A svéd médiahatóság szerint hazudott a svéd köztévé a Magyarországról szóló riportjában

2019.09.21. 11:51

A svéd médiahatóság elmarasztalta a svéd közszolgálati televíziót, mivel az SVT hazugságokat állított a magyar "túlóratörvényről". Mint emlékezetes, a magyar ellenzék a tavalyi év végén, a Soros-birodalom hazai provokátoraival karöltve, vérszegény próbálkozást mutatott be a jobboldali kormány megbuktatására egy mondvacsinált indokból: a Munka Törvénykönyve módosításának kiforgatásából. Persze az idő bebizonyította, hogy szó sincs kötelező szabályozásról a túlóra vonatkozásában, a módosítás csak egy kialakult gyakorlatot kívánt legalizálni. Ez hamar kiderült, és így a tiltakozások is hamar elhaltak. Mindenesetre ez nem akadályozta meg a svéd közszolgálati televíziót abban, hogy tavaly decemberben egy hosszas riportot közöljön a magyar túlóratörvényről, valamint az ellenzék kisszámú, viszont annál agresszívebb tüntetéseiről. A műsor olyannyira elfogult és hazug volt, hogy a svéd médiahatóság is helyreigazításra kötelezte a köztévét.

Mint emlékezetes, tavaly év végén és az idei év elején a magyar ellenzék, a Soros-birodalom hazai provokátoraival karöltve igyekezett a bolhából elefántot csinálni és belekötni a Munka Törvénykönyvének módosításába, a túlóra szabályozásába. Valójában szó sem volt kötelező szabályról, pusztán egy gyakorlat legalizálására irányult a módosítás, ami egy lehetőség munkáltató és munkavállaló között. Nos, ezzel a vérszegény indokkal kívánt a magyar ellenzék kormányt buktatni, és néhány agresszív provokátorral az élen valójában bosszút állni az újabb kétharmados választási győzelem miatt. 

SzrájkForrás: Mindenszó blog

Persze a tüntetések hamar elhaltak, hiszen a gyakorlat során kiderült, hogy szó sincs a magyar dolgozók kizsákmányolásáról, és alapvetően egy puha szabályozásról van szó, amelynek elfogadása a munkavállaló saját döntésétől függ. 

No, de a svéd köztévé Aktuellt című hírműsora 2018. december 21-én tudósítást sugárzott a magyar túlóratörvénnyel összefüggő tüntetésekről és a tudósításban a televízió azt állította, hogy a magyar kormány a munkaadóknak jogot adott, hogy évi 400 órás túlmunkára kötelezhessék a munkavállalókat.

A Svéd Televízió épületeForrás: Wikimedia

A felháborító és a objektivitásnak a látszatára sem adó tudósítást követően egy magánszemély a svéd Médiahatósághoz (The Swedish Press and Broadcasting Authority) fordult, annak megállapítását kérve, hogy a fenti állítás hibás és nem tárgyilagos, azaz hazudik.

A bejelentő leírta azt a hatóságnak, hogy a magyar munkajogban nem módosult az a szabály, miszerint évi 250 óra túlmunka rendelhető el, az új elem csupán az, hogy a munkaadó és munkavállaló egymással való egyetértésben megállapodhat további évi 150 túlóráról. Ezekre az órákra tehát a munkaadó nem kötelezheti a munkavállalót, az szabadon mondhat nemet a további 150 túlórára. Ez alapján a híradó hibásan használta a „jogot adott" és „kötelezheti" szavakat a 400 órás túlmunkával összefüggésben.

A beadványra a svéd köztévé is reagált, és zagyva, keszekusza magyarázatot adott arra, hogy miért nem járt jobban utána a riport hátterét képező magyar jogszabálynak és miért állított alaptalan hazugságokat.

A svéd Médiahatóság döntésének szövege az alábbi volt: A tudósításban azt állították, hogy az új magyar munkajogi szabályozás a munkaadóknak jogot ad, hogy összesen évi 400 órányi túlmunkára kötelezhessék munkavállalóikat. Az SVT nem támasztotta alá ezt az állítást. A tudósítás ezért mellőzte a tárgyilagosságot."

A döntésről tudósító svéd médiumok a döntés indokaként azt emelték ki, hogy az SVT azon állítását, miszerint a túlmunkára vonatkozó munkaadó és munkavállaló közötti megállapodás nem szabad, tehát kényszerről  - kirúgják, aki nem vállalja a túlórát - van szó, más svéd médiumok spekulációira alapozta. Tehát hazudtak.

A döntés értelmében a svéd köztévé köteles egy következő adásban felolvasni a Médiahatóság döntését, azaz, hogy a televízió hazudott Magyarországról szóló riportban. A svéd nyelvű döntés itt olvasható.

Nem meglepő, hogy a médiahatóság döntéséről kizárólag csak alternatív jobboldali, konzervatív honlapok számoltak be, a mainstream sajtó nem.