A németországi 15 évesek ötöde alig tud olvasni

2019.12.05. 10:26

Sokkolta Németországot az OECD legújabb PISA-felmérésének eredménye, melyet szerdán tettek közzé. Ebből kiderült, hogy öt 15 éves diák közül egy olvasáskészsége, szövegértése nem éri el az általános iskolai szintet. Bár Németország így is előkelő helyen szerepel a diákok teljesítményét vizsgáló felmérés rangsorában, a legutóbbi – három évvel ezelőtti – teszthez képest más területeken is romlott a németországi diákok kompetenciája, írja a V4NA nemzetközi hírügynökség.

A Programme for International Student Assessment (nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja - PISA) -tesztekkel az OECD három évente méri fel a diákok teljesítményét három nagy tudásterületen.

Gyerekek egy aacheni iskolában. A kép illusztráció.Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Henning Kaiser

Legutóbb 2018-ban vizsgálták a diákok matematikai, természettudományos és olvasási kompetenciáit.

A december 3-án közzétett eredmény sokkolta a németeket, hiszen, a szokásostól eltérően nem javult, hanem mindhárom területen romlott a diákok teljesítménye. A legnagyobb megdöbbenést azonban az váltotta ki, hogy kiderült, minden ötödik 15 éves olvasáskészsége nem éri el az általános iskolai szintet. A tesztből az is kiderült, hogy 10 év alatt jelentősen visszaesett azoknak a gyerekeknek a száma, akik szeretnek szabadidejükben olvasni, sőt, a diákok 34 százaléka szerint az olvasás időpocsékolás.A szövetségi oktatási miniszter, Anja Karliczek úgy fogalmazott, különösen aggasztó, hogy a 15 éveseknek ilyen komoly szövegértési problémái vannak. Ezért felszólította az illetékeseket, a szövetségi és tartományi kormányokat, hogy működjenek együtt az oktatási rendszer továbbfejlesztésén.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy a kormány még következetesebben fogja folytatni a kora gyermekkori olvasásösztönző programját.