Azt hitte, hogy a francia TGV a világ leggyorsabb vasútja? Téved. A japán Sinkanszen mágnesvasútja az új rekorder, és majdnem akkora utazósebességre lesz képes 2027-től, mint az a TGV-szerelvény, amelyet szándékosan a sebességrekord megdöntésére alakítottak át még 2007-ben. A mágnesvasutak pár évtized múlva közel kétszer olyan gyorsan közlekednek majd, mint a mostani leggyorsabb vonatok.
A mágnesvasútnak most azt a korszakát éljük, mint amilyen a hagyományos vonatok szempontjából nagyjából a 19. század eleje volt, amikor Angliában, majd később az Egyesült Államokban elkezdődtek a vasútépítések. Az úgynevezett lebegő mágneses vasút tulajdonképpen nagyobb változást jelent a vasúttörténetben, mint annak idején a villanymozdony a gőzmozdonyhoz képest: míg a mai nagysebességű szerelvények – mint a TGV –, ha lassabban is, de képesek közlekedni a hagyományos sínpályákon, ezek a sínek a mágnesvasutakhoz nem használhatók fel. Az úgynevezett maglevvasút (mágneses levitáció) meghajtásának ugyanis része maga a mágneses pálya is, amely lebegteti és a gyorsításban is segíti a szerelvényt, lecsökkentve a súrlódást. Ráadásul a mágnespályát nem keresztezheti semmi, így vagy zárt alagútban, vagy magas hídpályán kell elvezetni.
A magas költségek miatt egyelőre csak néhány ilyen maglevvasút közlekedik a világon.
Idén azonban két új vonalat is avattak, egyet Kínában májusban, egyet pedig Dél-Koreában februárban.
Utóbbi, az Incheon Airport Maglev a repülőteret köti össze Jeongjong szigetén a városközponttal. Az a mágnesvasút (Linimo) volt a technológiai mintája, amelyet a 2005-ös japán Expo vásárterületére építettek Nagoja városa közelében. Ám ez a kettő inkább amolyan mágneses HÉV- vagy metróvonal, hiszen a koreai hat, a japán alig kilenc kilométer hosszú, és a szerelvények csúcssebessége 100 km/óra körüli. A májusban Csangsaiban átadott kínai Changsha Maglev is ezekhez hasonlít, bár a vonal 18,5 km hosszú, és a projekt német technológiai alapokra épült.

2004 óta közlekedik Sanghajban a világ pillanatnyilag leggyorsabb személyvonatjárata, a Shanghai Maglev Train (Transrapid). Ez
a mágnesvasút a napi csúcsidőkben 430 km/órás csúcssebességgel repeszt
30 km-es pályáján Sanghaj belvárosa és nemzetközi reptere között. Ehhez képest a TGV legnagyobb közlekedési sebessége 320 km/óra. Ennél még hagyományos sínpályán közlekedő nagysebességű vonat is volt már gyorsabb: Kínában a CRH380A típus 350 km/órás sebességgel is haladt bizonyos szakaszokon – és 380 km/órás utazósebességre is képes –, mígnem korlátozták a pályák maximális sebességét egy 2011-es baleset miatt. (A sebességi rekordja viszont jóval elmarad a TGV mögött: 486 km/óra.)

