Világszerte jelentősen javult a hajózás biztonsága az elmúlt tíz évben, de az éghajlatváltozással új veszélyek jelenhetnek meg – derül ki az Allianz idei biztonsági és hajózási jelentéséből, amely a 100 tonnatartalom feletti hajózási káreseményeket összesíti.

A német biztosítótársaság közleménye szerint az elmúlt tíz évben 38 százalékkal csökkent a tengeri nagyhajókat érintő balesetek száma. Tavaly 94 nagyhajó semmisült meg, 4 százalékkal kevesebb, mint az előző évben, közülük 53 teherszállító volt.

A jelentés szerint a balesetek negyedéért a rossz időjárás felelős. A nagy forgalom és a biztonsági hiányosságok mellett ez a legfőbb oka annak, hogy a tájfunnal gyakran sújtott délkelet-ázsiai vizeken következett be a hajózási káresemények egyharmada. A változó éghajlat miatt új útvonalkockázatok alakultak ki: bizonyos térségek hajózhatóvá váltak, míg máshol

megnőtt a jégveszély, a Jeges-tengeren és az észak-atlanti vizeken pedig a gyorsan változó körülmények fenyegetik a hajókat.

De még mindig sok gondot okoznak az emberi mulasztások, az új technológiák megjelenése pedig erősíti a kiberbiztonsági kockázatokat.

Forrás: AFP/XINHUA/Lu Boan

A legénység nélküli hajók elterjedése emiatt egyelőre nem korlátlan, de a drónok és a merülő szerkezetek jelentős mértékben javíthatják a hajózás biztonságát. Az új eszközöket a szállítmányt tartalmazó tartályok ellenőrzésére, a kalózok követésére, a megfeneklett hajók állapotának vagy a kibocsátott szennyezés felmérésére is lehet használni a közlemény szerint.A jelentésben azt is megjegyezték, hogy a hajózás világszerte annyi káros anyagot bocsát ki, mint Németország, ezért az ágazat törekszik ennek csökkentésére.