100 millió dollárt fizetne a Boeing két lezuhant gépe után

2019.07.04. 04:32

Az indonéziai Lion Air légitársaság 737 MAX 8 típusú gépe tavaly októberben, az Ethiopian Airlines egyik járata idén márciusban zuhant le egy hibás szoftver miatt. Mint kiderült, a problémát több pilóta is jelezte. A Boeing amerikai repülőgépgyár 100 millió dolláros segélyt ajánlott fel a két katasztrófában érintett áldozatok családjainak.

A chicagói székhelyű óriásvállalat közleményt adott ki, amelyben leszögezte, hogy az összeggel – amelyet éveken keresztül, több részletben folyósítanak majd – az áldozatok családtagjainak és az érintett közösségeknek kívánnak segíteni. Az összegeket részben a napi kiadások enyhítésére, részben az érintett közösségek gazdasági fejlesztésére szánják.

„Mi, a Boeingnél végtelenül sajnáljuk a két balesetben tragikusan elveszített életeket, és ez a veszteség az elkövetkező években is elnehezíti szívünket és elménket” – fogalmazott közleményében Dennis Muilenburg, a repülőgépgyár elnök-vezérigazgatója. További részleteket azonban nem közölt a felajánlott segélyekről. A Boeing ellen jelenleg több mint egytucatnyi per van folyamatban a két baleset miatt.

Idén március 10-én 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság egyik, az etióp fővárosból, Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737-es gépeForrás: MTI/EPA/Daniel Irungu

Az indonéziai Lion Air légitársaság repülőgépével tavaly októberben az indonéz partoknál lezuhant utasok családtagjai közvetítő révén próbáltak megegyezni, és amerikai sajtójelentések szerint írásban meg is egyeztek a kártérítésről. Az Ethiopian Airlines idén márciusban Addisz-Abeba közelében lezuhant utasainak családtagjai szintén perelnek.

Az eddigi vizsgálatok azt állapították meg, hogy a Boeing két, 737 MAX 8 típusú gépének szerencsétlenségét a repülőgép emelkedési szögét szabályozó szoftver hibája okozta, amelyről a vállalat vezetőinek is tudniuk kellett, hiszen – mint kiderült – a hibát több pilóta is jelezte. Ugyanakkor felmerült a pilóták továbbképzésének elégtelensége, valamint az amerikai szövetségi légügyi hivatal (FAA) felelőssége is, mivel a vizsgálatok szerint a hivatal nem kellő gondossággal folytatta le a géptípus repülési engedélyének kiadását szolgáló eljárást.

A nemzetközi szakemberek bevonásával indított vizsgálatok még tartanak, a szoftverhibákat ugyan részben kijavították, de a próbarepüléseken további hiányosságokat észleltek. A Boeing egyelőre nem közölt pontos dátumot arról, mikor állíthatók ismét forgalomba a 737 MAX 8-as típusú utasszállító repülőgépek.