A migránsok miatt nő a korai iskolaelhagyók száma Németországban

német iskola, bevándorló tanulók
Teacher Stephanie de Ram (2nd R) supports students in their efforts to learn German during a German lesson for refugee children in Aachen, Germany, 26 August 2015. The course prepares refugee children without prior knowledge of the German language for regular lessons at German schools. Photo: Henning Kaiser/dpa
Vágólapra másolva!
A 2015-ös migránshullám miatt ismét nagyobb gond a korai iskolaelhagyás Németországban - mutatta ki egy most ismertetett felmérés.
Vágólapra másolva!

A kölni német gazdaságkutató intézet (Institut der deutschen Wirtschaft Köln - IW) adatai szerint

a 2015-ben érkezett migránsok megfordították a korai iskolaelhagyás csökkenő trendjét.

Míg 2000 és 2013 között 9 százalékról 5,2 százalékra süllyedt az iskolarendszerből képzettség nélkül kikerülő fiatalok aránya, 2016-ban már 5,7 százalék volt ez az arány.

Migráns gyerekek egy aacheni iskolában. Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Henning Kaiser

A növekedés legfőképpen annak tulajdonítható, hogy

nagymértékben emelkedik a nem német nemzetiségű korai iskolaelhagyók aránya.

A 2000-2010-es időszakban ugyan csaknem megfelelőződött, 20 százalékról 10,7 százalékra süllyedt a nem német fiatalok körében a korai iskolaelhagyók aránya, de az utóbbi évtizedek legnagyobb migránshulláma után egy évvel, 2016-ban már 14,6 százalék volt.

Ezért nagyobb erőt kell összpontosítani az integrációra,

- emelte ki kutatási jelentésében az IW.

A munkaadói érdekképviseletek országos szövetségének (BDA) támogatásával működő intézet szerint éves szinten 3,5 milliárd euró (1130 milliárd forint) plusz forrást kell fordítani a napközbeni gyermekellátás, a közoktatás, a szakmai képzés és a felsőoktatás területére

a migráció kihívásának leküzdéséhez

- mutatták ki a BDA-hoz közel álló, új szociális piacgazdasági kezdeményezés (Initiative Neue Soziale Marktwirtschaft - INSM) elnevezésű lobbiszervezet megbízásából 15. alkalommal elvégzett kutatásban, amelyben a migráció mellett egy sor további ügyet is elemeztek.

A német tanárok szövetségének (DL) elnöke, Heinz-Peter Meidinger szerint az IW Oktatási monitor (Bildungsmonitor) nevű kutatássorozatának új kiadásából kibontakozó kép riasztó, és azt mutatja, hogy

A német közoktatásban dolgozó mintegy 160 ezer tanárt összefogó érdekképviseleti szervezet vezetője a Die Welt című lapnak kiemelte, hogy a kutatás a legutóbbi elérhető adatokon, a 2016-os számokon alapul, és azóta tovább romlott a helyzet.

Az egyre súlyosabb tanárhiány ugyanis még nem is jelenik meg az elemzésben, és attól kell tartani, hogy a következő években is kitartanak a negatív trendek.

A tanárok általában nincsenek felkészülve a migrációból adódó feladatokra, sokan például nem tudnak németet idegen nyelvként oktatni.

Az pedig "súlyos teljesítménycsökkenéshez vezet, ha egy osztályban túlságosan nagy a németül rosszul, vagy egyáltalán nem beszélő tanulók aránya" - mondta a DL elnöke.