Vagyis az igazsághoz hozzátartozik, hogy a hagyományos sínpályákon is elérhető óriási sebesség. Annyiban a TGV mindenképpen abszolút csúcstartó volt, hogy 2007-ben egy speciálisan átépített szerelvénye (egy TGV-POS) az akkor felújított Párizs–Strasbourg-vonal egy ugyancsak átalakított pályaszakaszán 574,8 km/órás csúcssebességet ért el. A TGV ezzel saját 17 éves sebességrekordját döntötte meg: 1990-ben ugyanis 515,3 km/órát ért el egy szintén felspécizett TGV Atlantique motorvonat. Ezzel szemben a sanghaji mágnesvasút sebességrekordja 502 km/óra volt a 2003-as tesztelés során.
A leggyorsabb vasutak a legmagasabb pályasebesség szerint:
- 430 km/óra Shanghai Maglev Train
- 320 km/óra TGV és Sinkanszen
- 300 km/óra Intercity Express (ICE) Németország és CRH380A Kína (2012 előtt 350 km/óra volt, de 2011 nyarán villámcsapás érte az egyik szerelvényt, és nem tudott lefékezni, a balesetben 33 ember meghalt.)
A leggyorsabb vasutak átlagsebesség alapján:
- 313 km/óra CRH2 Kína, 2011. (Azóta azonban 350-ről 300 csökkentették a pálya megengedett legnagyobb sebességét.)
- 280 km/óra TGV Duplex (LGV Est, Párizs–Strasbourg) 2007.
- 263 km/óra Sinkanszen (Omija–Szendai), 2013.
- 250 km/óra Shanghai Maglev Train, 2004.
Ám a „TGV-dinasztiát” 25 évi uralkodás után tavaly áprilisban letaszította a trónról a legkomolyabb trónkövetelő, a japán Sinkanszen, amely 1964-ben az első nagysebességű vasútvonal – vagy a szakzsargonban „bullet train” (puskagolyóvonat) – volt a világon. A Sinkanszen jelenleg ugyanúgy 320 km/órás maximális sebességgel közlekedik Japánban, mint a TGV Franciaországban, ám a japánok az 1990-es évek második felétől a németekkel együtt fejleszteni kezdték a maglev-technológiát is. És erre alapozva emelték idén a tétet.
Míg a francia vasúttársaság azt tervezi, hogy a közeljövőben 360 km/órára emeli a maximális sebességet a TGV-sínpályákon, addig tavaly áprilisban a japánok úgynevezett Csúó Sinkanszen mágnesvasútprojektje a csúcsra ért: először egy 590-es majd egy 603 km/órás sebességrekordot repesztett a tesztpályán a szerelvény.
Összehasonlításképpen:
- 910–930 km/óra a leggyorsabb utasszállító repülőnek, a Boeing 747-nek (Jumbo Jet) az utazósebessége.
- 606 km/óra az egyedi gyártmányú motorkerékpárral elért legmagasabb sebesség Guinness-rekordja.
- 431 km/óra az utcai autóval elért legmagasabb sebesség Guinness-rekordja.
- 372,6 km/óra a Forma-1-es versenyben elért legmagasabb csúcssebesség.
Persze a Sinkanszen mágnesvasútjának az utazósebessége „csak” 500 km/óra körüli lesz, de így is 40 perc alatt teljesíti majd a Tokió és Nagoja közti 286 km-es távot, ami körülbelül a fele a jelenlegi menetidőnek. Ez egyben azt is jelenti, hogy lényegesen
gyorsabb lesz ezzel utazni a tervezett 2027-es átadás után, mint ha ugyanezt az utat repülővel tennénk meg,
beleszámolva persze a repülőtéren eltöltött időt is. Ráadásul a tervek szerint a 16 kocsiból álló szerelvény 1000 főt is el tudna vinni.
Nem véletlen, hogy a maglevprojekt egyik nagy rajongója a japán miniszterelnök, Abe Sinzo – írta a CNN a 2020-as tokiói nyári olimpiai előkészületek kapcsán. Legutóbb 1964-ben volt Tokióban nyári olimpia, a mostani Sinkanszen átadását akkorra időzítették, és a maglevvasúttól hasonló technológiai áttörést, illetve gazdasági fellendülést vár a japán kormány. Igaz, az olimpiára még nem fogják tudni átadni, de a játékok körüli hírverésben már valószínűleg szerepet fog kapni, amiben a sebességrekord megdöntése az első lépés.
A távlati cél pedig az, hogy Japán eladja maglevvasútját az Egyesült Államoknak. Sinzo fel is vetette a sebességrekord kapcsán, hogy
a Tokió–Nagoja-vonal mintájára Boston és New York között is meg tudnának építeni egy maglevvasutat.
Hogy mekkora bizniszről van szó? A Tokió–Nagoja-vonal megépítését 46 milliárd dollárral tervezik (nagyjából 13 ezer milliárd forint, majdnem annyi, mint Magyarország éves költségvetési bevétele), de mivel 86 százaléka alagútban fut majd, a költségek a végére akár a duplájára is nőhetnek.

A japánok terve nem légből kapott, furcsamód ugyanis az Egyesült Államok, ahol pedig a „vasparipa” mitológiája tulajdonképpen megszületett, komoly lemaradásban van jelenleg is a nagysebességű vasutak terén Európához és Ázsiához képest. Ámde ezt ismerte fel a valódi „Vasembernek” becézett Elon Musk, akit a legtöbben a Tesla elektromos autók és a SpaceX polgári űrrepülőprojektről ismernek, pedig az ő 2013-as ötlete a Hyperloop maglevvasút is. Ráadásul Tony Starkhoz illő pofátlansággal árban tizenhatszorosan a japánok alá, sebességben pedig kétszeresen fölé ígért. A Hyperloop sebessége ugyanis megközelítené a tengerszinten terjedő hang sebességét, 1225 km/órát (jóval gyorsabb lenne, mint a Jumbo Jet utazósebessége), de egy kilométeres szakaszát 10 millió dollárból kihoznák.

Egyetlen apró kis bökkenő van csak vele: az első komolynak tűnő tesztpályáját idén kezdték el felépíteni a nevadai sivatagban. Ugyanis Musk egyelőre csak vár egy prototípusra, amelyet érdemes lenne finanszírozni. A projekt nyitott, több száz cég, munkacsoport foglalkozik vele. A legnagyobb a Hyperloop Transportation Technologies – amely mögött olyan nagy vállalatok is „megbújnak”, mint a Boeing vagy a NASA –, és a nyáron jelentették be, hogy együttműködési megállapodást kötöttek a Deutsche Bahnnal is.

A nevadai tesztpálya viszont a legelőrehaladottabb projekt, a Hyperloop One része, amely mögött amerikai és kínai befektetők állnak. A valódi tesztpálya építését 2017-re tervezik Los Angeles és San Francisco között, és szemben a japánokkal, 2020-ra a Hyperloop már közlekedne.
Vagyis a gyorsasági versenyfutás idénre többszörösen elkezdődött a maglevvasutak és az ebben érdekelt befektetők között – akárcsak a hagyományos vonatok hőskorában az igazi vadnyugaton.