly októberben még azt mondta, hogy

felesleges harcolni az Uber ellen, mert a fejlődés megállíthatatlan.

Johnson ezzel üzenni szeretett volna azoknak az államoknak és településeknek, ahol ellenségesen fogadták az Ubert, és az ellehetetlenítésén gondolkodnak. Szavai hatástalannak bizonyultak, ugyanis folyamatosak az Uber-ellenes taxistüntetések. Ezeket főleg az okozza, hogy 2016-ra lényegében lefulladt a londoni taxispiac az Uber miatt. A Financial Times adatai szerint 2016 első négy hónapjában

97 százalékkal kevesebb új taxisvállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban. 

A taxisok Uberhez való hozzáállása hasonló, mint Magyarországon. A tüntetések folyamatosak, a 25 ezer londoni taxist képviselő szakmai szervezeteket nem békítette meg az Uber angliai részlegének ajánlata sem, amelynek alapján a taxisok egy évig ingyen használhatták volna az Uber okostelefonos kocsirendelési alkalmazását.

A londoni taxisok szerint az Uber tisztességtelen versenyt támaszt velük szemben, mivel a cég sofőrjei a hagyományos taxik vezetőire vonatkozó rendkívül szigorú előírások betartása nélkül nyújtják gyakorlatilag ugyanazt a szolgáltatást. Ráadásul az is dühíti őket, hogy a világhírű londoni taxi, a black cab üzemeltetési jogához négyéves tanfolyam szükséges, amely alatt legalább 20 ezer londoni utca és több ezer turistalátványosság nevét és helyét kell memorizálni, hogy az illető sikeresen vizsgázhasson. 

A hivatásos sofőröket is képviselő GMB szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben az Uber megjelent a piacon. Az Uber mindeközben megállíthatatlanul terjeszkedik: 2014-ben négy, tavaly már 18 brit nagyvárosban volt elérhető a cég szolgáltatása, sofőrjeinek száma pedig meghaladja a 30 ezret.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

Németország

Az Uber talán Németországban ütközött a legnagyobb falakba. 2013 elején indult el a szolgáltatás az országban, és egy évvel később, 2014 szeptemberében már úgynevezett sürgősségi tiltással állították le, amit a frankfurti tartományi bíróság visszavont két héttel később. A folyamatos harcok és szabályozási csatározások helyett

az Uber Berlinből és Münchenből is kivonult.

Ausztria

Bécsben 2011 óta van jelen az Uber, és eddig hasonló problémák kísérték az útját, mint Budapesten. Igaz, a bécsi taxisok eddig még egyszer sem jutottak el útlezárásig. Elmondható, hogy felháborodásuk nem csitult, de a megmozdulásokkal biztosan leálltak egy időre, miután visszafelé sültek el első támadásaik. A taxisok először a bíróságon próbálták megtámadni az Ubert, majd a kereskedelmi kamaránál próbálkoztak, de nem tudták betiltatni.

Ráadásul a kamara a taxisoknál kezdett rendet tenni, mivel kiderült, hogy jó pénzért meg lehetett vásárolni a taxisvizsgát, így egyre több, Bécset nem ismerő taxis rótta az utakat navigációs rendszer nélkül.

Olaszország

Itt 2014-ben kezdett az Uber, de alig egy év alatt ellehetetlenítették a szolgáltatást, mikor a milánói bíróság betiltott minden olyan szolgáltatást, amely segítségével engedély nélküli sofőrök pénzért utaztathatnak. Rómában például nem érhető el az Uber szolgáltatása.

Szlovákia

A szlovák fővárosban nagyjából egy hónap kellett az első Uber-ellenes megmozduláshoz. Az Uber 2015 augusztusa óta érhető el Pozsonyban, és szeptember végén már követelték is a taxisok az Uber betiltását. Szerintük ugyanis az Uber nem teljesíti a vonatkozó szlovák szabályozásban megállapítottakat, amivel törvényt sért, illetve diszkriminálja a hagyományos taxiscégeket, ugyanakkor ösztönzi a feketegazdaságot. A tüntetés hatástalan volt, legalábbis a taxisok szempontjából, ugyanis az Uber még jelen van, működik.

Balti béke

Még 2015 októberében kezdett tárgyalni az Uberrel az észt adóhatóság egy közös online adózási platformról. Az észt kormány úgy látta, hogy pofonegyszerűvé lehet tenni az adózást a teljes egészében elektronikus fizetésre építő iparágaknál. Az Uber is ide tartozik, hiszen csak elektronikus fizetés van. Litvániában is tavaly októberben írt alá szándéknyilatkozatot az Uber és az állam egy közös fuvarmegosztó szolgáltatás bevezetéséről.

Céljuk az volt, hogy olyan szabályozás jöjjön létre, amellyel a fogyasztók és az állam egyaránt jól járnak, közben pedig a digitális gazdaság is növekszik. Itt a harcok helyett úgy döntöttek, olyan megoldást keresnek, amely a lehető legjobbat tehet az ügy valamennyi szereplőjével. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Kína

Az Uber 2014 óta van jelen Kínában, és bár a kínai vállalati egység értékét 8 milliárd dollárra becsülik, az egyelőre küszködik, az elmúlt évben egymilliárd dollárnál is többet vesztettek – igaz, tavaly a hasonló szolgáltatást nyújtó Didi Kuaidi 200 városban szintén nem tudott nyereséget termelni.

Az Uber tevékenységét ugyanakkor nemcsak fő riválisa nehezíti: helyi taxitársaságokkal és döntéshozókkal is többször szembekerültek már. Az Uber vezetése azonban egyelőre felvállalja a veszteségeket, létfontosságúnak ítélik, hogy meg tudják vetni a lábukat a kínai piacon is.

Thaiföld

Itt UberMOTO néven indított motorkerékpáros fuvarszolgáltatást az Uber. Thaiföldön indította el először az Uber a kétkerekű fuvarozást, 2016 februárjában. Az akkori tervek szerint olyan túlnépesedett nagyvárosokat céloznának meg a motoros-robogós szolgáltatással, ahol gyakoriak a forgalmi dugók. A motoros sofőrök ugyanolyan átvilágításon mennek keresztül, mint az autósok, ráadául nekik kell bukósisakot biztosítaniuk az utasoknak.