Egy nappal a bajorországi busztragédia után egy kérdés tartja lázban a német közvéleményt: hogyan fordulhatott elő, hogy percek leforgása alatt kiégett egy 12 méteres busz 18 ember halálát okozva. Mindezt úgy, hogy a VDL típusú jármű alig 60 kilométer per órával haladt. A szakértők egyelőre széttárják a kezüket, de egy teória szerint a busz már ekkor lángokban állt, amikor nekicsapódott az előtte haladó teherautónak. 

A magyar vonatkozású veronai buszbaleset után fél évvel újabb döbbenetes buszbaleset történt az európai autópályákon, ezúttal Németországban. Tegnap reggel, valamivel 7 óra után az A9-es sztrádán egy VDL Futura FHD2-122-es típusú turista busz nekihajtott egy előtte haladó nyergesvontatónak, majd percek alatt totálisan kiégett. A buszon összesen 48-an tartózkodtak (46 utas és két sofőr), élve 30-an tudták elhagyni a járművet, 18-an viszont bennégtek a roncsban. A túlélők szinte mindegyike sérüléseket szenvedett, kettejük állapota továbbra is életveszélyes.

A baleset körülményeinek ismeretében egyelőre teljesen érthetetlen, hogyan fordulhatott elő, hogy egy 20 tonnás, több mint 12 méter hosszúságú busz néhány perc alatt a lángok martalékává váljon.

Azt tudjuk, hogy a busz a bajorországi Münchberg magasságában haladt Olaszország felé, amikor egy építési munkálat miatt a három sávos autópálya leszűkült két sávra, emiatt pedig kisebb torlódás alakult ki. Az ötven férőhelyes jármű sebessége ekkor 60 kilométer per óra volt, az előtte haladó nyergesvontató pedig 30 kilométeres sebességgel mozgott. Vagyis egyikük tempója sem volt kontrollálhatatlan, pláne nem halálos.

A busz feltehetően nem tartotta be a kellő követési távolságot, hiszen rácsúszott a szorosan előtte haladó pótkocsis teherautóra, az ütközés erejére azonban jellemző, hogy a kamionos szerint sem a buszban, sem a nyergesvontatóban nem esett számottevő kár. Csakhogy ennek ellenére a turistákat szállító jármű már lángokban állt, mire a teherautó vezetője kiszállt a fülkéjéből.

Mielőtt azt gondolnánk, hogy a busz állapotával lehetett probléma, fontos részlet, hogy az FHD2-122-es alig hároméves volt, tavaly áprilisban pedig minden gond nélkül megkapta a TÜV vonatkozó minőségbiztosítási tanúsítványát. A szolgálatban lévő 55 éves buszvezető makulátlan előmenetellel rendelkezett, 2013-ban kitüntetést kapott a cégétől  tíz évnyi baleset nélkül megtett kilométer után. Ő is a 18 halálos áldozat között van, kollégája viszont ki tudott menekülni a lángokból. A buszos cégnél (Reimann-Reisen) sem találunk semmi különöset: Hartmut Reimann vállalkozása 29 éve rendben működik, összesen 10 új busszal dolgoznak.

Az igazi kérdés a mikor    

Az egyértelmű, hogy nem a koccanás okozta a 18 ember halálát, az legfeljebb kiváltó oka lehetett a tragédiának. A német Bildnek nyilatkozó szakértő is arról beszélt, hogy vagy fatális véletlen vezetett a katasztrófához, vagy pedig éppen fordítva történt minden, és az ütközés már csupán az utolsó mozzanata volt a balesetnek.

Siegfried Brockmann szerint a legfontosabb kérdés ugyanis az, hogy pontosan mikor gyulladt ki a busz.

Az első teória a ráfutásos balesetnek tudja be a szerencsétlenséget, amely következtében megsérülhetett egy elektromos kábel, ez pedig rövidzárlatot okozott. A lángokat ez okozhatta, a tűz pedig pillanatok alatt továbbterjedhetett az üzemanyagtankig, amely szintén belobbant. Ezt az elméletet viszont valamennyire cáfolja, hogy minden busz vezetőfülkéjében van egy főkapcsoló, amelynek lenyomásával áramtalanítható a busz. Az biztosnak tűnik, hogy a sofőr egy ilyen erejű ütközésnél nem sérülhetett meg annyira, hogy ha észlelte a lángokat, ne használta volna a főkapcsolót.

Éppen ezért van létjogosultsága annak a felvetésnek, miszerint a busz már az ütközés előtt kigyulladt, és ez vezetett oda, hogy a buszvezető belerohant a teherautóba.   

Brockmann szerint elképzelhető, hogy a motortérben keletkezett a tűz, már csak azért is, mert a 12 méteres busz egyik tűzfészke leghátul volt, jóllehet az ütközés a jármű elejét érintette. Ebben az esetben a kérdés az, hogy mitől gyulladt ki a motortér. Súlyosbította a helyzetet, hogy a kamion ágyneműt szállított, amely szintén könnyen belobbant, és így a busz első részét is áthatolhatatlanná tette. A legmorbidabb mozzanata a tragédiának mégis az lehetett, hogy a menekülőutak megnyitásával a busz gyakorlatilag egy oxigént kapó kemencévé változott, az ajtókon és az ablakokon beáramló levegő ugyanis felszította a tüzet. Ez magyarázhatja, hogy a lángok pillanatok alatt teljes hosszában elharapództak a buszban.

Ennyi maradt a VDL-bőlForrás: AFP/Nicolas Armer

A mentőegységeket 7:13-kor riasztották, az első csapatok tíz perc alatt a helyszínre érkeztek. Hiába, a busz körül addigra olyan forróság volt, hogy 12 méteres körön belül védőfelszerelésben sem lehetett megmaradni. Andreas Hentschel tűzoltó úgy fogalmazott, hogy abban a pillanatban egyértelművé vált, hogy a roncsból senki nem fog élve kijutni.

A hőséget talán jól mutatja, hogy az érintett aszfaltszakasz szó szerint elolvadt, azt az autópálya kezelőjének ki kell cserélnie.

Vakációnak indult, pokol lett a vége

A túra hétfő éjfélkor kezdődött a sachseni Weißwasser településen, a busz Senftenbergben és a dresdai vasútállomáson is megállt, hogy utasokat vegyen fel. A csoport tagjai 41-81 év közöttiek voltak, jellemzően idősek. Egy öt napos „Dolomit és Dél-Tirol” olaszországi útra fizettek be a Garda-tóhoz, a szállásukat a három csillagos Regina Delle Dolomit hotelben foglalták le, fejenként 389 euróért.

A helyszín tegnap reggelForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/News5 / Fricke

Nagyjából 380 kilométert haladtak, amikor bekövetkezett a szerencsétlenség. A halálos áldozatok életkora 66 és 81 év között van. A mentőegységek 12 órán át dolgoztak a helyszínen, az elhunytak elszenesedett maradványait elszállították a buszból. A roncsokat tegnap éjjel elvontatták, a további átvizsgálást a Hof járási ügyészség folytatja majd le.