Későn szólt a légi irányításnak, hogy elfogyott az üzemanyag, a Kolumbiában lezuhant repülő pilótája

fbl accident TOPSHOTS Horizontal
Rescue teams work in the recovery of the bodies of victims of the LAMIA airlines charter that crashed in the mountains of Cerro Gordo, municipality of La Union, Colombia, on November 29, 2016 carrying members of the Brazilian football team Chapecoense Real. A charter plane carrying the Brazilian football team crashed in the mountains in Colombia late Monday, killing as many as 75 people, officials said. / AFP PHOTO / STR / RAUL ARBOLEDA
Vágólapra másolva!
A Kolumbiában lezuhant utasszállító gép pilótája nem közölte időben a légi irányítással, hogy kifogyóban van a szűkösen mért üzemanyag, mivel attól tarthatott, hogy emiatt bajba kerül ő és légitársasága, a Lamia is – vélekedett szerdán Alfredo Bocanegra, a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője. 
Vágólapra másolva!

"Sajnálatosan nem jelentette a rendkívüli helyzetet személyes okokból, (a következmények miatt) amelyekkel később szembesülnie kellett volna" – idézte Bocanegra szavait az Infobae.com argentin hírportál.

A pilóta, Miguel Quiroga és a légi irányítás egyik diszpécsernője között zajló beszélgetésről a kolumbiai médiában közzétett hangfelvétel szerint Quiroga

csak néhány perccel azt követően jelezte az üzemanyag kifogyását és az áramellátó rendszer leállását, hogy első ízben engedélyt kért egy "elsőbbségi leszállás megkezdésére".

"A légi közlekedés szaknyelve nagyon pontos (kifejezéseket használ), mivel csak másodpercek állnak rendelkezésre. ...egy elsőbbségi (leszállásra vonatkozó) kérelem nem ugyanaz, mintha rendkívüli helyzetet" jelentenek" – tette hozzá a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője.

Ennyi maradt a repülőből Forrás: AFP/Raul Arboleda/Raul Arboleda

Szavai szerint ha a pilóta azonnal közli, hogy kifogyóban van az üzemanyag, akkor a légi irányítás diszpécsere haladéktalanul felszabadította volna a gép számára a legközelebbi repülőtér leszállópályájának megközelítését biztosító folyosót.

Quiroga utolsó szavai – miszerint "a Lamia 2933-on teljes az üzemzavar, az áramellátás teljesen leállt, és nincs üzemanyag" – néhány perccel a gép lezuhanása előtt hangzottak el. A legnagyobb kolumbiai médiumok által szerdán közzétett hangfelvétel tartalmát azonban hivatalosan még nem erősítették meg, és független szakértőknek kell megvizsgálniuk.

Másik műszaki hibás gép kapott elsőbbséget

A légi irányítással folytatott időnként kaotikusnak hangzó beszélgetésben a pilóta először csak "üzemanyag-problémákat" említett,

anélkül, hogy formálisan vészhelyzetet jelentett volna.

A medellíni repülőtér légiirányítója pedig válaszul közölte, hogy éppen egy másik, műszaki hiba miatt kitérőre kényszerülő gép közeledik a leszállópálya felé, az kapott elsőbbséget, ezért utasította a Lamia-járat pilótáját, hogy tegyen egy hétperces kitérőt.

Ő – miközben megkezdte a körözést – egyre elkeseredettebb hangon jelentkezett be. Négy perccel később, amikor a diszpécser is érzékelte már a helyzet súlyosságát, felszabadította a leszállópályát, ekkor azonban már késő volt, a gép egy hegyoldalnak ütközött.

A Lamia bolíviai légitársaság Avro RJ85 típusú gépe 77 emberrel a fedélzetén Kolumbia északnyugati részén, röviddel a medellíni nemzetközi repülőtéren tervezett landolás előtt zuhant le, helyi idő szerint hétfőn este. A gépen utaztak a Chapecoense brazil labdarúgócsapat játékosai. A katasztrófát hatan élték túl.

A büntetéstől félt, az életével fizetett

A dél-amerikai médiában forgó egyik lehetséges magyarázat szerint a pilóta, aki egyben részvényese is volt a Lamia bolíviai légitársaságnak, attól tarthatott, hogy a légitársaságra az eset miatt büntetést szabnak ki, őt pedig megfoszthatják repülési engedélyétől.

A gépeket a szabályok szerint

30–45 percnyi plusz repülési időre elegendő üzemanyaggal kell feltölteni,

tekintettel a rendkívüli helyzetekre és az esetleg szükséges kitérőkre.